2810
Sök

Malmö: Efterlyser personen som kört denna Saab 9-5 den senaste veckan

91 Inlägg
19 april 2011
Trådstartare
Hej

Bilen finns på min profil, regnr KET619 (mitt)

Sparade ihop en del pengar för att köpa större bil och nu har man lyckats bli blåst för första gången... hmm

Köpte idag en svart Saab 9-5 2.0t kombi -99 i Malmö. Mötte upp personen vid Nobeltorget (Nobelvägen 34 för att vara exakt). Dum som man var så körde man aldrig en fordonsfråga på den utan litade blint på vad säljaren sa.

Bilen påstods ha gått 18 500 mil men utdrag av tidigare besiktningsprotokoll visade 38 500 mil. Han hade lyckats ställa om mätaren och förfalska de besiktningsprotokoll som medföljde bilen.

Han har använt falskt namn, ett kontantkortsnummer han förmodligen redan har kastat och affären skedde kontant.

När jag upptäckte detta så körde jag en ägarkontroll på bilen och fann en dam som ägt bilen i flera år. Ringde upp henne och hon hade sålt bilen 8 dagar tidigare till samma man. Han hade lovat att posta ägarbeviset och hon, liksom jag, var dumt nog godtrogen och gick med på det. Han har aldrig postat det. Lyckligtvis för mig så har hon efter mitt samtal beställt nytt ägarbevis så att vi ska skriva över bilen på mig så fort det kommer.

Är det någon som vet vem det är som har kört denna bil den senaste veckan? Han var uppskattningsvis 25-30 år gammal, utländsk, pratade med brytning, normal kroppsbyggnad, kort hår och såg inte alls ut som någon hårding. När jag mötte upp honom så var hans fru i samma ålder med och deras nyfödda (max 6 mån.) bebis med. PM:a och jag är er evigt tacksam.

Händelsen är för övrigt polisanmäld och han finns faktiskt till och med på övervakningsvideo på ett ställe vi gick in på för att plocka ut pengar. Tveksamt om det kommer att ge något dock.

Så här står jag nu, med en Saab 9-5 som eventuellt behöver en massa, massa underhåll och som har gått 20 000 mil mer än jag fick höra av säljaren. sad

Tack
Senast redigerat av a7x (21 april 2011)

Boosted engines are an addictive sickness
1 163 Inlägg
19 april 2011
Såg ju inte ut att vara så dåligt skick ändå smile så lite tur har du nog haft wink

~Andy~

91 Inlägg
19 april 2011
Trådstartare
volvoandy90 skrev:
Såg ju inte ut att vara så dåligt skick ändå smile så lite tur har du nog haft wink

Utseende mässigt är den riktigt fin. Ser ut att ha gått 18 och inte 38. sad

1 163 Inlägg
19 april 2011
a7x skrev:
volvoandy90 skrev:

Ja tongue är den så illa i motorn då? annars är det ju bara till att byta alla oljor, filter, kolla över remmarna och köra på :pinte så himla mkt man kan göra tyärr

~Andy~

91 Inlägg
19 april 2011
Trådstartare
volvoandy90 skrev:
a7x skrev:
volvoandy90 skrev:

Ja tongue är den så illa i motorn då? annars är det ju bara till att byta alla oljor, filter, kolla över remmarna och köra på :pinte så himla mkt man kan göra tyärr

Det vet jag inte än. Den verkar OK och känns bra men ska få sig en ordentlig service och genomgång nu på fredag.

Hur som helst så har han bedragit mig och jag vill gärna ha tag på honom igen. Han gav 10 000 för bilen för en vecka sedan, fifflade med mätaren och sålde den för runt det dubbla till ett pucko (jag).

1 163 Inlägg
19 april 2011
a7x skrev:
volvoandy90 skrev:
a7x skrev:

Det vet jag inte än. Den verkar OK och känns bra men ska få sig en ordentlig service och genomgång nu på fredag.

Hur som helst så har han bedragit mig och jag vill gärna ha tag på honom igen. Han gav 10 000 för bilen för en vecka sedan, fifflade med mätaren och sålde den för runt det dubbla till ett pucko (jag).

förstår dig till 100% surt med sådant såklart hmm

~Andy~

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
19 april 2011
Om han gav 10 000, måste det nästan varit något fel på den.....som han kanske har lagat?

fast det är ändå mysko att "skruva" mätare och hålla på med falska namn osv!

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

Kung
603 Inlägg
19 april 2011
Att skruva med mätaren är rätt vanligt i kombination med importerad bil och eller borttappad servicebok.

Det spelar ingen roll vad du har för bil eller hur mycket den kostar, är du inte man nog att köra den så som den ska köras så kan du lika bra sälja den och köpa en gammal rostig skoda.

91 Inlägg
19 april 2011
Trådstartare
Och idag står jag som ägare på bilen, direkt efter hon som sålde den för 8 dagar sedan.

Detta gjorde han snyggt.

68 Inlägg
19 april 2011
fan va surt sad... innan jag köpte min OPC så lyckades jag få tag på ägaren som hade haft den innan han bytte den till bilfirman (som ägdes av en invandrarkille) så jag kollade upp om milen stämmer och div.

Så gjorde jag på alla bilar jag köpt i min tid,t.om när jag köpte från BMW i Borås smile ... bättre att vara på säkra sidan....

Man lider med dig sad
Senast redigerat av Nale (19 april 2011)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
19 april 2011
Tur du fick kontakt med förr-förra ägaren och fick bilen skriven på dig! Som någon skrev ovan ser den fräsch ut, håll tummarna för att bilen håller och var glad att du har denna läxan i bakhuvudet när du köper bilar i framtiden. 10.000:- är en ordentlig summa, men se det positiva i det hela; Det finns dem som blivit blåsta på tio gånger så mycket pengar!

Jag antar dock att du har numret han använde? Med polisanmälan som stöd borde det gå att få fram vem operatören är och genom kvittot få fram vems kort som användes för att köpa numret? Det kanske fortfarande går att köpa kontantkort kontant, men jag vet att tex. Telenor kräver kortbetalning i alla lägen. Värt ett försök?

En annan väg att gå är kanske att kontakta Blocket om han hade en annons där, eller om inte Blocket så den sida eller den tidning annonsen fanns på. De kanske har någon form av uppgifter att hitta mannen med, allt lämnar spår i dagens samhälle och med en polisanmälan är chansen större att någon letar efter dem åt dig!

Lycka till smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

20 Inlägg
19 april 2011
köper aldrig mer en beg bil just pga av det finns så mycket skit,
har den gamla damen kört bilen 38tusen mil då ? bra fart i tanten då!

91 Inlägg
20 april 2011
Trådstartare
Tack för alla svar. Jag har givit följande till polisen:

1. Signalement och telefonnummer som användes osv.
2. Information om vart han kommer att finnas på övervakningsvideo
3. Blockets abuseavdelning hjälpte mig att plocka fram all information om betalning, IP-adress osv för annonsen och skickade det till polisen

Men sen är jag ganska säker på att polisen inte kommer att kunna/vilja göra något särskilt i detta ärende. Såvida de inte misstänker att detta hör ihop med tidigare liknande händelser.. Därför tänkte jag ge Garaget ett försök. Någon lär ju ha lagt märke till en ny bil i sitt område under veckan. smile

mopar300
20 april 2011
har du pratat med tanten som ägde den,hon kan ju hjälpa dig med så att ni kan gå ihop med anmälan osv.

91 Inlägg
20 april 2011
Trådstartare
mopar300 skrev:
har du pratat med tanten som ägde den,hon kan ju hjälpa dig med så att ni kan gå ihop med anmälan osv.

Hon har hjälpt mig så mycket hon kan. Han använde samma falska uppgifter framför henne och den affären skedde också kontant utan kvitto. Samma signalement också.

172 Inlägg
20 april 2011
Jag brukar alltid fotografera körkortet på bilsäljaren.

Kör du först så väntar jag där framme

711 Inlägg
20 april 2011
Surt som fan,men jag tror att det inte kommer leda nånvart.
Polisen kommer lägga ner detta fall,såvida han inte har gjort nått
extremt under tiden som han ägde bilen.Skruva mätare är inte olagligt(tyvärr)

Hur gjorde du&han ett ägarbyte egentligen? Hade han med sig papprena från förra ägaren
eller!? (Jo jag vet att du fick tag i gamla ägaren och gjorde ägarbytet den vägen)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
20 april 2011
jimbon skrev:
Surt som fan,men jag tror att det inte kommer leda nånvart.
Polisen kommer lägga ner detta fall,såvida han inte har gjort nått
extremt under tiden som han ägde bilen.Skruva mätare är inte olagligt(tyvärr)

Hur gjorde du&han ett ägarbyte egentligen? Hade han med sig papprena från förra ägaren
eller!? (Jo jag vet att du fick tag i gamla ägaren och gjorde ägarbytet den vägen)

Att skruva mätare är mycket riktigt lagligt, att sälja en bil med falsk mätarställning är däremot självklart inte ok så det är klart att polisen har punkter att gå efter; I den mån vårt lata polisväsen lägger ner energi på annat än småsaker...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

243 Inlägg
20 april 2011
Diabel skrev:

så försökte en kille göra med mitt körkort när jag köpte en volvo 740. vart riktigt pissed, och förklarade vänligen men bestämt att han INTE alls fick fota.

vem vet vad han kan göra med mitt personnr..

Kolla gärna in mitt Turbo-Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=159288

1 163 Inlägg
20 april 2011
Blue_celicA skrev:
Diabel skrev:

så försökte en kille göra med mitt körkort när jag köpte en volvo 740. vart riktigt pissed, och förklarade vänligen men bestämt att han INTE alls fick fota.

vem vet vad han kan göra med mitt personnr..

tänkte precis skriva det också tongue i helvete att man låter någon fotografeta ett körkort/leg lmao

~Andy~

Sök