3208
Sök

MB 200 SLK -99 Startar ej

22 Inlägg
20 april 2011
Trådstartare
#1
Bilen har stått ute hela vintern. Jag har bytt batteri men den tänder ej.
Har kollat säkringarna. Det jag tycker är konstigt är att motor fläkten kör igång när jag vrider på nyckeln.
Har någon något förslag vad jag kan hitta på innan jag kontaktar verkstan?

583 Inlägg
21 april 2011
#2
Utav din minst sagt lätta förklaring över ditt problem så känns det inte som du testat speciellt mycket. Förutom batterit givetvis, möjligen du körde tomt det första på startmotorn wink.

Ifall du inte kan ge en bättre beskrivning på ditt problem alternativt testat iaf grunderna så ber jag dig att köra bilen till en verkstad. Detta för att inte skada dig eller bilen pga oerfarenhet.

Mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.

22 Inlägg
21 april 2011
Trådstartare
#3
Det klickar inte ens till när jag vrider på nyckeln till startläge. Så att batteriet är urladdat är omöjligt.
Allt fungerade när jag ställde av den för vintern. Har inte rört den sen dess. Jag har inte kollat annat än bytt till ett nytt batteri och kollat säkringarna. Vad annat kan man kolla?

Forummoderator
18 008 Inlägg
21 april 2011
#4
190sl skrev:
Det klickar inte ens till när jag vrider på nyckeln till startläge. Så att batteriet är urladdat är omöjligt.
Allt fungerade när jag ställde av den för vintern. Har inte rört den sen dess. Jag har inte kollat annat än bytt till ett nytt batteri och kollat säkringarna. Vad annat kan man kolla?

Först och främst ska du ta av kablage till batteriet och sedan gå över kontaktytorna med en stålborste rätt ordentligt. Batteriet är nytt och jag antar att det är laddat? Är det det minsta dålig kontakt så slår inte startmotorn till. Vanligt. Sen:

...Startspärren... Kolla om kylfläkten slutar gå om du slår av AC.

Mvh
Alexander

PS. Du fick upp bilen till slut iallafall så det tar sig :-)
Senast redigerat av Dieselsmurfen (21 april 2011)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

583 Inlägg
21 april 2011
#5
Dieselsmurfen skrev:
190sl skrev:
Det klickar inte ens till när jag vrider på nyckeln till startläge. Så att batteriet är urladdat är omöjligt.
Allt fungerade när jag ställde av den för vintern. Har inte rört den sen dess. Jag har inte kollat annat än bytt till ett nytt batteri och kollat säkringarna. Vad annat kan man kolla?

Först och främst ska du ta av kablage till batteriet och sedan gå över kontaktytorna med en stålborste rätt ordentligt. Batteriet är nytt och jag antar att det är laddat? Är det det minsta dålig kontakt så slår inte startmotorn till. Vanligt. Sen:

...Startspärren... Kolla om kylfläkten slutar gå om du slår av AC.

Mvh
Alexander

PS. Du fick upp bilen till slut iallafall så det tar sig :-)

Det går att kolla ifall det är kontakt ifall man sätter igång strålkastare och annan kringutrustning manuellt för att se ifall man har ström.

Ifall det inte ens "klickar"så kan det vara att solenoiden inte slår till eventuellt något relä.
Se ifall det är ström fram till startmotorn igenom att mäta upp.

Mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.

13 Inlägg
10 april 2013
#6
jag har samma problem med en bil. och min fråga är vart relät sitter någon stanns samt om det är nåtot annat. har testat byta startmotor samt mäta och får ingen signal till solenoiden?


Forummoderator
18 008 Inlägg
10 april 2013
#7
ajonasson skrev:
Dieselsmurfen skrev:
190sl skrev:
Det klickar inte ens till när jag vrider på nyckeln till startläge. Så att batteriet är urladdat är omöjligt.
Allt fungerade när jag ställde av den för vintern. Har inte rört den sen dess. Jag har inte kollat annat än bytt till ett nytt batteri och kollat säkringarna. Vad annat kan man kolla?

Först och främst ska du ta av kablage till batteriet och sedan gå över kontaktytorna med en stålborste rätt ordentligt. Batteriet är nytt och jag antar att det är laddat? Är det det minsta dålig kontakt så slår inte startmotorn till. Vanligt. Sen:

...Startspärren... Kolla om kylfläkten slutar gå om du slår av AC.

Mvh
Alexander

PS. Du fick upp bilen till slut iallafall så det tar sig :-)

Det går att kolla ifall det är kontakt ifall man sätter igång strålkastare och annan kringutrustning manuellt för att se ifall man har ström.

Ifall det inte ens "klickar"så kan det vara att solenoiden inte slår till eventuellt något relä.
Se ifall det är ström fram till startmotorn igenom att mäta upp.

Mvh
Anders

Håller inte med. Startmotorn drar typ 200 ggr mer än all annan utrustning. Detta förfarande fungerar inte.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

13 Inlägg
10 april 2013
#8
men vart sitter relät ?? för för ingen spänning till solenoiden som slåt till..? något bra tipps??


Forummoderator
18 008 Inlägg
10 april 2013
#9
hurtigdrifting skrev:
men vart sitter relät ?? för för ingen spänning till solenoiden som slåt till..? något bra tipps??

Spänningen till solenoid går direkt från tändningslås. Nummer 50 på tändningslås. Brukar vara vit/lila men kan även vara vit på nyare. Osäker. Mät.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

235 Inlägg
10 april 2013
#10
Prova knacka startmotorn. Solenoiden kan ha fastnat. Billigast å prova det först. Och mäta såklart.

Riktiga tyska bilar driver på bakhjulena!

13 Inlägg
10 april 2013
#11
Har hittat felet. Det var start spärren. Batteriet i nyckelen.  Ibland är det föt lätta saker men tack alla för eran tid och hjälp! smile


235 Inlägg
10 april 2013
#12
hurtigdrifting skrev:
Har hittat felet. Det var start spärren. Batteriet i nyckelen.  Ibland är det föt lätta saker men tack alla för eran tid och hjälp! smile

Gött wink bara ut å burna då smile

Riktiga tyska bilar driver på bakhjulena!

583 Inlägg
10 april 2013
#13
Dieselsmurfen skrev:
ajonasson skrev:
Dieselsmurfen skrev:

Först och främst ska du ta av kablage till batteriet och sedan gå över kontaktytorna med en stålborste rätt ordentligt. Batteriet är nytt och jag antar att det är laddat? Är det det minsta dålig kontakt så slår inte startmotorn till. Vanligt. Sen:

...Startspärren... Kolla om kylfläkten slutar gå om du slår av AC.

Mvh
Alexander

PS. Du fick upp bilen till slut iallafall så det tar sig :-)

Det går att kolla ifall det är kontakt ifall man sätter igång strålkastare och annan kringutrustning manuellt för att se ifall man har ström.

Ifall det inte ens "klickar"så kan det vara att solenoiden inte slår till eventuellt något relä.
Se ifall det är ström fram till startmotorn igenom att mäta upp.

Mvh
Anders

Håller inte med. Startmotorn drar typ 200 ggr mer än all annan utrustning. Detta förfarande fungerar inte.

Jag drar tillbaka mitt uttalande. Läste fel. Tänkte att startmotorn orkade vrida runt motorn. Onekligen är det som Dieselsmurfen säger att startmotorn drar överlägset mest kräm.

Even with cruise control.. you still have to steer.


Sök