3544
Sök

Blivit lurad? bilen på service

22 Inlägg
21 april 2011
Trådstartare
jag har nämligen en toyota supra mk4 hos en kille som har en bilverkstad. Men jag tycker att det är för mycke timmar dom har lagt på den om man räknar ut att hur länge det sku kunna ta. vad tycker ni om man kollar på vad dom har gjort och timmarna? svängningsdämparen villa jag ha bytt "fronten var borta när den blev inlämnad". sidokjolarna had en spricka "lägger ut bild på sprickan" sen montera kjolarna på plats och då had jag inte kjolar på den alls när den blev inlämnad. Sen de 3 rörena till twinturbon/luftrörena som är ovanför twinturbon, då var dom borta så det var bara att montera dit dom + plus montera dit lite vacum slangar. sen montera fronten på plats. och så var det en sak till som jag sa att dom sku göra så var att montera dit vingen. lägger upp lite bilder, dom är tagna före jag lämna in bilen så fronten och kjolen är löst på monterade på bilderna. men plus på så har dom satt fast bak fronten, sidospeglarna och innerpaffet på insidan och tagit bort intercolern och värför dom gjorde det så var att jag har sagt att jag har beställt intercooler men jag har alldrig sagt att dom sku montera bort den gamla intercoolern. så där har dom gjort saker på egen hand utan att fråga mig. vad tycker ni? har ni komentarer att ge? lägger ut arbetsspecifikation som jag fick. OBS: VILL HA SVAR AV ERFARNA SOM VET T.EX HUR LÄNGE DET TAR ATT BYTA EN SVÄNGNINGSDÄMPARE, PM gärna också med tips!                                                                Arbetsspecifikation av Arbete samt reservdelar bytta på Toyota Supra MKIV.

Demontering/montering av remskiva: 2h

Limning av sidokjolar, plastning 1h, montering: 1h

Montering av front, fastsättning av bakstötfångare, lyktor: 1h

Demontering/montering ic + tryckrör samt montering av dumpventil, demontering/montering kylare: 1h

Byte/kontroll + montering av vaccumslangar, montering tryckrör turbo: 1h

Plastning/reparation/limning av vinge: 3,5h

Montering av dörrsidor/backspeglar/högtalare: 0.5h

Lim: 40e
6st kontakter till spolar: 30e
4st 3tum klämmor: 20e
Kylarvätska: 30e
Skruvar M6/Självborrande: ingen kostnad
Genomgång av säkringar/relän samt bensinpump pga ingen signal: ingen kostnad

= 670 euro - (5838 kronor) men som lovat totalt 600 euro - (5228 kronor)

du kan välja att ta bilen som den står för 510 euro - (4443 kronor)
då dras följande bort från 600 euro:
6st kontakter till spolar: 30e
Kylarvätska: 30e
Montering av dörrsidor/backspeglar/högtalare: 0.5h (20 euro)
Lim: 10e

bilen ska vara "granskad", betald och du ha gått igenom de du tänker göra innan kl 16.00 imorgon den 21.4 -11

https://www1.garaget.org/gallery/images/125/124714/124714-5a2f3ccf00b2469f5c028287a7a27065.jpg
sprickan på kjolen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/125/124714/124714-91ca2ccf6ed733c07aa212941c5ea66d.jpg
rörena som är bara dit monterade + lite vacum slangar
Senast redigerat av mk4 (28 april 2011)

22 Inlägg
21 april 2011
Trådstartare
https://www1.garaget.org/gallery/images/125/124714/124714-e2a564b20633e6da9644e3c56c404234.jpg
här är vingen

https://www1.garaget.org/gallery/images/125/124714/124714-4d3926f99d49db11cd31a9b2632f6dec.jpg
fronten är inte fast skruvad där.

https://www1.garaget.org/gallery/images/125/124714/124714-5f0bd2d02a6f403e36937e334aaf33a0.jpg
kjolarna.

7 274 Inlägg
21 april 2011
11 timmars jobb för 600€ är bra pris. Ska man göra saker ordentligt så tar det tid.
Man stressar inte med kundbilar, tänk om man skulle missa något?

663 Inlägg
21 april 2011
allt ser ju halvskabbigt och halvfärdigt ut så svårt att veta egentligen vad du betalar för....

22 Inlägg
21 april 2011
Trådstartare
front och sidokjolar och vinge kommer från en toyota supra, det dom har gjort med fronten för att få den o passa är att borra två hål. vingen är fast limmad. sidokjolarna är också fast limmade och fast med två skruvar per kjol. dom hamna alldrig montera bort nånting, bara lägga på plats

22 Inlägg
21 april 2011
Trådstartare
11 timmar för att montera en front "borra nått hål". limma fast en vinge. byte av svängningsdämpare "då var det bara ackylaren och motorkylaren som måstas tas bort för att slippa åt. kjolen så har dom fixat sprickan, och montera fast med lim och 4 skruvar. sen rörena och lite vacum slangar, och då är hela body kitten från en supra från tidigare. tycker det är vel dyrt 600 euro. men ska se imorgon vad jag gör

22 Inlägg
21 april 2011
Trådstartare
och 3 och en halv timme för att montera en vinge så tycker jag är sjukt, jag sku ju hinna såga den i tusen bitar och limma ihop allt + montering på 3 och en halv timme big_smile

7 274 Inlägg
21 april 2011
mk4 skrev:
och 3 och en halv timme för att montera en vinge så tycker jag är sjukt, jag sku ju hinna såga den i tusen bitar och limma ihop allt + montering på 3 och en halv timme big_smile

Det står ju att det är reparation/plastning också.

22 Inlägg
21 april 2011
Trådstartare
jo det står det, den var fel fri när han fick vingen till sig, fanns ingen skada på den. han har ju gjort sånt på bilen också som jag alldrig har sagt att han ska göra.

2 982 Inlägg
21 april 2011
är det svartjobb så har du ingen hjälp från Lagen
hursomhelst hoppas det löser sig, och att klåparen blir uthängd.

Forummoderator
9 299 Inlägg
21 april 2011
Jag tror inte du tjänar på att starta en tråd på ett välbesökt motorforum innan du fått tillbaka bilen. Om de (verkstaden) upptäcker det kommer de bli sura och du kan ju gissa om deras insats blir sämre eller bättre av det.

Sedan en sak jag lärt mig den svåra vägen, anlita aldrig någon okänd/liten/billigast möjliga verkstad. Ja det blir dyrare att söka upp en verkstad med ett gott rykte, men har man den här hobbyn, speciellt med en bil som din, så kommer det kosta. Och av döma av bilderna så står ju bilen i nåt privat garage? Inte på en verkstad, alternativt så är det lika jävla stökigt på den "verkstaden" som i ett vanligt villagarage.

Nu har du två val.

1, låt de göra klart bilen och antingen betala eller klaga.

2, hämta bilen som den står och acceptera att de kommer vilja ha någon form av peng för att de gjort vissa saker, och klaga då om det känns oskäligt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

iceman_21
21 april 2011
Montering av front, fastsättning av bakstötfångare, lyktor: 1h

..fan...det gick fort...passade det direkt eller?..

4 005 Inlägg
21 april 2011
Om de nu la ner den tiden så tycker jag inte det var så dyrt.
500kr/h inkl delar på verkstad är ju kalas. smile

41 Inlägg
21 april 2011
Tycker inte att du ska klaga, de var inte så dyrt. Och om de var så lätt så kan du göra de själv.. och spara pengarna...

----------------------------------------------------------------------------------------------------
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan, kort och gott en Göteborgare

Fri fart för ett fritt folk!
14 125 Inlägg
21 april 2011
fidde_p skrev:
Tycker inte att du ska klaga, de var inte så dyrt. Och om de var så lätt så kan du göra de själv.. och spara pengarna...

exakt det enda man kan fundera på är monteringstiden för vingen
men det är inte så lätt att sitta här borta och veta vad som var ett problem

eftersom han skrivit ganska utförligt så kan man anta att han faktist inte ljuger
dom andra tiderna är väldigt rimliga
hade inte gjort det snabbare själv

sen att det är dyrt i pengar är sånt man får räkna med när man lämnar iväg det

förstår dock inte varför man lämnar iväg en bil för montering av stylingdelar som dessutom inte ens är lackade..sånt ber man lackaren göra dels passa in sakerna demontera dom igen måla dom och sen slutmontera dom
så gjorde vi när jag jobbade på en lackfirma där vi gjorde mycket special monteringar av kjolpaket på div udda bilar som skulle ställas ut

Kör fort så hinner inget hända...

327 Inlägg
21 april 2011
Fan va folk alltid ska klaga att det är för dyrt, men tjänsterna vill de ha utförda. Aldrig någon jävel som skiter i att pröjsa tandläkaren m.m.

Jägermeister
910 Inlägg
21 april 2011
Var ju riktigt billigt att få allt det där gjort för det priset, här i Sverige skulle det gå på minst det dubbla.

Det är nog så att i Finland är man bara van vid att få pruta och vilja ha allt halvt gratis. (tinkijöitten maa/storprutarnas land)big_smile

Det mesta av allt det som du fått gjort skulle jag ju gjort hemma själv, men det som behöver göras, tex kammremsbyten och sånt viktigt brukar jag föra över till Tornio i Finland för att få gjort för där är timmtaxan hälften av vad den är mot här i Sverige, så man har lite småtur att kunna bo så här vid gränsen då man kan utnyttja 2 länders tjänster.

Så det där priset var inget att klaga över om det var ett "vitt" jobb på hederlig bilverkstad.
Senast redigerat av gemini78 (21 april 2011)

En gång är ingen gång...

22 Inlägg
22 april 2011
Trådstartare
bilderna är tagna från mitt garage före bilen fördes iväg! jag blev lovad under 50 euro i timmen, front/vinge/sidokjolar har varit tidigare på en supra mk4 förut! bakstötfångaren var på plats redan en satt inte fast med alla skruvar! han har skyldighet att ha mig infomerad hela tiden att vad det kan bli och kosta och göra vad jag har bett han och göra, eller hur? planerna var att jag sku bara föra ena sidokjolen åt han för att han sku fixa den, men sen efter det blev jag och fundera att värför int föra hela bilen dit så har jag det undan gjort! så kan jag koncentera mig på jobbet och flyttning så länge! att limma fast en jävla vinge för 3 och en halv timme!? då har han skrivit där att han har gjort "Plastning/reparation/limning av vinge: 3,5h" kan fast ta 1000 foton på vingen så ser man att den är i super bra skick! och bilen var jag och söka, jag for dit. sa att jag ska ha bilen nu direkt! att jag betalar 400 euro och resten ska på faktura, och nu är bilen på gården min! och som jag läst att nån sa att de e dumt att skriva om företaget hit eller någå liknande, för helvete jag har vänt mig till ett svenskt forum big_smile o jag kommer från finland och har inte sagt namn. saken kommer och fara vidare för jag har tagit det här på allvar, jag har själv monterat min orginal front nåra gånger och dom sitter fast med många många skruvar, att jaa, om ni tycker timmarna stämmer in på det där så jaa då är det konstigt? OBS igen, bilen had inte fronten på plats, inte sidokjolarn på plats o samma sak med vingen så han behövde inte montera bort nånting. men har bilen nu och ska börja forska vidare i den här saken! och bilder kommer upp, ska ta "nära" bilder imorgon.

22 Inlägg
22 april 2011
Trådstartare
svängningsdämpare så hamna han flytta på ac kylare och motorkylare för fronten var borta när han fick in bilen, och så är det bara upp med en bult som sitter fast med typ 300 njytot eller hur det nu skrivs big_smile

22 Inlägg
22 april 2011
Trådstartare
https://www1.garaget.org/gallery/images/125/124714/124714-8b55a42a91b879ce410795db8c2403c4.jpg
dom röda bilarna som pekar mot fronten så där har dom antagligen borrat hål för att få fast den på sidorna och samma sak på andra sidan och stänkskärmarna som sitter fast med typ 4 skruvar ? o framme på fronten "där uppe" så sitter den fast med 3-4 skruvar? sen skidokjolarna så ser man där att den sitter fast med två skruvar på båda sidorna och resten att limma.
Senast redigerat av mk4 (22 april 2011)

Sök