Förra helgen hjälpte jag en polare att koppla in steg å bas å hela köret då va. Resultat blev sådär då jag tyckte de borde bli lite mer kräm än vad som kom ut.
kanske lite för liten kabel.. jag kör 32 fram till kondensator sen har ja 50 fram till stegen.... 6 mm kabel har ja till min 6´9or ska snart byta ut mina till 8 har även 6mm kabel till basarna.. större kabel mer ström till steg å bas..
Det man kan göra är att räkna vad steget kan dra i teorin vid full RMS-effekt. Enligt specen kan det ge ut 2x100 WRMS i 2 Ohm och 14,4 V matningsspänning. Eftersom det arbetar i klass AB så kan man utgå ifrån en verkningsgrad på 55%, en ganska rimlig siffra.
Teoretiska strömförbrukningen blir då runt 25 A, en 5 m lång 6 mm2 kabel får ca 0,37 V spänningsfall om steget körs för fullt. Det spänningsfallet är inom rimliga gränser och påverkar inte ljudet hörbart enligt mig. Blir det betydligt högre späningsförlust så rör det sig om dålig kontakt någonstans, inte för klen kabel.
Teoretiska spänningsfallet i 8 mm2 kabel blir ca 0,28 V och den skillnaden (0,09 V) är definitivt inte märkbar. Däremot att ha 20 A säkring är väl aningen i underkant ifall steget ska utnyttjas så mycket som möjligt, jag rekomenderar iaf 30 A för att ha litegrann mariginal. 6 mm2 kabel får ha 30 A enligt säkringstabeller.
Mät vilken spänning det är direkt på stegets plint där strömkablarna sitter, då ser ni om spänningen sjunker ordentligt. Spela musik på relativt hög nivå vid mätningen.
Vart sitter jordkabeln fastskruvad? Är det helt plåtrent där? Är det en kraftig plåtyta eller är det en tunn plåt som tex bara är punktsvetsad i övriga karossen?
Vad är det för bil och hur har du placerat baslådan? Denna baslåda är väl tänkt att utnyttja så kallad corneload, då porten sitter på sidan av lådan. Den bör då sättas (alltså porten) ca 10-15cm från ena sidan av bilen. Om det funkar i ERAN bil i praktiken vet jag ej, men testa att flytta runt lådan lite.