Fan är du full Rq, så många positiva rader har jag aldrig sett dig skriva om Saab
Kravlista
Budget 15-20k
Hk < ~200
Turbo
Kvalité och driftsäker
Tillägg till Requireds analys:
og900:
Budget 15-20k: Får du en bra bil för, men de är som sagt ganska gamla, vilket gör det lurigt att hitta ett bra ex utan hjälp av någon som kan bilarna. Vissa modeller ska man passa sig för, se nedan.
Hk < ~200: Finns att tillgå
Turbo:
Aero 175 hk, Aero 160 hk, Turbo 16-ventiler (T16) 160/175 hk, Turbo 8 ventiler (T8) 145 hk 900S (1990-92?) 145 hk lättrycksturbo, går att konvertera till fulltryck.
Kvalité och driftsäker: T8 börjar ofta strula och gå ryckigt, och även de bästa kan gå bet att lösa problemet. Köp inte en sådan. Många säljer en "Aero" på Blocket till högt pris, när det i själva verket är en vanlig T16 med påsatt Aerokjolpaket. En äkte Aero heter Aero i efternamn i regbeviset. En fin Aero får du inte för 20k, så en fin T16 är rätt att gå efter.
Tyvärr har de klena växellådor, som inte håller överdrivet bra för trim och vårdslös körning, men väl tillräckligt för normal körning, alltså dra på rejält, men inte belasta för hårt från låga varv och så. Gillar heller inte hjulspinn.
Det Rq menar med framvagnsbalken är att länkarmsinfästningarna blir rostskadade vilket innebär dyrt svetsjobb. Ananrs håller de rätt bra.
Karaktär: og900 har "ketchupturbo", det drar iväg som fan när turbon kickar in! . Skitbra väghållning redan original, lite gokart-känsla.
Gammaldags inredning. Hängande innertak
ng900 94-98:
Ja, min bils smeknamn säger väl allt.
15-20k: Visst, det får du en helt Ok 2,0T för.
Turbo: En 185 hk variant, 1500 spänn till valfri Blocket-trimmare så har du ~230 hk på 15 minuters jobb. Turbomotorn är extremt bra skapad, och det känns som mer än 185 hk. Den tål att trimmas över 400 hk utan att öppna själva motorn. Enda negativa är att den har klent drag på så låga varv att turbon inte hjälper till. Turbotrycket börjar vid ~1800 varv, och byggs upp mjukt, så inte lika mycket ketchupturbo som og900.
Kvalité: Vanliga fel är hjulupphängningsdetaljer, bakre ljuddämpare och bromsrör som sitter i slasksprutet. Läckage packbox mellan motor och låda, kan ses som en oljedroppe som hänger från svänghjulskåpan under bilen. Jag hade lite otur när jag tänkte och köpte en runt 20k mil, så de mesta slitdelar så som dämpare och fjädrar, avgasrör m.m kände för att behöva bytas. Motorn håller lätt längre än karossen om den får ny olja då och då. Köp en 96-98 för att få bättre rostskydd. Många -98:or har fått 9-3:ans uppgraderingar, t ex fjäderbenen. Kuriosa, du känner igen en 96-98 på att den har en reflexramp mitt på bakluckan där de tidigare har en plåt.
Tyvärr, redan en 150 hk utan turbo ormar sig vid fullt gaspådrag och ojämn väg. Det sliter och drar i ratten. Kan kureras med bussningar i hårdare material t ex, och många bilar som trimmats har redan det. Tyvärr kan man nog utgå från att dessa också körts hårdare. En bil som är frisk i hjulupphängningen kan man dock stå ut med att köra. Men jobbigt att behöva sitta och parera när man drar på.
Karaktär: Bra motor, betydligt modernare invändigt än og900, sköna skinnstolar, rätt ok ljud med AS3-systemet.
Saab 9000:
Ryms i budget: Oh ja.
Lämpliga motorer: 2,0T fulltrycks turbo 185 hk; 2,3t lättrycksturbo 170 hk; 2,3T fulltrycksturbo 200 hk, Aero 2,3T 225 hk. 2,3t går lätt att uppgradera till ett stort T med en styrbox och en magnetventil.
Kvalité: Extremt hållbar och superbra motor. 94-98 är 2,0T samma motor som i ng900, och 2,3T samma motor fast större volym. Saabs bästa motor någonsin, och 2,3T har också helt Ok bottendrag, vilket gör den mer lättkörd i trafikrytmen då man inte behöver varva för att få drag. En Aero gör 0-100 på 6,5 s, och drar bara 0,64 landsväg. Snygg är den med!
Koppling brukar vilja bytas runt 20k mil, oftast är det slavcylindern som ger sig vilket gör att kopplingspedalen stannar nedtryckt. Rost. Saab rosten kommer ju ofta i skärmar och dörrarnas nederkanter, baklucka. Det har dock den fördelen att rosten syns. De brukar sällan rosta hål i balkar och golv såsom gamla japaner gör.
94-98 är att föredra för att få T5- styrsystemet till motorn, gärna en Aero eller jubileumsmodell med kjolpaket och Aeroläpp + vinge. 9000 är oförskämt mycket bil för lite pengar. Jag rankar den som Saabs bästa bil, fy fan vad långt före konkurrenterna den lär ha varit när den kom 1984. Inredningen ser i dagsläget lite gammal ut, men alla knappar sitter logiskt placerade, och är den enda i fältet med nyckeln vid ratten. Bör ha larm med startspärr, annars är den lättstulen. 9000 ligger som ett kylskåp på vägen oavsett gaspedalens läge. Man kan köra den med trasiga bussningar och helt slut dämpare och den går bra ändå. Grymt sköna stolar om man inte som Rq har en skadad rygg.
9-3 med motor du vill ha tycker jag det verkar svårt att få någon bra bil för 20k.
Här kan du hitta mycket köpråd om dessa bilar:
forum.saabturboclub.comEdit: Kan lägga till att jag aldrig skulle titta på en bil oavsett Saab eller lexus om jag inte hade någon med mig som kan lite om just den modellen. Som Rq säger finns det många saker att trilla dit på, vilket gäller vilken bil man än tittar på om ens egen kunskap om bilar är ganska bristfällig.
Edit 2: 9000 ska du ha en -94 och uppåt. Kombikupén heter CS eller CSE. CSE har mer utrustning generellt, bland annat front och bak i bilens färg, ACC, läderratt etc. ng900 heter S eller SE, där SE har mer utrustning i grunden, bl a samma tillägg som på 9000.
Lycka till!