3559
Sök

Köpråd: Första bilen - Behöver hjälp!!

Fri fart för ett fritt folk!
14 167 Inlägg
25 april 2011
#21
Andromeda skrev:
Jennsii skrev:
Andromeda skrev:

1,8t har ju definitivt sina problem oilsludge-drabbade som de är. Och 20k fick den kosta.

Haha å vafan har inte saab för problem då? Nu handlar det ju om en bil som man inte behöver skruva med varje dag och inte kostar skjortan med....visst finns det bilar som är måndagsexemplar men överlag är det nog mer fel på saab än tyska bilar inom VAG;)

Problemen med oilsludge finns inte alls på T5-motorer, vilka är de jag rekommenderar. Jag rekommenderar absolut inte någon som vill ha en driftsäker bil att köpa en bil med lågfriktionsmotor oavsett om det står Saab T7 eller VAG på styrboxen. Punkt.

näe det är milslång skillnad mellan en t5 spis dessa håller för otroligt mycket spö i klass med volvos rödblockare

när dom blandar in miljön mer och mer så blir det bara sämre skit av motorerna oavsätt märke

Kör fort så hinner inget hända...

64 Inlägg
25 april 2011
#22
Rquired skrev:
Helst 15.000:-, absolut inte mer än 20.000:- till och med. Och du svarade på ditt första inlägg själv Andromeda, att det finns märken jag tycker bättre om än Saab är ingen hemlighet men i denna prisklassen med dessa krav är nog en Saab det bästa valet. smile

Jensii: Angående VAG har de haft en stor del problem, visst fick Saab problem med oilsludge men det var på senare motorer än den som är aktuell här. Att VAG från den tiden dessutom har dyra delar och är svåra att underhålla eller arbeta med gör det inte bättre, och framför allt vilken VAG hittar du för 15.000:- som uppfyller kraven?

Finns en hel del tex passat 1,8 ? ligger i den prisklassen....en äldre a4 ? finns om man tittar! Dyra delar, jotack jag vet, men hur ofta tror du du behöver skruva? Inte speciellt ofta, är ganska tacksamma bilar trots mkt slit och släng....har haft både golf, volvo och audi och jag kommer nog inte köpa mig en volvo igen iaf smile

Allmänt envis
12 512 Inlägg
25 april 2011
#23
Jennsii skrev:
Rquired skrev:
Helst 15.000:-, absolut inte mer än 20.000:- till och med. Och du svarade på ditt första inlägg själv Andromeda, att det finns märken jag tycker bättre om än Saab är ingen hemlighet men i denna prisklassen med dessa krav är nog en Saab det bästa valet. smile

Jensii: Angående VAG har de haft en stor del problem, visst fick Saab problem med oilsludge men det var på senare motorer än den som är aktuell här. Att VAG från den tiden dessutom har dyra delar och är svåra att underhålla eller arbeta med gör det inte bättre, och framför allt vilken VAG hittar du för 15.000:- som uppfyller kraven?

Finns en hel del tex passat 1,8 ? ligger i den prisklassen....en äldre a4 ? finns om man tittar! Dyra delar, jotack jag vet, men hur ofta tror du du behöver skruva? Inte speciellt ofta, är ganska tacksamma bilar trots mkt slit och släng....har haft både golf, volvo och audi och jag kommer nog inte köpa mig en volvo igen iaf smile

Jo, men just de modeller du nämner (Passat och framför allt A4) är lite smått ökända problemfyllda modeller. Audi A4 av första generationen brukade nämnas i samma sammanhang som Ford Escort eller Volvo 440/460 och hade mycket problem med tex. framvagnen men även motorelektronik och som nämnts motorn.

Och som du också nämnde får han kanske en 1.8 för de pengarna, en trött motor på 125hp. Så då är frågan, varför skall TS spräcka sin budget för att köpa en trött variant av en modell som inte är pålitligare än de Saab som han tipsades om?

Både Audi och VW är bra bilar, men de har sina problem, delarna är dyra och för de pengar TS har att handla för kommer han inte över något roligare exemplar av en A4 eller Passat. Då tycker jag en Saab är ett bättre köp, framför allt för att han kan hitta en riktigt fin sådan inom sin budget. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Rumpmas
3 860 Inlägg
25 april 2011
#24
Jennsii skrev:
Rquired skrev:
Helst 15.000:-, absolut inte mer än 20.000:- till och med. Och du svarade på ditt första inlägg själv Andromeda, att det finns märken jag tycker bättre om än Saab är ingen hemlighet men i denna prisklassen med dessa krav är nog en Saab det bästa valet. smile

Jensii: Angående VAG har de haft en stor del problem, visst fick Saab problem med oilsludge men det var på senare motorer än den som är aktuell här. Att VAG från den tiden dessutom har dyra delar och är svåra att underhålla eller arbeta med gör det inte bättre, och framför allt vilken VAG hittar du för 15.000:- som uppfyller kraven?

Finns en hel del tex passat 1,8 ? ligger i den prisklassen....en äldre a4 ? finns om man tittar! Dyra delar, jotack jag vet, men hur ofta tror du du behöver skruva? Inte speciellt ofta, är ganska tacksamma bilar trots mkt slit och släng....har haft både golf, volvo och audi och jag kommer nog inte köpa mig en volvo igen iaf smile

Skulle du sälja din bil för 20k? Det är en sådan han vill ha eftersom det är den minsta motor som svarar mot kraven och dessutom måste chippas för att göra det. Och vad du än tycker om det är just den modellen precis som Rq skriver ökänd för att vara allt annat än driftsäker och billig att reparera.


4 Inlägg
25 april 2011
Trådstartare
#25
Fan, härligt & se att man får många svar när man inte ens varit inne här tidigare. Det uppskattas enormt.

Just nu försöker jag ha tålamod och kika så mycket jag kan varje dag på blocket, vet att till slut så finns det en bil som jag säkert skulle bli nöjd med.

Har alltid tyckt att Golf bilar är fina, men som jag har läst så är det klart att det lutar mest åt Saab.
Dock så såg jag en Golf III 2.0i Gti som hade gått 20600 mil. Killen vill ha 13000 för den.
Man vill ju gärna... Men samtidigt är man så jävla osäker... Tänk om något är trasigt, tänk om något går sönder, tänk om man måste lägga ut en jävla massa mer pengar...

Sen när det gäller ekonomin så kan jag väl säga att jag har en stabil lön varje månad, men man är ju inte speciellt rik efter alla räkningar. Att fixa dom dyra problemen som kan dyka upp känns inte direkt bekvämt, vad jag har förstått så kostar det lite pengar.

Aja, vad jag har tänkt är iallafall att jag vill ha en bil som är under 20k och som går fint när man gasar. Man ska kunna ha den i något år och samtidigt känna sig stolt på sommaren.

För övrigt så har jag stirrat mycket på Saab nu. Framförallt alla över 94 i årsmodell. 900/s, 9000, 9-3.
Finns dom som uppfyller kraven men samtidigt kollar man på priserna och då börjar man tänka... "hm, den har säkert en jävla massa fel egentligen, eller så kommer den få det".. Och då pendlar priserna på allt ifrån 5000 till 18-19000.


Haha aja, jag försöker iallafall och uppskattar verkligen all hjälp som jag får, man vill ju liksom inte köpa grisen i säcken precis.

Annars om det finns någon som skulle kunna tala om för mig vad exakt man ska leta efter i en blocket annons? Årsmodell, miltalen, utrustning, däck, osv...
Samt vad bör man veta när man väl bestämmer sig för att dra & kolla på bilen? Något speciellt att kolla efter?

Ha en fortsatt trevlig kväll allihopa, nu har man skrivit ganska för mycket känns det som smile

Fri fart för ett fritt folk!
14 167 Inlägg
25 april 2011
#26
vilken gti är det? 115hk eller 150hk?

har samma motor som gti 115hk i min vento och den går faktist förvånasvärt bra för att ha så lite effekt
tror faktist det är ganska utmärkt första bil
dock ska du lägga dig under och kolla trösklarna då dom brukar rosta överjävligt mycket

min vento klarar lätt och ledigt 200blås för att vara en sån liten skitbil så räcker farten till gott och väl
inget man rastar turbobilar med men som första bil har jag svårt att tänka mig något vättigare ur alla synpunkter

Kör fort så hinner inget hända...

Rumpmas
3 860 Inlägg
25 april 2011
#27
När det gäller Saab runt 20k mil är det alltid bra om kopplingen är bytt som sagt. Kamkedjan (de har inte kamrem) byts när den rasslar. På 9-5:or och 9-3:or från -00 med T7 kan det hända vid 10k mil, men de T5 som jag snackat om i inlägg kan gå bra långt med samma kedja, över 40k mil är inget ovanligt om de får oljebyten då och då smile

Det finns inget speciellt att titta efter i annonser. Annonsören vill ha bilen såld så nära det satta priset som möjligt, så snabbt som möjligt och kan därför "glömma" att påtala vissa brister. Däck är en bra sak att kolla. Är de snedslitna kan något i hjulupphängningen vara fel. Behövs nya däck prutar man. På en bil för 10k är ju en uppsättning däck halva priset ytterligare om det behövs köpas, och då har man ju egentligen lagt 15k för bilen...

Hyffsat vanliga fel och brister jag kan komma på nu:

9000:
Rost, men den rost som finns syns.
Motorfästen, då klonkar det till, speciellt när du släpper upp gasen från fullgas.
Centrallåset kan leva ett eget liv och låsa kanske bara två dörrar, eller låsa upp dörrar igen efter låsning.
Lagerstöd fram, små metallager till länkarmen. Kostar en tjuga styck.
Låter kupéfläkten illa backar du, den fläktmotorn tar en halv dag för t o m en verkstad att byta. Samma sak om fläkten bara går på högsta hastighet, då måste ett motstånd för en femma bytas, och resten av bilen är uppbyggt runt det smile
Tempmätaren kan ofta visa fel trots att motorn har rätt temp, den går då upp till kl. 8 istället för 9.

ng900:
Mina länkarmar höll 22k mil, det tycker jag inte är dåligt i alla fall.
Som sagt avgasrörets bakre del och bakre bromsrör sitter utsatt för vägsaltet.
Tankbanden kan vara väl rostiga.
Rost i dörrar, baklucka, skärmar och speciellt mellan bakre hjulhus och bakdörr. Halvtaskiga lagningar håller inte i längden.
Instrumentpanel som släcks ned om vartannat och mätare som faller till botten. Löses med nytt huvudinstrument, vet ej hur vanligt det är.

og900:
Hängande innertak
Rost, med särskild koll på främre länkarmsinfästningarna.
Får inte gå ryckigt med kall motor, viktigt!



Annars som vanligt bra om säljaren kan bevisa att den servats ordentligt, då motorerna håller hur bra som helst så länge de får ny olja då och då. Drivremmen till generator, servo etc. har ett bytesintervall på 11k mil, tändstift 6k.

Man kollar i övrigt helt enkelt sådant man kollar på alla bilar. Dessa bilar är ärliga på så sätt att nästan alla fel märks eller syns, och då vänder man på klacken smile


Ett annat tips när man köper bil är att inte vara för tydlig med att man vill ha bilen. Spela lite halvt ointresserad. Säger säljaren i telefon att någon annan är på väg att titta behöver det ju inte vara så. Berätta inte hur långt du åkt eller så. Var framförallt inte desperat att ha just den bilen! Märker säljaren det har du inte så bra läge att pruta. Här är det också bra att ha någon kunnig med sig som kan ställa rätt frågor. För att göra en bra bilaffär man inte ångrar måste man vara redo att åka tillbaka utan bil, köp den inte om den inte motsvarar det skick du fått beskrivet innan om du inte får pruta rejält och du kan fixa eventuella fel till rimligt pris.


4 Inlägg
27 april 2011
Trådstartare
#28
Såg en bil idag och det är nästan så man slår till... Mazda 626 2.5 V6 163hk -97. Den har rullat emellan 20,000 - 25,000 mil.

"Den är skattad och besiktigad. Besiktningstermin: 2011-07-01 - 2011-11-30
Senast godkända besiktning: 2010-12-15"

-

"Det jag har gjort med bilen är att byta bakre kofångare den var krokad när jag köpte bilen. (kvitto finns 6000kr)

Jag har också bytt avgassystemet från katalysatorn och bak. (kvitto finns 3500kr)"

-

"Även bytt generatorrem."

-

"Bilen går mycket bra i motor och växellåda.
Gjort liten service och bytt tändstift, batteri, oljefilter samt olja, även nytt luftfilter.

Vinterdäck(dubb) samt sommardäck finns och alla däck har bra mönster.

Kan även skicka med ett litet stereosätt med baslåda (10-12tum) slutsteg(8-11 port) följer även med en stereo(usb och minneskort även bluetooth. (1500kr)"




Det verkar som att han har gjort tillräckligt bra service på den så den rullar och ser fin ut utan att något brakar sönder. Så den borde väl hålla ett bra tag till....?
Däck har han, då slipper man ju köpa nya. (Om dom verkligen är bra så att säga)
Stereon & högtalarna är ju bara & fråga efter vad det är för märke osv så kollar man bara upp om man tjänar på att lägga till 1500 eller om man köper nya egna.

Hade tänkt & ringa killen idag... Men vet inte speciellt mycket om Mazda. Tänkte kolla om något här vet samtidigt som jag läser runt lite på nätet.

Han vill ha 13 500 för bilen förresten.

Ha en bra dag fan!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
27 april 2011
#29
Jag tror jag hittade annonsen, en grå 626 med regnr. BAYxxx? Det som jag reagerar på är att han endast ägt den i tre månader, det första jag försökt få ur honom är en trovärdig förklaring till varför han säljer den redan. Bilen har haft sex ägare, räknar vi bort den senaste är det fem ägare på tretton år vilket inte är något konstigt alls.

Bilen hade för övrigt rullat 24.300mil när den besiktigades i julas, och kostar 1700kr/år i skatt vilken betalas i December. Lite nyttigheter du kan få ut med hjälp av; https://www21.vv.se/fordonsfraga/FragaP … ordon.aspx

Japanska bilar är annars pålitliga konstruktioner, som på alla bilar kan elektroniken strula lite men det du skall kolla noggrannare efter är rost vilket brukar vara det som tar död på japanare. Jag hade dock som sagt rotat lite i varför den säljs redan idag, ring föregående ägare och fråga om det fanns några fel när den såldes är ett tips. Glöm heller inte att det är ingen direkt snål bil du köper med den sexan, bränsle är inte det dyra med att äga en bil men det är nog vettigt med att räkna med att den dricker en bit över litern per mil (Och istället bli positivt överraskad om den dricker mindre!).

Är bilen ok känns priset inte fel, ljudanläggningen hade jag dock betraktat som prutmån och försökt få med; Har bilen inget fungerande ljud alls skall du istället pruta på de 13.5´ som står i annons då stereo "skall" finnas i en bil i de flestas ögon. Lycka till!
Senast redigerat av Rquired (27 april 2011)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
27 april 2011
#30
Jag har aldrig hört nåt speciellt om den generationen av 626, min farmor hade en ett tag och den verkade vara helt ok. Tidigare generationer ska vi kanske inte tala högt om tongue

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...


Sök