När det gäller Saab runt 20k mil är det alltid bra om kopplingen är bytt som sagt. Kamkedjan (de har inte kamrem) byts när den rasslar. På 9-5:or och 9-3:or från -00 med T7 kan det hända vid 10k mil, men de T5 som jag snackat om i inlägg kan gå bra långt med samma kedja, över 40k mil är inget ovanligt om de får oljebyten då och då
Det finns inget speciellt att titta efter i annonser. Annonsören vill ha bilen såld så nära det satta priset som möjligt, så snabbt som möjligt och kan därför "glömma" att påtala vissa brister. Däck är en bra sak att kolla. Är de snedslitna kan något i hjulupphängningen vara fel. Behövs nya däck prutar man. På en bil för 10k är ju en uppsättning däck halva priset ytterligare om det behövs köpas, och då har man ju egentligen lagt 15k för bilen...
Hyffsat vanliga fel och brister jag kan komma på nu:
9000:
Rost, men den rost som finns syns.
Motorfästen, då klonkar det till, speciellt när du släpper upp gasen från fullgas.
Centrallåset kan leva ett eget liv och låsa kanske bara två dörrar, eller låsa upp dörrar igen efter låsning.
Lagerstöd fram, små metallager till länkarmen. Kostar en tjuga styck.
Låter kupéfläkten illa backar du, den fläktmotorn tar en halv dag för t o m en verkstad att byta. Samma sak om fläkten bara går på högsta hastighet, då måste ett motstånd för en femma bytas, och resten av bilen är uppbyggt runt det
Tempmätaren kan ofta visa fel trots att motorn har rätt temp, den går då upp till kl. 8 istället för 9.
ng900:
Mina länkarmar höll 22k mil, det tycker jag inte är dåligt i alla fall.
Som sagt avgasrörets bakre del och bakre bromsrör sitter utsatt för vägsaltet.
Tankbanden kan vara väl rostiga.
Rost i dörrar, baklucka, skärmar och speciellt mellan bakre hjulhus och bakdörr. Halvtaskiga lagningar håller inte i längden.
Instrumentpanel som släcks ned om vartannat och mätare som faller till botten. Löses med nytt huvudinstrument, vet ej hur vanligt det är.
og900:
Hängande innertak
Rost, med särskild koll på främre länkarmsinfästningarna.
Får inte gå ryckigt med kall motor, viktigt!
Annars som vanligt bra om säljaren kan bevisa att den servats ordentligt, då motorerna håller hur bra som helst så länge de får ny olja då och då. Drivremmen till generator, servo etc. har ett bytesintervall på 11k mil, tändstift 6k.
Man kollar i övrigt helt enkelt sådant man kollar på alla bilar. Dessa bilar är ärliga på så sätt att nästan alla fel märks eller syns, och då vänder man på klacken
Ett annat tips när man köper bil är att inte vara för tydlig med att man vill ha bilen. Spela lite halvt ointresserad. Säger säljaren i telefon att någon annan är på väg att titta behöver det ju inte vara så. Berätta inte hur långt du åkt eller så. Var framförallt inte desperat att ha just den bilen! Märker säljaren det har du inte så bra läge att pruta. Här är det också bra att ha någon kunnig med sig som kan ställa rätt frågor. För att göra en bra bilaffär man inte ångrar måste man vara redo att åka tillbaka utan bil, köp den inte om den inte motsvarar det skick du fått beskrivet innan om du inte får pruta rejält och du kan fixa eventuella fel till rimligt pris.