3202
Sök

MDS T5 - Hur kopplar jag basarna?

342 Inlägg
25 april 2011
Trådstartare
Hej,
har köpt detta paket begagnat: http://www.mds.se/sv/product/5495/Guckas-140dB-baspaket

Steget är ett monoblock om jag förstått det rätt men har två utgångar...Hur kommer detta sig och hur kopplar jag högtalarna för att få dom i 2 eller 4 ohm?

Högtalarna är speccade 1200W MAX, så att köra dom i 1 ohm är väll bara att utesluta? då skulle dom ha 1700W/högtalare.

När jag fick lådan var talspolarna parallellkopplade enl. bilden: http://i52.tinypic.com/fz68tv.jpg
Senast redigerat av olof102 (25 april 2011)

dB Jägare!
732 Inlägg
25 april 2011
Dessa basar kan du lasta i 1Ohm med detta steg! Men du får ju ställa gainen korrekt smile

http://i278.photobucket.com/albums/kk99/Wiesel_92/namnls-2.jpg

342 Inlägg
25 april 2011
Trådstartare
Men hur kopplar jag som på din bild? När steget har 2 utgångar.

Så som jag har kopplat nu då har jag en totalbelastning på 2 ohm på steget då eller?

Gainen står så lågt de går och ändå låter det skit, basen dönar och känns "slapp".

Trodde dessa 12"orna skulle spela fast bas med lite snärt i men tydligen inte?

dB Jägare!
732 Inlägg
25 april 2011
olof102 skrev:
Men hur kopplar jag som på din bild? När steget har 2 utgångar.

Så som jag har kopplat nu då har jag en totalbelastning på 2 ohm på steget då eller?

Gainen står så lågt de går och ändå låter det skit, basen dönar och känns "slapp".

Trodde dessa 12"orna skulle spela fast bas med lite snärt i men tydligen inte?

Du kopplar precis som på bilden, + på +-kanalen längst ut, och - på - -kanalen längst ut. Detta står även i handboken till detta steg!

Japp, med din koppling belastar du steget i 2Ohm.
Hur har du ställt lågpassfiltret och subsonicfiltret?
Och bassboost skall oavsett stå på 0!

Mvh

342 Inlägg
25 april 2011
Trådstartare
Ah okej, nu är jag med!

Bassboosten står självklart på 0, sållades gainen(!?!?) hur de nu kommer sig.

Lågpassfiltret står ungefär på kl. 10 och detsamma med subsonicfiltret.

Några tips på hur jag ska justera steget för att få lite klarare bas med mer snärt i? Hur påverkar högtalarnas impedans ljudet? Blir det bättre snärt eller är det bara så att de låter högre i 1 ohm resp. 2 ohm?

dB Jägare!
732 Inlägg
25 april 2011
olof102 skrev:
Ah okej, nu är jag med!

Bassboosten står självklart på 0, sållades gainen(!?!?) hur de nu kommer sig.

Lågpassfiltret står ungefär på kl. 10 och detsamma med subsonicfiltret.

Några tips på hur jag ska justera steget för att få lite klarare bas med mer snärt i? Hur påverkar högtalarnas impedans ljudet? Blir det bättre snärt eller är det bara så att de låter högre i 1 ohm resp. 2 ohm?

Okej!
Lågpassfiltret är upp till var och en hur man gillar basen, men prova att ställa det på ca 65-70Hz.
Subsonicfiltret  kan du ställa på ungefär 25Hz. Det hjälper till att ta bort okontrollerade och "slappa" toner.
När du lastar steget i 1Ohm istället för 2Ohm, så får du mindre kontroll på basen. Slutsteget producerar mer effekt, vilket givetvis spelar "högre" och mer "tryck". Sen får du helt enkelt lyssna och ställa gainen efter eget tycke! Hoppas detta kommer att hjälpa dig!

Mvh

342 Inlägg
25 april 2011
Trådstartare
Tack för tipsen! Ska självklart ut och pilla direkt! Återkommer med resultat smile

Egen företagare
864 Inlägg
25 april 2011
Men ett monoblock som har dubbla utgångar är ihopbyggda på insidan steget så att du lättare ska kunna koppla basar på det. därav dubbla utgångar.
Så som du har på bilden i första inlägget så är basarna så blir det 1 ohm iaf. Det bli samma sak som att koppla som Wiesel visar på sin bild.
Du har som sagt redan ditt steg i 1 ohm.
Skulle du koppla på nått annat sätt så skulle du isf köra steget i 4 ohm.
Då skulle det vara från steget + till + på basen och - till - sen skulle det sitta en kabel mellan + och - på basen.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se

dB Jägare!
732 Inlägg
26 april 2011
snurbo_diesel skrev:
Men ett monoblock som har dubbla utgångar är ihopbyggda på insidan steget så att du lättare ska kunna koppla basar på det. därav dubbla utgångar.
Så som du har på bilden i första inlägget så är basarna så blir det 1 ohm iaf. Det bli samma sak som att koppla som Wiesel visar på sin bild.
Då skulle det vara från steget + till + på basen och - till - sen skulle det sitta en kabel mellan + och - på basen.

Det låter väldigt skumt, men det är tyvärr inte så på detta steget.
Finnes i stegets instruktionsbok både bilder och text som förklarar att man inte kan göra så.
Och att vid 1ohms belastning skall + och - längst ut användas.

Mvh

148 Inlägg
26 april 2011
Låter väldigt konstigt att man måste använda +/- längst ut vid drift i 1ohm. Som "snurbo" sa är anlutningarna sammankopplade inne i steget. Den enda anledningen jag kan komma på för varför dom vill att man ska använda anslutningarna längst ut är att dom byggt dom inre för klena för 1ohm och det vore ju kasst. Men det är bara en teori.
För att komma tebax till topic så håller jag med "snurbo" igen båda kopplingarna din bild och Wiesels bild blir 1ohm.  Så det är rätt kopplat som det var när du köpte det bara att ändra inställningarna tills du hittar rätt för din musiksmak. tongue

Egen företagare
864 Inlägg
26 april 2011
Wiesel skrev:
snurbo_diesel skrev:

Det låter väldigt skumt, men det är tyvärr inte så på detta steget.
Finnes i stegets instruktionsbok både bilder och text som förklarar att man inte kan göra så.
Och att vid 1ohms belastning skall + och - längst ut användas.

Mvh

Om det varit ett 2 kanals steg som ska brygg kopplas så brukar det i regel vara på dom längst ut. Men på ett mono block är det bara 1 kanal, men det kan vara flera anslutningar som är ihopkopplade inuti steget.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se

dB Jägare!
732 Inlägg
26 april 2011
snurbo_diesel skrev:
Om det varit ett 2 kanals steg som ska brygg kopplas så brukar det i regel vara på dom längst ut. Men på ett mono block är det bara 1 kanal, men det kan vara flera anslutningar som är ihopkopplade inuti steget.

Jo det är jag helt medveten om. Och jag vet att det låter jätte skumt, men det ÄR så på detta steget och finns till och med bilder och utförlig tex att man skall koppla så i handboken som följer med steget! Varför skulle jag sitta och ljuga? Om det inte hade vart så, så hade jag ju inte sagt det eller hur?

3 466 Inlägg
26 april 2011
Wiesel skrev:
snurbo_diesel skrev:

Jo det är jag helt medveten om. Och jag vet att det låter jätte skumt, men det ÄR så på detta steget och finns till och med bilder och utförlig tex att man skall koppla så i handboken som följer med steget! Varför skulle jag sitta och ljuga? Om det inte hade vart så, så hade jag ju inte sagt det eller hur?

Låter märkligt att dom hellre vill skicka all ström genom 2 av anslutningarna än att dela upp det på 4..

Nu har jag inte sett manualen men jag tror snarare att dom menar att man ska använda alla 4 vid 1ohm belastning..

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

1 338 Inlägg
26 april 2011
Dem sitter ihopkopplade på insidan då det är ett monoblock.
Anledningen att det är dubbla är för att det ska kunna vara lättare att koppla vid användning av fler än 1 bas.

Du kan även om du vill använda dig av en plus samt en minus. Vilket du vill.
Men har du 2 basar kan du enkelt koppla dem direkt var för sig på steget.

mvh//

Seat Leon Cupra-08 AWD Konverterad 500hp+
Missa ej Projekttråd för Seaten!
http://www.seatcupra.net/forums/showthr … mp;page=30
MDS, VTech Tuning, Pirelli - Power Is Nothing Without Controll, JE-Design

Sök