3973
Sök

Antal mil för E39 BMW?

28 Inlägg
28 april 2011
Trådstartare
#1
Hej!

Hur många mil kan en E39:a gå om man servar och byter olja regelbundet? Förutsättningen är att du är en skicklig förare som behärskar den perfekta balansen i detta chassi. E39- the best saloon car in the world?


1 587 Inlägg
28 april 2011
#2
30.000 kanske 35.000 sen är de nog dags för kedjebyte..


Dagdrömmare
2 836 Inlägg
28 april 2011
#3
boldhead skrev:
Förutsättningen är att du är en skicklig förare som behärskar den perfekta balansen i detta chassi. E39- the best saloon car in the world?

Det har inte direkt med saken att göra...
Korta sträckor, oekonomisk körsätt sliter mer på bilen.
Men om nu man gör allt rätt så bör bilen hålla mätaren ut, iaf gamla taxi bilar brukar ligga kring 70-80 000 mil innan dom skrotas.

En taxi chaffis jag kände hade en 530d, den gick cirkus 77 000 mil innan den skrotades o det var inte stora reparationer på denna förutom vanligaste slitage delar som bromsar mm.


Allmänt envis
12 512 Inlägg
28 april 2011
#4
Far körde 40.000mil i sin 325i E46, nu är det ingen E39 men det finns sina likheter och framför allt hade den bilen samma motor som TS 5-serie; Utan att behöva byta kamkedja vid 30-35.000mil. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Smålänning
7 887 Inlägg
28 april 2011
#5
Görs allt rätt skulle jag bli förvånad om den rasar riktigt före 40k mil. (Då menar jag motor/drivlina och hjulupphägning utom spindelleder o dyl.)

Kamkedjan behöver aldrig bytas innan 40k på BMW, sålänge oljebyten sköts som dom ska.
Dom är uppbyggda väldigt likt Mercedes, och hållbarheten skulle jag inte direkt tro skiljer...

Så innan 40k mil bör du inte behöva bekymra dig alls smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

1 482 Inlägg
28 april 2011
#6
boldhead skrev:
Hej!

Hur många mil kan en E39:a gå om man servar och byter olja regelbundet? Förutsättningen är att du är en skicklig förare som behärskar den perfekta balansen i detta chassi. E39- the best saloon car in the world?

Eftersom du skriver servar så antar jag att du menar allting. Då går den igentligen hur långt som hellst.
Rasar motorn byter man den=service... Rost= lagas osv...
Kostar satan men bilen går.

BLT Service
Theracords Music Label

Smålänning
7 887 Inlägg
28 april 2011
#7
Noxxer skrev:
boldhead skrev:
Hej!

Hur många mil kan en E39:a gå om man servar och byter olja regelbundet? Förutsättningen är att du är en skicklig förare som behärskar den perfekta balansen i detta chassi. E39- the best saloon car in the world?

Eftersom du skriver servar så antar jag att du menar allting. Då går den igentligen hur långt som hellst.
Rasar motorn byter man den=service... Rost= lagas osv...
Kostar satan men bilen går.

Jag antar att han menar service som i serviceprogram. Oljebyten, bromsar m.m...

Motorbyte och rostlagning m.m tycker jag ska placeras under kategorin reparation.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Smålänning
7 887 Inlägg
28 april 2011
#8
skalman1 skrev:
boldhead skrev:
Hej!
Förutsättningen är att du är en skicklig förare som behärskar den perfekta balansen i detta chassi. E39- the best saloon car in the world?

Behöver man vara en extra skicklig förare för att kunna hantera en bil med perfekt balans? hmm

Kanske menar "Utnyttja chassits potential och prestanda till fullo" wink

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

28 Inlägg
11 maj 2011
Trådstartare
#9
Precis så twin_cam. Chassit är lite unikt på E39 smile Det är klart det finns kommande fel på denna bil, men drift säker verkar den vara. Byter man olja som taxi bilarna gör håller säkert bilen en lång tid framöver.
Peace


139 Inlägg
13 januari 2012
#10
118700mil klarade Bernard Bruhns 530dA Touring E39-2000 innan den skrotades efter en KROCK i Frankrike.

Några detaljer som byttes http://www.motor-talk.de/forum/1-000-00 … 31265.html

Automatlåda efter 80400mil (inget oljebyte innan raset)
Hjullager; original
Motor; original
Dieselpump 3gånger första efter drygt 40000mil
Turbo 2gånger, 16800 respektive 83200mil.

Mer detaljerat i en tråd på 16sidor (på tyska) http://www.bmw-forum.de/viewtopic.php?t … mp;start=0

Jag hade inte varit en dugg orolig över milen det man däremot skall kontrollera noga är tidigare ägare, det är dåliga ägare som dödar bilar.

Mvh Stephan


12 086 Inlägg
13 januari 2012
#11
Det finns många E39 som går över 30tmil och mer därtill.

Det jag kan tänka mig att de som oftast tar död på en E39 är havererande vattenpump i bilarna med rak 6a (vilket de flesta E39 har) som i sin tur leder till sprucken topp och sen är det för dyrt att laga.

Ps. Jag skulle ju inte påstå att motorbyte anses som service, det är en reparation, en rätt omfattande sådan.

48 Inlägg
13 januari 2012
#12
Hade en 540 e39 96:a  full servad och välomhändertagen.

Vid 24000mil kändes bilen nästan ny fortf.

Framvagnen och bromsarna fram brukar vara dåliga på dem, bussningar till bakvagnen med...

E39 är bara en kaross. Du måste nog skriva vilken motor du tänker på då det är skillnad mellan 520 och en 530D eller 540

Smålänning
7 887 Inlägg
13 januari 2012
#13
boldhead skrev:
Precis så twin_cam. Chassit är lite unikt på E39 smile Det är klart det finns kommande fel på denna bil, men drift säker verkar den vara. Byter man olja som taxi bilarna gör håller säkert bilen en lång tid framöver.
Peace

E39 touring dock hade faktiskt problem en gång, när teknikens värld testade den i älgtest, då gick den upp på två hjul.
Så perfekt balanserat chassi och breda däck är inte alltid av godo...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

71 Inlägg
13 januari 2012
#14
touringen har sämre vägegenskaper än sedan. de va tydligen anledningen till att de alldrig satt M5 touring i produktion va ja läst

12 086 Inlägg
13 januari 2012
#15
Vad är det som är så unikt i chassit på en E39?

Anledningen att E39 aldrig gjordes i touring-utförande har troligen mest att göra med att föregångaren sålde så dåligt. Dom snålade ju in även på M3 som endast såldes i kupé-utförande den generationen.

71 Inlägg
13 januari 2012
#16
ska försöka hitta vart ja läste de ja syftar på i de ja skrev.inget ja tog ur de blå:)

1 067 Inlägg
14 januari 2012
#17
Teknikens värld gör väl sina älgtest med full last i bilen med?  Då blir de flesta bilar lite lynniga..

Hur ofta kör du med maxlast i bilen?

Det som brukar vara bekymret på E39 är väl främst rosten...   En välhållen bil funkar rent tekniskt länge.. Det är väl mest rosten som gör om man kostar på den så att säga.

BMW Delar är inte speciellt dyra och de är rätt lättskruvade..

Läs autopowers begagnatguide på e39.. Där står det man behöver veta..  Och lite till smile

Min E34 är uppe i 28 000mil och den har fått en hel del nya delar på sistone..   Inte för att jag måste utan för att jag vill ha fram vägvagnen som när den var ny..


71 Inlägg
14 januari 2012
#18
e34 känns som en mer robust bil än e39 de e min egen uppfattning.fast båda bilarna e mycke trevliga åkdon wink

144 Inlägg
14 januari 2012
#19
Skulle nog oroa mig mer för felande kylsystem och ev vanos-enheter än kamkedjan i dessa bilar. Min bil har iaf rullat 30 000 och den låter helt silkeslent från motorn.

Vad jag vet om e39 så rostar de inte speciellt mycket under, utan det är mest kosmetisk rost i nederkant av dörrar samt baklucka.


...has left the building...
4 474 Inlägg
14 januari 2012
#20
Beror ju lite på hur väl tidigare ägare skött bilen o så skall man ha en gnutta tur oxå. Men maskinellt så är 50000 mil inga bekymmer för en välskött E39, oavsett om det är 6:a eller 8:a...Kamkedjan byter man om/när den börjar göra sig hörd, men i regel så håller den bilens livslängd, men det finns exempel där den gått av. Som sagt det räcker inte med att du sköter den exemplariskt, även föregående ägare måste ha skött den OK iaf...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure


Sök