Hej ny här. Nyss läst igenom det stora inlägget å har lite frågor.
Då min feta baslåda drar en hel del ström av bilen å jag gärna vill kunna spela även när bilen är avstängd så tänkte jag installera ett extrabatteri i bagaget som kan ge kräm åt slutsteg och baslåda när bilen inte är igång (bara nyckeln i första "hacket" så stereon får spänning).
1. Är det viktigt att batterierna är av samma märke och storlek (Ah) om man ska ha ett extra i bagaget?
2. Jag har fått tips om att jag bör införskaffa ett skiljerelä som bryter spänningen från "orginalbatteriet" i motorutrymmet till "stereobatteriet" i bagaget när tändningen slås av, är det verkligen nödvändigt?
3. Jag testmätte spänningen på bilbatteriet som visade 11,90 VDC och på slutsteget som visade 11,88 VDC, detta med tändningen på, ska man ha igång bilen när man testmäter detta för å se om man har bra jordning för slutsteget? Slutsteget är jordat med en stor skruv rakt i plåthöljet i bagaget.
4. Jag har även sett över orginalkablarna för generator mm (big 3) och de kablarna var på ca 20 mm3, är det okej eller bör jag byta ut dom mot grövre, om ja hur grova?
5. Jag kommer ha två steg bak i bilen (JBL GX-A604 och JBL GX-A3001) så tänkte köra med ström- och jordblock för att underlätta installationen. Kan jag gå från 20 mm2 batterikabel in i ström- /jordblocket och med 8-10 mm2 ut från blocket in till slutstegen med mindre säkring?
Extremt tacksam om någon kan ta sig tid att svara!
Ursäktar för min amatörnivå ^^