ChriZtoffer skrev:
TT-Avant skrev:
Gotesjo skrev:
Ännu en fråga: Om jag drar en ny tjockare pluskabel från generatorn till batteriet måste även denna säkras av då?
ChriZtoffer skrev:
Nej, den ska inte säkras av om den kopplas och dras som original.
Dock så vet jag att en som tävla i samma klass som mig för några årsedan, åkte just på att han inte hade säkring på plus kabel. Detta godkänndes inte av EMMA. Varför, vet ej, men han fick inte fulla installations poäng då det saknades säkringar.
*måste jag säga att han eller de va arga som bin efter detta*
Därmed säger jag INTE att man ska ha säkringar mellan generator och batteri..!
Har lite svårt att länka just nu då jag sitter med telefon men vet att jag läst nånstans i reglerna att om kabeln är dragen som original så ska säkring inte behövas, om man däremot drar den på annat vis så ska den säkras av. Svårt dock för en dommare att håll koll på originalkabeldragningen i alla bilar. Skulle vara kul att veta exakt vad det var som dommarna anmärkte på.
Olika domare är olika hårda på det.
Så länge kabeln ligger skavfritt och har rörelsemån med tanke på motorns rörelser så känns det rätt godtyckligt.
Själv åkte jag på att min 50mm2-kabel jag hade bytt till INTE var kortslutningsskyddad på generatorn.
Angående dessa frågor så kan du prata med Per Söder när du kommer till Trollhättetävlingen. Han är vad jag vet en av de mest rutinerade och nitiska installationsdomare vi har i Sverige idag.
Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP