Hej alla glada
Har ett problem med min c20let som får mig o klia mig i huvudet utan att hitta
orsaken till problemet.
Så jag lägger upp en tråd här o hoppas på lite hjälp av kunnigt folk som förstår sig på sånt.
Problemet är att min c20let rök blått om den, så jag passade på o renovera hela spisen
så jag bytte följande saker:
#Nya spm stackar
#Nya ventiltättningar
#Ny nya ram o vevlager
#Nya packobxar
med andra ord nya packningar o bultar för hela motorn.
även kolvringarna bytte jag ut.
slipad o balanserad vev samt koppling
honat block
planad topp.
Kolvarna rengjordes
jobbet gjordes hos Ultra motor i södertälje
www.ultramotors.seDelarna inhandlades hos
www.stigkristianssonbilab.seSå jag monterade ihop allt noga samt enligt tabel för moment draging för hela motorn.
kolvringarna monterade i den ordningen
Kolvring 1 (topp) = gapet rakt framåt
Kolvring 2 = gapet rakt bakåt
Nedersta ringarna (oljeskrap)
Den mittersta = gapet rakt framåt
Den övre skrapringen 30mm till vänster om mittersta ringens gap
Den undre skrapringen 30mm till höger om mittersta ringens gap
Så efter allt jobb startat jag motorn o den går jämt o fint men rycker lite blått i början sen försvann
röken.
så eftersom det var vinter så kunde jag inte köra bilen så jag startar den 1 gång per vecka o låter den stå
på tomgång ca 30 min o för varje vecka så röken ökar alltmer o mer, så jag tar en annan återgärd
o renoverar turbon i tro att turbon va dålig.
monterar tillbax den renoverade turbon o problemet fortfarande kvar.
lyfter toppen o ser att mina rena kolvar har fått sig lite olja/sot o även ventilarna vart helt svarta
efter att de har vart slipade o rena.
Så jag rengör allt igen o torkar rent o sätter ihop toppen o startar bilen o den blå rycker igen.
River toppen igen iveckan o ser att mina kolvar har badat i fräsch olja så inte konstigt att det rycker
som den gör.
Lyfter ur hela motorn o tar ut kolvarna o får syn på att mina kolvringar har flyttat på sig o de va inte i
samma läge som jag monterade de.
Så nu vill jag veta vad som är problemet med denna motor.
Mina kolvar har 85.94mm i storlek
kolvringarna som jag handlade av stigkristianssonbilab är 86.00mm
Gapen på de 2 översta nya kolvringarna blev 0.60 - 0.65 men de borde vara mellan 0.3 - 0.5 va jag har förstått
så det skiljer lite.
kollar man upp blocket så får jag dessa mått/värden
1ans kolvhus/borr storlek 85.98 till 85.99mm
2ans kolvhus/borr storlek 85.98 till 85.99mm
3ans kolvhus/borr storlek 85.98 till 85.99mm
4ans kolvhus/borr storlek 85.98 till 85.99mm
det mättes med digital skjut mått alltså.
Så denna problem har fått mig att klia mig i huvudet o man känner sig verkligen dum.
Vad kan det vara som orsakar denna blå rök samt att kolvarna dränks i olja?
Behöver verkligen lite tips på hur jag skall lösa det här.
Tack på förhand till alla som kan tänka sig att lägga ner lite tid för att hjälpa mig
MVH/Rawad