2284
Sök

Calibra 4x4 turbo 92:a c20let blå rycker om den

C20LET
1 041 Inlägg
1 maj 2011
Trådstartare
#1
Hej alla glada

Har ett problem med min c20let som får mig o klia mig i huvudet utan att hitta
orsaken till problemet.

Så jag lägger upp en tråd här o hoppas på lite hjälp av kunnigt folk som förstår sig på sånt.

Problemet är att min c20let rök blått om den, så jag passade på o renovera hela spisen
så jag bytte följande saker:
#Nya spm stackar
#Nya ventiltättningar
#Ny nya ram o vevlager
#Nya packobxar
med andra ord nya packningar o bultar för hela motorn.
även kolvringarna bytte jag ut.
slipad o balanserad vev samt koppling
honat block
planad topp.
Kolvarna rengjordes

jobbet gjordes hos Ultra motor i södertälje www.ultramotors.se
Delarna inhandlades hos www.stigkristianssonbilab.se

Så jag monterade ihop allt noga samt enligt tabel för moment draging för hela motorn.

kolvringarna monterade i den ordningen

Kolvring 1 (topp) = gapet rakt framåt
Kolvring 2 = gapet rakt bakåt
Nedersta ringarna (oljeskrap)
Den mittersta = gapet rakt framåt
Den övre skrapringen 30mm till vänster om mittersta ringens gap
Den undre skrapringen 30mm till höger om mittersta ringens gap


Så efter allt jobb startat jag motorn o den går jämt o fint men rycker lite blått i början sen försvann
röken.
så eftersom det var vinter så kunde jag inte köra bilen så jag startar den 1 gång per vecka o låter den stå
på tomgång ca 30 min o för varje vecka så röken ökar alltmer o mer, så jag tar en annan återgärd
o renoverar turbon i tro att turbon va dålig.

monterar tillbax den renoverade turbon o problemet fortfarande kvar.
lyfter toppen o ser att mina rena kolvar har fått sig lite olja/sot o även ventilarna vart helt svarta
efter att de har vart slipade o rena.

Så jag rengör allt igen o torkar rent o sätter ihop toppen o startar bilen o den blå rycker igen.
River toppen igen iveckan o ser att mina kolvar har badat i fräsch olja så inte konstigt att det rycker
som den gör.
Lyfter ur hela motorn o tar ut kolvarna o får syn på att mina kolvringar har flyttat på sig o de va inte i
samma läge som jag monterade de.

Så nu vill jag veta vad som är problemet med denna motor.
Mina kolvar har 85.94mm i storlek
kolvringarna som jag handlade av stigkristianssonbilab är 86.00mm
Gapen på de 2 översta nya kolvringarna blev 0.60 - 0.65 men de borde vara mellan 0.3 - 0.5 va jag har förstått
så det skiljer lite.

kollar man upp blocket så får jag dessa mått/värden
1ans kolvhus/borr storlek 85.98 till 85.99mm
2ans kolvhus/borr storlek 85.98 till 85.99mm
3ans kolvhus/borr storlek 85.98 till 85.99mm
4ans kolvhus/borr storlek 85.98 till 85.99mm
det mättes med digital skjut mått alltså.


Så denna problem har fått mig att klia mig i huvudet o man känner sig verkligen dum.

Vad kan det vara som orsakar denna blå rök samt att kolvarna dränks i olja?
Behöver verkligen lite tips på hur jag skall lösa det här.

Tack på förhand till alla som kan tänka sig att lägga ner lite tid för att hjälpa mig smile

MVH/Rawad
Senast redigerat av Rawad (1 maj 2011)

Vi tycker olika vet jag, that's it

337 Inlägg
1 maj 2011
#2
en sak jag vart med om är något skeva kolvar. alltså typ "ihoptryckta". man får mäta på flera olika ställen på kolven och kontrollera.

bytte du/kontrollerades ventilstyrningar noga när toppen renoverades?


nu vet du hur man meckar calibra iaf smile hehe stackare...
Senast redigerat av Mitsuhini (1 maj 2011)


371 Inlägg
2 maj 2011
#3
Kolvrings gapet verkar lite för stort. brukar fila in mina till 0,4mm.
Men sen funderar jag på hur stort inverkande det har att du bara kört på tomgång.
Tex kolvringar bör köras in på varierande varvtal med lägsta möjliga laddtryck för att få en chans
att slitas in på ett bra sätt.


C20LET
1 041 Inlägg
3 maj 2011
Trådstartare
#4
Mitsuhini skrev:
en sak jag vart med om är något skeva kolvar. alltså typ "ihoptryckta". man får mäta på flera olika ställen på kolven och kontrollera.

bytte du/kontrollerades ventilstyrningar noga när toppen renoverades?


nu vet du hur man meckar calibra iaf smile hehe stackare...

kolvarna ser hur bra ut som helst o ingen fel på de, ha mätt det på alla tänkbara sätt från olika vinklar o hittar inget fel.

Men ventilstyrningar  har jag inte ens kollat upp o jag misstänkte de i första hand o jag tror att du är den tredje som gissar på ventilstyrningar så det kan ligga nåt i det.

Vi tycker olika vet jag, that's it

C20LET
1 041 Inlägg
3 maj 2011
Trådstartare
#5
need_4_boost skrev:
Kolvrings gapet verkar lite för stort. brukar fila in mina till 0,4mm.
Men sen funderar jag på hur stort inverkande det har att du bara kört på tomgång.
Tex kolvringar bör köras in på varierande varvtal med lägsta möjliga laddtryck för att få en chans
att slitas in på ett bra sätt.

jo mina nya ringar är 0.15mm större än va de borde vara, men jag ringde de jag handlade kolvringarna av o han sa att bilen borde inte blå rycka bara för att gapet blev 0.15mm större för de bygger o kör rally bilar o på deras bilar är gap mellan ringarna är större än mina o de rycker inte alls.

nje jag vet att stå på tomgång inte göra att motorn blir inkörd rätt men har inget val, eftersom bilen lämnar tjock rök efter sig så blir det svårt att smälta där ute bland andra trafikanter o rätt pinsamt. yikes

Vi tycker olika vet jag, that's it

270 Inlägg
9 maj 2011
#6
Du kan ju börja med att köra en ordentlig repa om du inte redan gjort det, massa kallstartkörningar är ju inte så bra, ligg på femmans växel och kör. Annars tror jag också på ventilstyrningarna.

904 Inlägg
9 maj 2011
#7
För det första så måste du mäta kolvar och cylindrar med en riktig micrometer, jag har av egen erfaranhet sett hur fel ett digitalt sjutmått visar.

När du mäter kolvarna så ska du göra det på kjolen längre ner, toppen är mindre pga att den sväller när den blir varm.

Du har lite stort gap på kolvringarna men jag skulle tro att det är inom toleranserna, min Audi har 81,5 i borr och gränsen för slita ringar är vid 1mm i gap. Ju mer borr ju större tolerans för gap.

Använde du någon olja eller monteringspasta när du monterade ventilerna med nya tätningarna? Dom kan ta skada om man kör ett tag för att få upp oljetryck utan nått som smörjer dom, jag skulle tro att du råder bot på problemet genom att bara byta ventiltätningarna igen med nytt smörjmedel

De ska va gött å leva


Sök