4035
Sök

HJÄLP! Fick för hög HC och CO på besiktningen! Vad göra?

1 866 Inlägg
3 maj 2011
Trådstartare
#1
EN UPPDATERING!:

HAR BYTT HELA AVGASSYSTEMET INKL KATT OCH GRENRÖR.
NY OLJA
NYTT OLJE FILTER
NYTT ÖPPET LUFTFILTER
TANKAT 80% E85 I TANKEN.
KOLLAT ALLA VAKUM SLANGAR
EFTER DETTA HAR JAG MÄTT AVGASVÄRDENA IGEN MED NEGATIVA RESULTAT!
_______________________________
HAR NU ÄVEN BYTT TÄNDSTIFT
RENGJORT BÅDA LAMBDASONDERNA I BÅDA ÄNDARNA.
OCH SKA NU KOLLA VÄRDENA IGEN OM NÅGON DAG...
MEN VAD GÖR JAG OM DET INTE HJÄLPER?????


Vad kan felet vara om jag har för hög HC och CO?
Etanol grejen har jag ju typ redan provat... jag kanske hade för lite etanol? Jag hade nästan halv tank bensin i bilen o sen fyllde jag på med en dunk på 5l och där hade jag 50% bensin och 50% etanol. Kanske för lite?
Har nu strax under halv tank igen efter turen till bes. ska jag kanske fylla på till toppen med E85 nu?
Senast redigerat av RichiB (7 maj 2011)


1 319 Inlägg
3 maj 2011
#2
För det första, vad är det för bil? går bilen illa? gjort service? miltal?
Vad fick du för värden?
Senast redigerat av Volvofarfar (3 maj 2011)

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.

1 866 Inlägg
3 maj 2011
Trådstartare
#3
Det är en Eclipse 97a.
Bilen går klockrent.
Bilen körs endast Juni Juli Aug ( sep ) varje år. Resten av året står den still i garage.
Olja och filter blev bytt förra året har jag för mig. Oljan ser fortfarande bra ut!
Bilen fick nytt avgassystem och ny katalysator förra året.
Värdena på besiktningen var följande
CO 0,3 ( 0,5 )
CO 2500 0,6 ( 0,3 )
HC 212 ( 100 )
LAMBDA 1,01 ( 0,97-1,03 )


1 866 Inlägg
3 maj 2011
Trådstartare
#4
Var precis ute i garaget o kollade stiften också.... de var okej... kan ju tillägga att jag har nya tändkablar.
Dock kände jag på alla skruvar till ventilkåpan och vartenda en var ej 100% spänd. Kunde spänna dem 1/2 -1 1/2 varv. Detta kanske kan ha något med saken att göra?


Elektriker
1 138 Inlägg
3 maj 2011
#5
prova att köra lite hårt med bilen så du får upp värmen ordentlig på allt.. samt vevhusventialtionen kolla så den e hel..

[http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4381741#p4381741]Projekt BMW 330 cab[/url]

5 198 Inlägg
3 maj 2011
#6
Jag rekommenderar alltid en ordentlig service inför varje besiktning...

1 866 Inlägg
3 maj 2011
Trådstartare
#7
daajvid skrev:
prova att köra lite hårt med bilen så du får upp värmen ordentlig på allt.. samt vevhusventialtionen kolla så den e hel..

Körde riktigt hårt med bilen på väg till besiktningen faktiskt...


1 866 Inlägg
4 maj 2011
Trådstartare
#8
Satan också!
Nu har jag bytt olja o filter o stift plus tankat E85 ( ca 75% E85 o resten bensin! )
Har även plockat av båda lambdasonderna och rengjort dessa!
Värdena är fortfarande för höga!!!
HJÄLP! Vad ska jag nu göra!??


...has left the building...
4 474 Inlägg
4 maj 2011
#9
Du måste montera original gångjärnen till dörrarna då blir värdena bra igen*haha*.Nä lite mer seriöst: Man kan INTE rengöra en lambdasonden, den funkar som så att det finns ett skikt med ett "reaktivt ämne" innanför den perforerade metallkåpan, om detta skikt är starkt förorenat av sot mm så kommer inte sonden att kunna reglera "snabbt nog", vilket kan resultera i knasiga värden.

Mina råd är....
1: Skippa fusket med E85, sällan det funkar...
2: Byt lambdasonden (du kan ha kontroll-sond på en 97:a, räcker med att byta reglersonden). Det är god ide att byta lambdasond efter ca 16000mil, därmed inte sagt att de inte kan reglera bra nog i över 30000mil.
3: Varmkör korrekt, dvs lägre hastighet (max 70!), konstant låga växlar med varvtal mellan 3500-4500, då värmer du katten bra, o "bränner" ut den oxå...
4: Sätt tillbaka original gångjärnen:)

Skulle den fortfarande inte gå igenom efter dessa åtgärder så får du läsa av ev felkoder, igen!

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

1 866 Inlägg
4 maj 2011
Trådstartare
#10
Då kan jag glädja dig med att original gångjärnen är på tillfälligt hehe :-)
Varmkört har jag gjort rejält och länge.
Lambdasonder har jag två, en på grenröret och en i mitten på avgassystemet... ska jag byta båda då?
Då blir det tyvärr en dyr historia! Grrrr
Men har dessa med HC och CO värdena att göra?
Lambda värdet är ju okej!




dawwe skrev:
Du måste montera original gångjärnen till dörrarna då blir värdena bra igen*haha*.Nä lite mer seriöst: Man kan INTE rengöra en lambdasonden, den funkar som så att det finns ett skikt med ett "reaktivt ämne" innanför den perforerade metallkåpan, om detta skikt är starkt förorenat av sot mm så kommer inte sonden att kunna reglera "snabbt nog", vilket kan resultera i knasiga värden.

Mina råd är....
1: Skippa fusket med E85, sällan det funkar...
2: Byt lambdasonden (du kan ha kontroll-sond på en 97:a, räcker med att byta reglersonden). Det är god ide att byta lambdasond efter ca 16000mil, därmed inte sagt att de inte kan reglera bra nog i över 30000mil.
3: Varmkör korrekt, dvs lägre hastighet (max 70!), konstant låga växlar med varvtal mellan 3500-4500, då värmer du katten bra, o "bränner" ut den oxå...
4: Sätt tillbaka original gångjärnen:)

Skulle den fortfarande inte gå igenom efter dessa åtgärder så får du läsa av ev felkoder, igen!


...has left the building...
4 474 Inlägg
4 maj 2011
#11
Lambda-värdet som besiktningen får fram är ett beräknat värde...Det är den främre sonden du skall byta, sonden efter katten är vad jag kallar för "kontrollsond".
Varmköra är bra, men varmkör som jag sa, dvs inom ett område där bilen går på full lambdareglering, vilket den INTE gör om du kör fullgas-repor, inte heller reglerar lambdan på tomgång, är ju därför den mäts vid 2500rpm, dvs ett varvtal som är väl inom regler-området.
Gällande gångjärnen så kan det kanske ändå vara på sin plats att kolla så de inte beckat igen, smörj de lite som en allra sista utväg om inget annat hjälper mot avgasvärdena:).

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Svensk Mästare Bassrace 129,9
111 Inlägg
4 maj 2011
#12
jag skulle tippa på katten! hade samma problem med en bil och löstes enbart genom att byta den!


1 866 Inlägg
4 maj 2011
Trådstartare
#13
blabban85 skrev:
jag skulle tippa på katten! hade samma problem med en bil och löstes enbart genom att byta den!

som det står i tråden så har jag bytt KAT! dvs jag har ny KAT!


Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
4 maj 2011
#14
Lämna in bilen till en verkstad ...

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

Svensk Mästare Bassrace 129,9
111 Inlägg
4 maj 2011
#15
RichiB skrev:
blabban85 skrev:
jag skulle tippa på katten! hade samma problem med en bil och löstes enbart genom att byta den!

som det står i tråden så har jag bytt KAT! dvs jag har ny KAT!

förra året ja! en avgassmäll kan rensa ut en kat!


1 866 Inlägg
5 maj 2011
Trådstartare
#16
blabban85 skrev:
RichiB skrev:
blabban85 skrev:
jag skulle tippa på katten! hade samma problem med en bil och löstes enbart genom att byta den!

som det står i tråden så har jag bytt KAT! dvs jag har ny KAT!

förra året ja! en avgassmäll kan rensa ut en kat!

avgassmäll?
Om jag tolkar det rätt så har jag inte haft någon sådan!
kanske ska förtydliga en sak :-) Bilen används endast till utställningar under juni juli aug sep....
Dvs den körs inte många mil/år.
Avgassystemet inkl kat skräddarsyddes i slutet av förra säsongen.
Systemet är inte ens smutsigt hehe :-)
Så tror inte katen är kass!


Däckspert
298 Inlägg
5 maj 2011
#17
Är det första gången du besiktar med den nya katten?

Livet börjar vid 6200rpm!!!

1 866 Inlägg
5 maj 2011
Trådstartare
#18
tjox skrev:
Är det första gången du besiktar med den nya katten?

japp det är första gången med den nya katen?
Men kan det verkligen ha med den att göra?
Den andra var riktigt gamal o sleten hehe


5 198 Inlägg
5 maj 2011
#19
RichiB skrev:
tjox skrev:
Är det första gången du besiktar med den nya katten?

japp det är första gången med den nya katen?
Men kan det verkligen ha med den att göra?
Den andra var riktigt gamal o sleten hehe

Då vet du med andra ord inte om den funkar som den ska..

1 866 Inlägg
5 maj 2011
Trådstartare
#20
gamlingen skrev:
RichiB skrev:
tjox skrev:
Är det första gången du besiktar med den nya katten?

japp det är första gången med den nya katen?
Men kan det verkligen ha med den att göra?
Den andra var riktigt gamal o sleten hehe

Då vet du med andra ord inte om den funkar som den ska..

hur får jag reda på det då? :-)
en ny kat borde ju fungera...



Sök