4042
Sök

HJÄLP! Fick för hög HC och CO på besiktningen! Vad göra?

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
5 maj 2011
#21
Mät upp lambdan innan du springer och byter ut den, dumt att bara ge bort pengar för något som kanske fungerar... Är avgassystemet tätt? Byt olja! Oljan mår inte bra av att stå över vintern, jag byter alltid innan jag plockar ut bilar jag vinterförvarar.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
5 maj 2011
#22
Sen undrar jag vad det är för kat du stoppat dit, är det en ny original? Beggad? "Sportkat?"

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

1 866 Inlägg
5 maj 2011
Trådstartare
#23
discokapten skrev:
Sen undrar jag vad det är för kat du stoppat dit, är det en ny original? Beggad? "Sportkat?"

det är en helt ny universal kat!


...has left the building...
4 474 Inlägg
5 maj 2011
#24
Mja...Om jag får säg så kan det kanske-kanske vara som så att din "katt" inte var "tänd" när värdena mättes...Jag hade en 36000-mila Passat med liknande värden (dvs, CO1 var OK, CO2 något för högt, bra lambda men även bra HC). I det fallet berodde det på en tom katalysator. Varmkör så som jag skrev, går den inte igenom då så får du börja felsöka.  Brukar varmköra en av mina bilar på det sättet innan besiktningen, o hittills har de aldrig behövt ta extra rundor för att få godkända värden, o detta på en bil som är ökänd för att strula med avgasvärdena...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

1 866 Inlägg
5 maj 2011
Trådstartare
#25
discokapten skrev:
Mät upp lambdan innan du springer och byter ut den, dumt att bara ge bort pengar för något som kanske fungerar... Är avgassystemet tätt? Byt olja! Oljan mår inte bra av att stå över vintern, jag byter alltid innan jag plockar ut bilar jag vinterförvarar.

som jag skrivt flera ggr i tråden så är olja, filter, stift bytade och lambdasonderna rengjorda, E85 tankat! :-)


...has left the building...
4 474 Inlägg
5 maj 2011
#26
O som jag redan sagt: Skippa E85, skall du "fuska" så fuska med V-Power isf. Lambdan kan INTE rengöras, det enda man får bort är sot, men är den helt igensotad så är det nåt fel oavsett.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

1 866 Inlägg
5 maj 2011
Trådstartare
#27
dawwe skrev:
Mja...Om jag får säg så kan det kanske-kanske vara som så att din "katt" inte var "tänd" när värdena mättes...Jag hade en 36000-mila Passat med liknande värden (dvs, CO1 var OK, CO2 något för högt, bra lambda men även bra HC). I det fallet berodde det på en tom katalysator. Varmkör så som jag skrev, går den inte igenom då så får du börja felsöka.  Brukar varmköra en av mina bilar på det sättet innan besiktningen, o hittills har de aldrig behövt ta extra rundor för att få godkända värden, o detta på en bil som är ökänd för att strula med avgasvärdena...

Känns osm jag har gjort du som skrivit!
Kört länge på låga varv så bilen blivit riktigt varm!
Läckage påverkar väl bara lambdavärdet? eller?
Kom precis på att förra året fick jag en 2a på besiktningen pga ett lite litet läckage som jag sedan ordnade provisoriskt och fick då igenom bilen utan problem....


...has left the building...
4 474 Inlägg
5 maj 2011
#28
Beror på VAR läckaget sitter...Innan lambdasonden så luras insprutningen till o feta på, o en för fet blandning kan leda till höga värden...Efter sonden så påverkas det beräknade lambdavärdet.

Vid nästa avgasmätning så föreslår jag att du håller koll på O2 (syrgas, står med på mätpanelen men antecknas ej) halten i avgaserna. HÖG 02 kan betyda läckage, men O2 skall dock vara i överskott oavsett, minns bara inte hur stort överskott är rimligt/bra, men jag TROR det var kring 10-15%. En som är kunnig kan säkert ge exakt svar, O2-halten är till god hjälp vid felsökning.

Edit: 1-1.5% O2 överskott var det, blandade ihop med CO2 (koldioxid!)...Mer info här: http://sunmaskin.se/utbildningar/sun-avgasskola
Senast redigerat av dawwe (5 maj 2011)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

1 866 Inlägg
5 maj 2011
Trådstartare
#29
dawwe skrev:
Beror på VAR läckaget sitter...Innan lambdasonden så luras insprutningen till o feta på, o en för fet blandning kan leda till höga värden...Efter sonden så påverkas det beräknade lambdavärdet.

läckaget satt/sitter precis i skarven mellan downpipen och bakre avgassystemet. och jag har en lambdasond på grenröret och en mitt under bilen...


...has left the building...
4 474 Inlägg
5 maj 2011
#30
Läck efter sonden som jag förstår, då borde bara det beräknade lambdavärdet påverkas, om nu inte kontrollsonden går in o styr "vid behov", vilket jag har svårt att tänka mig. Finns säkert folk som vet exakt hur motorstyrningen är tänkt o fungera o kan ge dig 100% korrekta svar.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

583 Inlägg
5 maj 2011
#31
discokapten skrev:
Mät upp lambdan innan du springer och byter ut den, dumt att bara ge bort pengar för något som kanske fungerar... Är avgassystemet tätt? Byt olja! Oljan mår inte bra av att stå över vintern, jag byter alltid innan jag plockar ut bilar jag vinterförvarar.

Oljan inte mår bra att stå över vintern?. Vad baserar du detta på?. Någon länk? smile
Är bara nyfiken smile. Kan vara väldigt bra att veta för alla som vinterförvarar.

Mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
5 maj 2011
#32
ajonasson skrev:
discokapten skrev:
Mät upp lambdan innan du springer och byter ut den, dumt att bara ge bort pengar för något som kanske fungerar... Är avgassystemet tätt? Byt olja! Oljan mår inte bra av att stå över vintern, jag byter alltid innan jag plockar ut bilar jag vinterförvarar.

Oljan inte mår bra att stå över vintern?. Vad baserar du detta på?. Någon länk? smile
Är bara nyfiken smile. Kan vara väldigt bra att veta för alla som vinterförvarar.

Mvh
Anders

Dels så har du skiten som finns i använd olja som är väldigt surt och kan ge skador på motorn, sen har du kondensbildningen som kommer ifrån växlande temperaturer.

Jag brukar förvisso slå i billig helsyntet innan förvaring, och slå i riktigt olja på vårkanten, bara för att vara på den säkra sidan, men jag är helt övertygad om att just gammal olja är direkt skadlig för motorn.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

1 866 Inlägg
5 maj 2011
Trådstartare
#33
discokapten skrev:
Mät upp lambdan innan du springer och byter ut den, dumt att bara ge bort pengar för något som kanske fungerar... Är avgassystemet tätt? Byt olja! Oljan mår inte bra av att stå över vintern, jag byter alltid innan jag plockar ut bilar jag vinterförvarar.

Mät upp lambdan sa du...
Hur gör jag detta?
Vad behöver jag för utrustning?


...has left the building...
4 474 Inlägg
5 maj 2011
#34
Du kan mäta lambdan antingen med en vanlig "multimeter" (mindre bra!), eller så kopplar du upp din laptop mot bilen (via lämpligt interface och programvara) o kollar live-värden!

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

...has left the building...
4 474 Inlägg
5 maj 2011
#35
Se det så här med lambdan: Den är förmodligen aldrig bytt...Visst kan man "mäta" upp den, kan kosta allt från 100kr (enkel multimeter) till kanske uppemot 1000kr (interface + programvara, alternativt lämna in på verkstad). En ny OEM-identisk lambda kan du få för under 1000kr (70 £!) inkl frakt, tex här: http://www.sparkplugs.co.uk/pages/prici … T=DOX-1163
Jag vet vad jag hade lagt pengarna på iaf...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

1 866 Inlägg
5 maj 2011
Trådstartare
#36
dawwe skrev:
Se det så här med lambdan: Den är förmodligen aldrig bytt...Visst kan man "mäta" upp den, kan kosta allt från 100kr (enkel multimeter) till kanske uppemot 1000kr (interface + programvara, alternativt lämna in på verkstad). En ny OEM-identisk lambda kan du få för under 1000kr (70 £!) inkl frakt, tex här: http://www.sparkplugs.co.uk/pages/prici … T=DOX-1163
Jag vet vad jag hade lagt pengarna på iaf...

okej tack för tipset..
biltemas lambdasond då? 499kr
e det bara skit?


...has left the building...
4 474 Inlägg
5 maj 2011
#37
Nej den kan vara bra...MEN den är inte OEM-identisk vilket betyder att du måste skarva kablarna. O då det rör sig om en svag signal-styrka så kan en taskig skarvning gör att att signalen går delvis förkorad. Kör på en OEM-identisk sond är mitt råd.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
6 maj 2011
#38
dawwe skrev:
Se det så här med lambdan: Den är förmodligen aldrig bytt...Visst kan man "mäta" upp den, kan kosta allt från 100kr (enkel multimeter) till kanske uppemot 1000kr (interface + programvara, alternativt lämna in på verkstad). En ny OEM-identisk lambda kan du få för under 1000kr (70 £!) inkl frakt, tex här: http://www.sparkplugs.co.uk/pages/prici … T=DOX-1163
Jag vet vad jag hade lagt pengarna på iaf...

Varför är du så sjukt på att byta lambda? Har du ekonomiska intressen i lambda tillverkning?

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
6 maj 2011
#39
dawwe skrev:
Du kan mäta lambdan antingen med en vanlig "multimeter" (mindre bra!), eller så kopplar du upp din laptop mot bilen (via lämpligt interface och programvara) o kollar live-värden!

Vad tror du att du får upp om du kopplar in en laptop? Exakt samma voltvärden som vid mätning med multimeter, bara lite snyggare.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
6 maj 2011
#40
Check engine lampan lyser inte va? För den ska lysa vid felaktig lambdareglering...

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.


Sök