3094
Sök

Telenor 3G täckning?

1 498 Inlägg
4 augusti 2006
Trådstartare
Jag undrar om någon har telenor 3G abonnemang och hur upplever ni täckningen?

(har telia gsm och funderar på att byta. vill ju inte ha sämre täckning änn vad jag har nu)

Mvh Daniel

Gorgilus addictus
4 760 Inlägg
4 augusti 2006
Jag tycker de funkar mycket bra. En av dom bättre^^

Allt för den där jävla hatten!

41 Inlägg
4 augusti 2006
Funkar klockrent, har aldrig haft bekymmer med det.

41 Inlägg
4 augusti 2006
Hmm, om du har Telia nu, och vill byta så kan man ju nästan inte annat än att byta "ner" sig! Men jag tycker Telenor funkar alla tiders! Haft Vodafone i tre år och aldrig haft några problem med det! smile (Förutom dessa hemska reklamer) tongue

Volvoskadad
6 017 Inlägg
4 augusti 2006
ascona-tic skrev:
Jag undrar om någon har telenor 3G abonnemang och hur upplever ni täckningen?

(har telia gsm och funderar på att byta. vill ju inte ha sämre täckning änn vad jag har nu)

Mvh Daniel

är det inte så att det bara finns ett 3g nät? det har jag hört

Jonas

1 498 Inlägg
4 augusti 2006
Trådstartare
gussie skrev:
Hmm, om du har Telia nu, och vill byta så kan man ju nästan inte annat än att byta "ner" sig! Men jag tycker Telenor funkar alla tiders! Haft Vodafone i tre år och aldrig haft några problem med det! smile (Förutom dessa hemska reklamer) tongue

Jag vet ingen annan leverantör som har bättre gsm täckning änn telia. Har aldrig behövt att springa runt för att leta täckning.

173 Inlägg
4 augusti 2006
Det finns två UMTS (3G) nät i Sverige. Det ena är Svenska UMTS Nät och det andra är 3GIS (3G Infrastructure Services) .

Svenska UMTS Nät ägs och delas av TeliaSonera och Tele2 i sverige, alltså har TeliaSonera och Tele2 exakt lika bra 3G täckning. 3GIS ägs och delas av Telenor och 3 som då gör likadant som Telia och Tele2, delar på nätet, detta därför att det bara delades ut 2 UMTS licenser i Sverige.

TeliaSonera, Tele2 och Telenor har sedan egna GSM nät som dom faller tillbaka på när 3G inte finns, 3 har inget eget GSM nät utan delar med Telenor tror jag.

Vilket av Svenska UMTS Nät eller 3GIS som just nu har mest basstationer aktiverade (nu menar jag 3G) vet jag inte på rak arm, men om du prioriterar GSM täckning också så ska du helt klart behålla ditt Telia abonnemang och förnya simkortet till ett som klarar 3G, om det är gammalt. Medans 3GIS bara bygger 3G basstationer just nu så har Telia satsat mycket pengar även på att fortsätta bygga GSM för att dom vill ha den bästa GSM täckningen.

Sen förutsätter det ju att du har en 3G mobil också men det visste du nog redan ...

mvh Fredric, jobbar med utbyggnaden av mobilnätet på TeliaSonera Mobile Networks AB

1 926 Inlägg
4 augusti 2006
Här är en karta med telenors teckning...både för GSM och 3g

http://www.telenor.se/177.jsp
Senast redigerat av Spelis (4 augusti 2006)

1 498 Inlägg
4 augusti 2006
Trådstartare
Spelis skrev:

Dessa kartor tror jag inte mycket på! sambon hade vodafone gsm och hade knappt någon täckning där vi bor men visar fullt på kartan.

173 Inlägg
4 augusti 2006
Spelis skrev:

Detta är bara en teoretisk teckning, sen hur det funkar i verkligheten är en annan sak.

I teorin ska en 3G vid optimala förhållanden (optimal antennriktning, klart väder, inga hinder o.s.v.) räcka ca. 7 km om jag inte minns fel. En kollega hade varit ute och försökt få 3G täckning till en specifik basstation med sin mobil men inte lyckats, när vi mätte upp avståndet från där han stog och till den masten han försökte nå hade vi 3 km om jag inte minns fel. Det är med andra ord inte alls säkert att kartan som 3GIS (Telenor) har tagit ut i länken stämmer i praktiken.

Och nej, jag säger inte att Telia skulle vara så mycket bättre i detta sammanhang bara för att jag jobbar där, det är samma tråkiga verklighet här också ....

På GSM däremot har Telia bäst teckning då vi har flest basstationer.

mvh Fredric

BMW Power
2 362 Inlägg
4 augusti 2006
Bor själv ute på Värmdö (Stockholm), kan väl räknas som Stockholmsskärgård. Här ute jag bor är det direkt inte världens bästa mottagning hmm kommer och går.

BMW, bogsering med wire :/

4 823 Inlägg
5 augusti 2006
Jag har haft mitt vodafone 3G (numera telenor) abonemang i lite över 1år och det har fungerat klockrent, har aldrig haft så bra mottagning som jag har nu, nu har jag tom. mottagning på platser där jag hade dålig eller ingen täckning alls innan med "vanligt" vodafone abonemang och just grejen att den växlar mellan 3G och GSM är ju att den använder den som har bäst täckning för tillfället så jag är gör nöjd med abonemanget och sen att jag alltid ringer gratis till alla inom telenor (både röst och video samtal) och övriga 69 öre/min som dras från min fasta månadsavgift gör ju inte saken sämre smile

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

1 926 Inlägg
5 augusti 2006
konstigt att ni med vodafone/telenor inte har bra teckning..jag har täckning på ställen där mina kompisar med telia inte har någon alls...vodafone is the shit wink

Gorgilus addictus
4 760 Inlägg
5 augusti 2006
Spelis skrev:
konstigt att ni med vodafone/telenor inte har bra teckning..jag har täckning på ställen där mina kompisar med telia inte har någon alls...vodafone is the shit wink

hehe jepp....vodafone FTW^^

Allt för den där jävla hatten!

1 926 Inlägg
5 augusti 2006
THEBADGUY skrev:
Spelis skrev:

hehe jepp....vodafone FTW^^

smile

1 854 Inlägg
5 augusti 2006
Telenor suger totalt, funka inte i finland dyra räkningar ingen täckning  ska jag fortsätta?

Yrkesförare
1 073 Inlägg
5 augusti 2006
Vodafone, Telenor eller va fan dom nu vill kalla sig suger ju duktigt. Jag kör lastbil mellan Skåne-Jämtland och täckningen e skrattretande kass. Nästan alla jag känner säger samma sak, Vodafone suger.
Har du telia så behåll de, du kommer bara bli besviken...

4 823 Inlägg
5 augusti 2006
onej84 skrev:
Telenor suger totalt, funka inte i finland dyra räkningar ingen täckning  ska jag fortsätta?

Vet ej hur det funkar i Finland då jag inte har varit där.
Beror väll på vilket abonemang man har.
Deras GSM nät är väll ungefär som dom övriga operatörnas men det var deras 3G det var frågan om nu.

Tega skrev:
Vodafone, Telenor eller va fan dom nu vill kalla sig suger ju duktigt. Jag kör lastbil mellan Skåne-Jämtland och täckningen e skrattretande kass. Nästan alla jag känner säger samma sak, Vodafone suger.
Har du telia så behåll de, du kommer bara bli besviken...

Har du/dom GSM eller 3G? för det är en j***a skiljad för jag hade som sagt haft deras GSM abonemang innan jag bytte till deras 3G abonemang och det blev en jäkla skillnad i tänkning sen beror det ju en del också vilken telefon man har men som sagt jag är välldigt nöjd med mitt abonemang.

Det står mer om vad jag tycker i mitt första inlägg på första sidan.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

Carpenter
310 Inlägg
5 augusti 2006
I finland funkar 3 utmärkt! Synd bara att det är världens sämsta företag!

Lämnade in min N70 på lagning fick tillbaka den och dom sa att den var vattenskadad!
Känns surt med tanke på att jag vet att den inte sett en droppe vatten!

"Det gör ingenting, du är säkert jätte bra på andra saker!" =)

231 Inlägg
5 augusti 2006
Beror ju helt på vart man bor hur täckningen är. Men bor man neråt i landet mot skåne och så är teckninegn mycket bra. Och finns det inte deras 3G nät i närheten går man på deras GSM nät. (Kräver att man har en 3G telefon) (Jobbar med det där)  OCH ni som hade vodafone förut kan självklart säga vad ni tycker men sen telenor köppte upp Vodafone har de byggt ut över 1000 nya master och bygger ut hela tiden. Teckningen har blivit mycket bättre på de få månder som telenor funnits.

Observera att bor man uppåt förbi sthlm blir teckningen sämre. Okej vid kusten förbi umeå och upp mot luleå finns master men innåt i norrland ska man nog hålla sig till telia men bor man från sthlm/uppsla och neråt funkar telenor. Konstigt att fler inte klagar på Comviq som har sämst teckning i HELA sverige.
Senast redigerat av Feffy (5 augusti 2006)

Uppvuxen med Volvo, så Volvo är och kommer alltid vara en del av mitt hjärta!
3/4 vitblå 1/4 blågul

Sök