3469
Sök

Golf III -97, hackar sig fram.. förgasarfel?

8 Inlägg
3 maj 2011
Trådstartare
#1
Jag har en golf III -97 som har börjat hacka riktigt ordentligt. för ett par månader sedan så hackade den någon enstaka gång på en 10 mils sträcka. Nu hackar den mer eller mindre hela tiden under vissa perioder. Jag vill inte lägga hur mycket pengar som helst på denna bil. Den har gått 23 tusen mil och jag har nu bytt tändkablar, tändstift, fördelarlock och rotor. Den hackar ändå. Iblad kan den gå hur fint som helst sen rätt vad det är börjar den hacka.. mest på växlrna 1, 2 och 3. Jag hade inne den på verkstad idag och där sa de att det kanske var förgasaren. Det är en elektrisk insprutare på en sådan och de brukar paja fick jag till svar. Det bästa var att köpa en beg. och byta. Det är Bosch förgasare. Någon som vet om det är olika förgasare till olika årsmodeller och om det kan vara detta fel som orsakar hackningarna?

Oerhört tacksam för hjälp !

...has left the building...
4 474 Inlägg
3 maj 2011
#2
Är inte helt hundra men Monojetronic som förgasaren kallas kom kring -88 o hängde med "ett tag". Gissningsvis så förekom förgasaren i ett antal olika varianter under årens lopp, skall du byta den så köp en identisk. Förgasaren bör vara märkt med nån kod/beteckning. Du bör hitta dessa förgasare relativt enkelt o billigt hos www.returbilen.se...Hackandet kan bero på förgasaren men det är inte det jag skulle sätta mina pengar på. Har själv ägt en 35000 mil VW med en sådan förgasare o den gick som klockan, det man skall kontrollera är förgasarfoten, den brukar spricka o då kan gången bli konstig, enkel att byta o inte så dyr. Om förgasarfoten är kass är enkelt att konstatera: Starta bilen. Lägg handen på förgasaren. Vicka rätt "bra" med handen på förgasaren. Är förgasarfoten kass så kommer varvtalet att ändras, är den OK så är varvtalet konstant. Alternativet är att skruva loss förgasaren o kontrollera, enkelt det med. Ta dock inte i för mycket för om foten är kass så kan det hända att du sitter med förgasaren i handen*haha*. Annat som kan strula på VW är relä 30, brukar ge upphov till div konstiga "motorbekymmer". Har du ett relä märkt med 30 så byt det, relät är känt för att strula ibland...Tändspolen är även den känd för att krascha, o krascha gör den ALLTID, är en fråga om NÄR. Nya finns på ebay.de för 40 Euro inkl frakt, köp INTE beg!

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

8 Inlägg
4 maj 2011
Trådstartare
#3
Tack dawwe! jo förgasarfoten är bytt för ett par månader sedan av en bra verkstad så den kan det ju inte va fel på denna gång. relä 30 eller tändspolen kan kanske vara problemet då. Men en grej är att verksdadskillen sa att han startade bilen och den dog och gick ojämt på tomgång så han sa att han knackat till och vridit till lite på förgasaren och då gick den bra igen. Då måste väl problemet sitta i förgasaren eller? Kan man inte testa på något vis och veta om det är relä 30 eller tändspolen som spökar och inte förgasaren??

ps. När jag öppnade upp förgasaren så var det väldigt blött av bensin i den. Jag har för mig att det ska vara torrt där i..? ds.

stort tack för din hjälp!
Senast redigerat av darox (4 maj 2011)

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
4 maj 2011
#4
Hur är det med soppfiltret? Enkelt och ofta förbisett.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

8 Inlägg
4 maj 2011
Trådstartare
#5
RD_87 skrev:
Hur är det med soppfiltret? Enkelt och ofta förbisett.
Jaa du.. har varit inne på det med.. köpte ett på biltema men har inte orkat byta det än. det måste dit slangklämmor så det inte sprutar ut bensin och sen satt filtret med en massa rostiga skruvar som inte va smidiga och få loss. Jag trodde det var smidigare att felsöka ett bensintillförselproblem eller tändningsfel.. Finns det inte CDI box eller sån skit i en golf från -97 så man slipper byta varenda bövla pryl i motorn innan den går rent igen.. sad skulle köpa en beg förgasare nu med men måste ju hitta tillverkningsnumret på min först.. Har en verkstadshandbok men tycker inte den förklarar smidigt alltså. Finns det något man bör tänka på när man tar bort förgasaren? mer än att jag troligtvis behöver ha en klämma på bensintillförselslangen..
(jag har inte tummen mitt i handen men den sitter ju inte exakt där den ska)

...has left the building...
4 474 Inlägg
4 maj 2011
#6
Bränslefiltret kan du byta men det skall mycket till att det är den som är orsaken...Jag hade själv problem med ryck på min ena VW efter ett kamremsbyte, minns inte redigt vad som var felet men jag bytte bränslefilter o det hjälpte INTE. Minns jag rätt så var det tändningsrelaterat (fördelarlocket???), bilen i fråga har iofs inte Monojetronic.
Felet beöver inte alls sitta i i förgasaren trots att den gick bra efter att meken "ruckat" den. Har för mig att det går 3 kontakter till Monojetronicen, kan kanske vara någon/några av dessa som har dålig kontrakt eller skavda kablar?
Tändspolen ger som sagt ALLTID upp, kort förklarat så har de lite för dålig kylning. Relä 30 är som sagt oxå ett "känt" problem när bilen funkar perfa för att sedan helt plötsligt konstra o sedan gå bra igen. Har du relä 30 så testa o byta den mot ett nytt, så dyra är de inte.
Jag är inte 100 på hur ABS motorns (är den motorn som bör sitta i din bil, 1.8 90Hk) styrsytem ser ut, men har den en separat vevaxelgivare så kan den oxå misstänkas, men då borde bilen inte starta alls ibland, eller tjuvstanna, rycka eller liknande. Frekvensen kan variera, på en BMW 328i jag har så ryckte bilen till en sek kanske 1-5 gånger/dag, några tjuvstopp men i övrigt gick den som den skulle. Bytte givaren o sen dess har den aldrig strulat. Om din bil saknar vevaxelgivare så har jag för mig att "kamläges givaren" (sitter i fördelaren) kan kanske ge liknande bekymmer, dock osäker på detta.
Din bil har sannolikt ett skit fel på el och/eller tändningssidan. 23000mil är nada för en VW spis, 1.8 samt 2.0 (8 ventilers!) rullar 50000mil bara man sköter servicen

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

8 Inlägg
5 maj 2011
Trådstartare
#7
Tackar än en gång för att du tar dig tid och svarar dawwe! Idag så tog jag bort luftinsuget så ja fick tillgång till förgasaren igen. Torkade rent från rätt fet olja lite överallt i förgasarhuset. I kväll körde jag 10 mil tur och retur med bilen. Den hackade inget de första 5 milen men på vägen hem lite senare så hackade den lite titt som tätt igen. Köpte en förgasare på bildelsbasen idag som kommer i början på nästa vecka. Får prova och byta den och se om det gör någon skillnad. Frågan är när man skall sluta lägga pengar på den.. Snart säljer jag den eller skrotar annars ! blir så lack på detta ryckande! Kan ju avsluta med att byta relä 30 och bensin och luftfilter så är allt bytt sedan.. spolen var visst hel forfarande enligt verkstaden.

...has left the building...
4 474 Inlägg
5 maj 2011
#8
Jag tror som sagt inte det är förgasar fel, men jag kan ha fel:). Relä 30 skulle jag personligen testa med innan förgasar bytet...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

8 Inlägg
9 maj 2011
Trådstartare
#9
Blir intressant och se om det är förgasaren nu då.. på ons åker den nya på. Märkligt nog hade inte meken hört talas om relä 30 när jag nämnde det.. va!? nä det vet jag inte vad det är.. byt du förgasaren så löser det sig sa han..

...has left the building...
4 474 Inlägg
9 maj 2011
#10
Relä 30 finns inte på alla, är ju bara o kolla om man hittar ett relä märkt med 30 o så byter man. Min -95 & -96 Passat har båda dessa relän!

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

8 Inlägg
13 maj 2011
Trådstartare
#11
Ja vi letade efter det jag och meken men fann inget.. Meken kliade sig i huvudet igår och även de andra på verkstaden när förgasaren var bytt och den gick lika bövla dåligt! vi vet inte vad det kan vara nu längre sa de och suckade.. men va 17 sa jag! då är det väl bara sälja eller skrota då! kan det verkligen inte vara tändspolen då !!? njää.. ja du får väl prova och byta den sa meken och hämtade en i verkstan som blivit liggande. vips så fungerade golfen som en klocka igen !!  big_smile


Sök