3346
Sök

Hjälp med trimmad 940 turbo

56 Inlägg
4 maj 2011
Trådstartare
#1
Tjenare!
skulle vela ha lite hjälp med min volvo 940 som jag bytt turbo(tb-58), gröna r-spridare, grenrör och intercooler.
Jag provkörde den för första gången igår och var inte så nöjd med min spool up allt laddtryck kommer vid ungefär 5000rpm och tomgången är orolig som f*n men det är väll på grund av den öppna dumpen. undrar om man på något sätt kan få laddtrycket att komma lite tidigare utan att behöva byta avgashus/turbo. kör med vx3 (531 topp) kam för tillfället kanske kan vara en bra idé att byta den mot något annat? läste också att det fanns ett viking chip som var anpassat för ungefär denna setup jag kör med, kan det vara bra att byta till det?

Är tacksam för svar!
Mvh johan


56 Inlägg
8 251 Inlägg
6 maj 2011
#3
Steg 1 kan ju vara att kolla så att dumpen inte läker? Sen är väl steg 2 att fundera på hur wastegaten är inkopplad och vilket gundtryck det är på den. Sen får man väl börja kika på varför den inte går riktigt, det kan ju vara något ytterligare läckage, någon slang eller så som spökar.


56 Inlägg
6 maj 2011
Trådstartare
#4
Marlboroman skrev:
Steg 1 kan ju vara att kolla så att dumpen inte läker? Sen är väl steg 2 att fundera på hur wastegaten är inkopplad och vilket gundtryck det är på den. Sen får man väl börja kika på varför den inte går riktigt, det kan ju vara något ytterligare läckage, någon slang eller så som spökar.

Jaa, jag har prövat plugga dumpen och då vart tomgången lite bättre men inte 100% sen har jag sprutat startgas över insug mm men det verkar inte läka någonstans där häller, och jag kan inte tänka mig att det ska kunna läka någon stans vid tryckrör och intercooler. vet ej tusan vad det är som kan vara galet.
Senast redigerat av Johan-Westin (6 maj 2011)


2 452 Inlägg
6 maj 2011
#5
kolla slanklämmor vid tryckrör är ej omöjligt att det kan läcka där ändå...gjorde så för mig...

döden kommer tillbaka

56 Inlägg
7 maj 2011
Trådstartare
#6
turbodeath skrev:
kolla slanklämmor vid tryckrör är ej omöjligt att det kan läcka där ändå...gjorde så för mig...

Jaa jag har kollat igenom det 4-5 ggr iaf. men får väll ta och göra det igen.


1 915 Inlägg
7 maj 2011
#7
Har du 3" LMM eller original ?
Med större spridare behöver du större LMM, annars blir de för mkt bränsle o för lite luft.

Spoolup kan man väl ändra lite på broende på hur grenröret är byggs, har jag för mig jag läst..
Bygg ett nytt anpassat smile
Är det stort avgashus så tar det även längre tid att bygga upp laddtrycket...

Johan-Westin skrev:
Tjenare!
skulle vela ha lite hjälp med min volvo 940 som jag bytt turbo(tb-58), gröna r-spridare, grenrör och intercooler.
Jag provkörde den för första gången igår och var inte så nöjd med min spool up allt laddtryck kommer vid ungefär 5000rpm och tomgången är orolig som f*n men det är väll på grund av den öppna dumpen. undrar om man på något sätt kan få laddtrycket att komma lite tidigare utan att behöva byta avgashus/turbo. kör med vx3 (531 topp) kam för tillfället kanske kan vara en bra idé att byta den mot något annat? läste också att det fanns ett viking chip som var anpassat för ungefär denna setup jag kör med, kan det vara bra att byta till det?

Är tacksam för svar!
Mvh johan

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

56 Inlägg
7 maj 2011
Trådstartare
#8
Louksor skrev:
Har du 3" LMM eller original ?
Med större spridare behöver du större LMM, annars blir de för mkt bränsle o för lite luft.

Spoolup kan man väl ändra lite på broende på hur grenröret är byggs, har jag för mig jag läst..
Bygg ett nytt anpassat smile
Är det stort avgashus så tar det även längre tid att bygga upp laddtrycket...

Johan-Westin skrev:
Tjenare!
skulle vela ha lite hjälp med min volvo 940 som jag bytt turbo(tb-58), gröna r-spridare, grenrör och intercooler.
Jag provkörde den för första gången igår och var inte så nöjd med min spool up allt laddtryck kommer vid ungefär 5000rpm och tomgången är orolig som f*n men det är väll på grund av den öppna dumpen. undrar om man på något sätt kan få laddtrycket att komma lite tidigare utan att behöva byta avgashus/turbo. kör med vx3 (531 topp) kam för tillfället kanske kan vara en bra idé att byta den mot något annat? läste också att det fanns ett viking chip som var anpassat för ungefär denna setup jag kör med, kan det vara bra att byta till det?

Är tacksam för svar!
Mvh johan


Jag har 3" luftmassmätare och grenröret är byggt av Daniel på L-m-r och det är anpassat efter min turbo ett t3/t4 agg från turbobanditen.


Pim_Pim
7 maj 2011
#9
Byggt en egen lmm, eller köpt ?

56 Inlägg
7 maj 2011
Trådstartare
#10
Pim_Pim skrev:
Byggt en egen lmm, eller köpt ?

Jag köpte en från en volvo 960.


4 693 Inlägg
25 augusti 2011
#11
Jag har en LTT med uppställt ladd till 0,9 bar (Brickor till WG fästet)

Min laddar inte heller fullt förrän 5000 rpm+, ska det vara så eller är något fel?
Bilen är förövrigt orginal förutom öppet filter

Booyakasha!

Boosted engines are an addictive sickness
1 163 Inlägg
26 augusti 2011
#12
Johan-Westin skrev:
Tjenare!
skulle vela ha lite hjälp med min volvo 940 som jag bytt turbo(tb-58), gröna r-spridare, grenrör och intercooler.
Jag provkörde den för första gången igår och var inte så nöjd med min spool up allt laddtryck kommer vid ungefär 5000rpm och tomgången är orolig som f*n men det är väll på grund av den öppna dumpen. undrar om man på något sätt kan få laddtrycket att komma lite tidigare utan att behöva byta avgashus/turbo. kör med vx3 (531 topp) kam för tillfället kanske kan vara en bra idé att byta den mot något annat? läste också att det fanns ett viking chip som var anpassat för ungefär denna setup jag kör med, kan det vara bra att byta till det?

Är tacksam för svar!
Mvh johan

Så mjukvaran är inte anpassad efter vad som är gjort med motorn?

~Andy~

56 Inlägg
26 augusti 2011
Trådstartare
#13
Andyy90 skrev:
Johan-Westin skrev:
Tjenare!
skulle vela ha lite hjälp med min volvo 940 som jag bytt turbo(tb-58), gröna r-spridare, grenrör och intercooler.
Jag provkörde den för första gången igår och var inte så nöjd med min spool up allt laddtryck kommer vid ungefär 5000rpm och tomgången är orolig som f*n men det är väll på grund av den öppna dumpen. undrar om man på något sätt kan få laddtrycket att komma lite tidigare utan att behöva byta avgashus/turbo. kör med vx3 (531 topp) kam för tillfället kanske kan vara en bra idé att byta den mot något annat? läste också att det fanns ett viking chip som var anpassat för ungefär denna setup jag kör med, kan det vara bra att byta till det?

Är tacksam för svar!
Mvh johan

Så mjukvaran är inte anpassad efter vad som är gjort med motorn?

När jag skrev detta hade jag hi tunings bränsle och tännings chip med orginalsprut (2.4) Nu kör jag med vikings bränsle chip som är anpassat efter min setup.


YEAH!!!
559 Inlägg
15 september 2011
#14
äre ecomax chipet du kör med?

V o L v o


Sök