2534
Sök

Pulssplitt grenrör och twinentry till volvo5a frågor

94 Inlägg
5 maj 2011
Trådstartare
tjenare, har sökt runt lite utan att hitta några vettiga svar utan endast massa teorier om hur denna frågan skulle lösas.

tankar kring en aluminium volvo 5a har slagit mig men innan jag ska satsa på denna motorn har jag funderingar kring hur jag ska gå till väga för att bygga pulssplitt gren rör och hur jag ska bygga kolektorn till en sån här motor/turbo om vi antar att turbon har twinentry inlopp.... 4or och 6or är ju inget problem med en 5a......?

har sökt runt lite men aldrig hittat några ordentliga svar på hur andra verkligen har gjort ett fungerande koncept utan endast massa teorier om hur man ska dra ena cylindern förbi turbon och in mot grenröret eller att dela av den ena röret och få in dem i varsin del.... detta tycker jag verkar helskumt för då borde man väll få fixa separat styrning för just den cylindern när den får arbeta under dessa förhållanden?

eller ska man använda sig av turbo med ett enkelt inlopp och i såna fall vilka förluster ger detta mot twinentry och pulssplitt och vad har jag då för olika alternativ av turbosar då det verkar som att alla de stora turbo som finns gäller alltid twinentry?

så skriv så tangentbordet glöder och ge ideer och förslag eller liknande om hur andra har byggt för stora effektuttag på t5or.... jag tänker mig nu på omkring 500- närmare 600 hästar, eller borde jag byta motoride och ta en 4a eller 6a där det enkelt går att bygga pulssplitt mot en stor holset/garrett  turbo, eller ideero om turbos med enkelt inlopp som funkar lika bra utan pulssplitt.....som sagt bomba på med ideer och tips:)

//Ante

8 255 Inlägg
5 maj 2011
Singelentry är att föredra på femmor. Att bygga ett vettigt puls-split går inte så bra utan att bygga något riktigt avancerat. Det enklaste om manger sig fasen på att ha twin-entry är att dela upp så att varje inlopp i turbon får avgaser från 2,5 cylinder. Alltså att ena inloppet får avgaser från 1+2:an och det andra får från 4+5:an och så delar man upp 3:an och drar ett rör till varje inlopp. Tänk också på att ett twinentryhus som körs som singelentry måste vara större än ett singelentry efetrsom man tappar flöde i avgashuset annat pga skiljeväggen.

94 Inlägg
5 maj 2011
Trådstartare
Marlboroman skrev:
Singelentry är att föredra på femmor. Att bygga ett vettigt puls-split går inte så bra utan att bygga något riktigt avancerat. Det enklaste om manger sig fasen på att ha twin-entry är att dela upp så att varje inlopp i turbon får avgaser från 2,5 cylinder. Alltså att ena inloppet får avgaser från 1+2:an och det andra får från 4+5:an och så delar man upp 3:an och drar ett rör till varje inlopp. Tänk också på att ett twinentryhus som körs som singelentry måste vara större än ett singelentry efetrsom man tappar flöde i avgashuset annat pga skiljeväggen.

tack för svar:)

de där med twinentry som körs som singel...kan man bara ta bort inlopsdelningen då eller måste jag då leta reda på en turbo med singelentry istället? och vad har jag för turboalternativ i såna fall att välja emellan?

8 255 Inlägg
5 maj 2011
Ja, man kan fräsa bort det som går av mellanväggen. Men det är ju svårt att få bort den helt. Alternativ på aggregat finns det massor av beroende på vad man har för krav, oavsett singel eller twin-entry

94 Inlägg
5 maj 2011
Trådstartare
Marlboroman skrev:
Ja, man kan fräsa bort det som går av mellanväggen. Men det är ju svårt att få bort den helt. Alternativ på aggregat finns det massor av beroende på vad man har för krav, oavsett singel eller twin-entry

kanske bara jag som missat att hitta någon större turbo utan twinentry då, så de finns singelvarienter på gt40/hx40 och uppåt?

8 255 Inlägg
5 maj 2011
smilesante skrev:
kanske bara jag som missat att hitta någon större turbo utan twinentry då, så de finns singelvarienter på gt40/hx40 och uppåt?

Det finns ju aggregat att tillgå, men kanske så många som man hittar billigt på blocket. Hx40 finns normalt bara twin-entry. Men kikar man på dyrare aggregat så finns det ju möjlighet tll singelentry.

Forummoderator
10 576 Inlägg
5 maj 2011
smilesante skrev:
Marlboroman skrev:

Alla seriösa aktörer kan erbjuda dig massa olika storlekar på avgashus, turbiner, kompressorer. Dessutom olika utföranden på avgashuset kompressorkåpan etc beroende på om du vill ha intern/extern WG, ported shroud mm.

kolla här exempelvis: http://www.atpturbo.com/mm5/merchant.mv … y_Code=GRT

de mest populära aggregaten har flest options givetvis

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

94 Inlägg
5 maj 2011
Trådstartare
Marlboroman skrev:
smilesante skrev:

Det finns ju aggregat att tillgå, men kanske så många som man hittar billigt på blocket. Hx40 finns normalt bara twin-entry. Men kikar man på dyrare aggregat så finns det ju möjlighet tll singelentry.

ordet dyrare lät ju inte roligt sad vad får jag för förluster/vinster med singelentry effektmässigt och spoolupp?
Senast redigerat av smilesante (5 maj 2011)

8 255 Inlägg
5 maj 2011
Effektmässigt behöver det inte skilja ett dugg medans spool kan skilja lite men det är ju inte bara avgashuset som spelar in där. Men det är ju mycket lättare att bygga ett grenrör för twin-entry på en motor med jämnt antal cylindrr.

Dr. Turbo
459 Inlägg
5 maj 2011
Skulle rekommendera att bygga ett vanligt singelrör med mergecollektor för att sen sätta på valfritt avgashus.
Faktum är att twinentry och twinscrollhus har fördelar trots de inte sitter på ett pulssplittat grenrör. Räcker gott att bara slipa "entryn" till en egg om man skulle välja divided hus.

I teorin så skulle man kunna dra 3 rör till den kanalen som är närmast lagerhuset och de andra 2 till det andra eftersom den kanalen närmast lagerhuset har högre flöde. Har dock aldrig hört någon provat denna lösning så kan inte säga hur det funkar i verkligheten.

94 Inlägg
5 maj 2011
Trådstartare
Big Al skrev:
Skulle rekommendera att bygga ett vanligt singelrör med mergecollektor för att sen sätta på valfritt avgashus.
Faktum är att twinentry och twinscrollhus har fördelar trots de inte sitter på ett pulssplittat grenrör. Räcker gott att bara slipa "entryn" till en egg om man skulle välja divided hus.

I teorin så skulle man kunna dra 3 rör till den kanalen som är närmast lagerhuset och de andra 2 till det andra eftersom den kanalen närmast lagerhuset har högre flöde. Har dock aldrig hört någon provat denna lösning så kan inte säga hur det funkar i verkligheten.

måste bara få de bekräftat...mergecollektor, är de då man sätter den 5e i mitten av dem andra 4a?

Dr. Turbo
459 Inlägg
5 maj 2011
Nja, är att man gör kollektorvolymen så liten som möjligt, man försöker göra en spets inne i kollektorn

Ser ingen fördel av att placera den 5:e i mitten.

Forummoderator
10 576 Inlägg
6 maj 2011
Big Al skrev:
Har dock aldrig hört någon provat denna lösning så kan inte säga hur det funkar i verkligheten.

Å ja, kolla hur original grenrör ser ut på just en T5:a  lol

på S40 går det till och mer 3+1 i original.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Sök