2602
Sök

Diesel. Ibland vägrar glöd och pump. Stöldspärr?

150 Inlägg
7 maj 2011
Trådstartare
#1
Min passat 1.9 tdi -96 har ett jobbigt problem. Ibland när man vrider om nyckeln så tänds inte glödnings lampan och fast motorn går runt och alla lampor funkar som vanligt så tänder inte bilen alls. Efter nån timma går det att starta bilen igen och går som vanligt några månader. Funderar på om det är nån startspärr eftersom både glöd o pump strejkar. Alla tips mottages MYCKET tacksamt.

Mekar på en Mondeo TDCi -06 och en gammal Ducato husbil från 1999.

3 235 Inlägg
7 maj 2011
#2
Förmodligen reläet till förglödningen som glappar.


150 Inlägg
7 maj 2011
Trådstartare
#3
Men påverkar det dieselpumpen? Bilen borde ju starta utan någon glödning alls nu när det är så varmt? Eller räcker det med att slå av glödningen för att bilen ska bli totaldöd? Det luktar inte diesel och jag tror att pumpen inte heller går när felet inträffar. Men helt säker är jag ju inte. Svårt att se om det rör sig i returslangen.

Mekar på en Mondeo TDCi -06 och en gammal Ducato husbil från 1999.

3 292 Inlägg
8 maj 2011
#4
Skulle tro att reläet till förvärmningen av glödstiften är felande.. även om det är sommar så kan bilen vara omöjlig att starta.. beror helt på motorns skick osv osv..

Gnuggar du tillräckligt länge så kan den ju gå igång.. oftast hör man när den är på G genom att den småtänder och kommer otroligt mycket avgaser ur avgasröret.. och ännu mer när den väl går igång.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

150 Inlägg
8 maj 2011
Trådstartare
#5
OK, får inrikta mig på det då. Svårt att testa fel som kommer med flera månaders mellanrum.

Om jag kopplar ur glödstiften kan jag ju se om bilen startar utan nu på sommaren. På så vis kan jag ju se om det kan vara det som är felet. Kan man paja något genom att bara dra bort kontakten till reläet och göra ett startförsök? Typ som om man drar av tändhattarna och kör runt motorn på en bensinare. Borde inte vara nåt problem men jag kan väldigt lite om Dieselbilar...

Mekar på en Mondeo TDCi -06 och en gammal Ducato husbil från 1999.

Offroad Racing
3 122 Inlägg
8 maj 2011
#6
Det är bara o lossa kontakten till glödstiften, dom är ju bara till för att hjälpa motorn att starta när den är kall. Sen har dom ingen funktion alls. Förmodligen kommer den inte starta med dom urkopplade (om motorn är helt kall, ju varmare den är desto lättare startar den utan stiften)
Senast redigerat av henke_99 (8 maj 2011)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

429 Inlägg
8 maj 2011
#7
Det är inte magnetventilen till pumpen som spökar?


Offroad Racing
3 122 Inlägg
8 maj 2011
#8
Swemil93 skrev:
Det är inte magnetventilen till pumpen som spökar?

Det hade ju inte påverkat glödningen...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

429 Inlägg
9 maj 2011
#9
henke_99 skrev:
Swemil93 skrev:
Det är inte magnetventilen till pumpen som spökar?

Det hade ju inte påverkat glödningen...

Det är ju sant, men som jag tyckte se någon skriva innan så kan de nog vara lite glapp i reläet eller någon kabel...


11 Inlägg
28 november 2011
#10
om den blir hellt död som min så ta bort fjäder o stiftet i magnetventilen så blir de full flödes. min 855 tdi starta inte i alla fall. får inte ens ut diesel till spridarna

150 Inlägg
6 januari 2012
Trådstartare
#11
Reläet till glödningen var felet. Bytte i somras (efter tips i denna tråd) och bilen har gått sen dess. Lite forumskrivande, 500:- på skroten och 3 lättåtkomliga skruvar, ibland är bil-lagande enkelt! Tack för hjälpen!

Mekar på en Mondeo TDCi -06 och en gammal Ducato husbil från 1999.


Sök