2271
Sök

Volvo V70n 2,4T -00, ojämn gång och lysande motorlampa. (14/6, nya fenomen)

El- och Instrumenttekniker
2 933 Inlägg
8 maj 2011
Trådstartare
#1
Hej!

Har suttit och sökt runt både här och på resten av nätet utan att fått nåt direkt svar, nu har jag tröttnat på detta.


Det är så att motorlampan har lyst i bilen nu i säkert ett år om inte mer.
Det hela började med felkod för spjällhuset vid hemgång från Vallåkra för två år sen då den började hacka rejält och det kändes som den gick på 4 cylindrar typ, köpte då ett begagnat för att få bilen att rulla. Då gjorde jag ingen ETM-omladdning då bilen fungerade vilket var huvudsaken.

Med det spjället så ryckte bilen väldigt mycket vid låga gaspådrag och ibland vid vissa tillfällen ville den inte ens gå på tomgång.


Så jag har nu bytt spjällhuset, köpte ett nytt på volvo och gjorde en ETM-omladdning.

Bilen gick fint och felfritt i två dagar ungefär, då tände sig motorlampan igen så for in till en bekants verkstad och läste felkoder.

261A Dök då upp, "adaptiv lambda reglering" eller om det stod "short-term fuel trim", kanske är samma sak det?


Dessa felkoder sökte jag då på och även mekanikern.

Jag lämnade in bilen och han ska ha kollat läckor och gjort en genomgång på alla givare i bilen. När han kom till en givare/ventil som sitter efter luftburken bakom motorn strax innan turbon så blev han tveksam på dess funktion. Tror det är nån vakuum pryl.

Då skaffade han en ny från skroten och bytte, bilen gick då fint igen en dag innan lampan tände sig igen.


Sökte då ännu mer på nätet och nu har jag även skaffat en Luftmassemätare från skroten och monterat den.

Felkoden finns fortfarande kvar i bilen och lampan lyser, men nu har rycket vid lågt gaspådrag slutat.


Men vid stora gaspådrag så får jag ingen respons av bilen, den hackar till, nästan motar i några sekunder innan det rycker till igen och accar men med lågt laddtryck (0,2) och bilen känns väldigt slö.


Bilen drar litern på milen vilket jag inte vet om det är normalt eller ej, skulle kunna tro att den ska gå lägre.
Tankar 95 oktanigt och har inte "chippat den" sen jag gjorde spjällhusingreppet så den är helt orginal.

Kan även tillägga att bensintrycket är mätt och det ligger i rätt värde och utan läckage!



Vad kan detta bero på tro? vad kan vara fel på bilen? Jag vill mer än gärna få ordning på skiten.

Volvo i Arvika går det ju inte lämna in den på av många olika anledningar och min mekaniker har slut på idéer nu.



Jag är fruktansvärt tacksam för alla svar jag kan få ang. detta här! smile


Mvh Magnus
Senast redigerat av dj_aggwa (14 juni 2011)

240n Goes Inzane!!?PROJEKTTRÅDEN
Volvo V70n 2,4t + BSR STEG 1 = VÄNSTERTRAFIK

270 Inlägg
9 maj 2011
#2
Dum fråga kanske, men ni har såklart raderat felkoderna?

El- och Instrumenttekniker
2 933 Inlägg
9 maj 2011
Trådstartare
#3
Givetvis har vi raderat dem, massor med gånger. har vart tvungen å ha med datan och raderat hemma innan besiktning till och med så inte lampan skall lysa just då.

240n Goes Inzane!!?PROJEKTTRÅDEN
Volvo V70n 2,4t + BSR STEG 1 = VÄNSTERTRAFIK

Hobby Fotograf
650 Inlägg
9 maj 2011
#4
Är du säker på att du inte har ett läckage? Har ni trycksatt hela systemet? Kollat lambda värden?


458 Inlägg
9 maj 2011
#5
Vevhusventilationen som trycker ut olja innan turbon till den sensorn ni bytt?
Går i en gummislang från turbon till framsidan av motorn till toppen av oljeavskiljaren, vanligt om bilen gått långt och slarv med oljebytet att returen till sumpen täpps igen och den trycker olja istället, då kan ju felet återkomma snabbt igen.
Mvh John


El- och Instrumenttekniker
2 933 Inlägg
9 maj 2011
Trådstartare
#6
ProXem skrev:
Är du säker på att du inte har ett läckage? Har ni trycksatt hela systemet? Kollat lambda värden?

Hundra procent säker är jag ju inte för har inte gjort någon koll själv men han skulle ju ha kollat va det sagt.
Hur trycksätter man hela systemet?
Lambdavärden vet jag heller inget om, men han har mätt dem så det kanske är det han har kollat då?

Mvh Magnus

240n Goes Inzane!!?PROJEKTTRÅDEN
Volvo V70n 2,4t + BSR STEG 1 = VÄNSTERTRAFIK

El- och Instrumenttekniker
2 933 Inlägg
9 maj 2011
Trådstartare
#7
Jonnsard skrev:
Vevhusventilationen som trycker ut olja innan turbon till den sensorn ni bytt?
Går i en gummislang från turbon till framsidan av motorn till toppen av oljeavskiljaren, vanligt om bilen gått långt och slarv med oljebytet att returen till sumpen täpps igen och den trycker olja istället, då kan ju felet återkomma snabbt igen.
Mvh John

Det kan mycket möjligt vara det? När jag bytte spjällhuset så va röret till det rätt kletigt inuti så tog å torkade rent det så gott det gick sen duschade iaf den ena givaren i det röret (som ser ut som en tempgivare enligt mina ögon) med bromsrengöring.

Jag har ett litet läckage runt returen från turbon, den som går ner i tråget. Kan detta ha nåt samband?


Mvh Magnus

240n Goes Inzane!!?PROJEKTTRÅDEN
Volvo V70n 2,4t + BSR STEG 1 = VÄNSTERTRAFIK

Hobby Fotograf
650 Inlägg
9 maj 2011
#8
dj_aggwa skrev:
ProXem skrev:
Är du säker på att du inte har ett läckage? Har ni trycksatt hela systemet? Kollat lambda värden?

Hundra procent säker är jag ju inte för har inte gjort någon koll själv men han skulle ju ha kollat va det sagt.
Hur trycksätter man hela systemet?
Lambdavärden vet jag heller inget om, men han har mätt dem så det kanske är det han har kollat då?

Mvh Magnus

Okej, jo det finns en speciell adapter man sätter på röret som går från luftburken t.ex. Så får man lyssna efter läckage osv. Okej, ja om han har mätt dom så borde dom ju stämma. Jag skulle nog ändå om jag vore dig lämna bilen till bilia, dom har riktigt bra verktyg för just felsökning osv. Du behöver ju inte laga bilen där, utan bara lämna in den för felsökning och sedan laga bilen själv wink


El- och Instrumenttekniker
2 933 Inlägg
16 maj 2011
Trådstartare
#9
Om jag får för mig en dag å lossa returen från turbon å rengöra denna, går då detta göra utan å tappa ur oljan ?

240n Goes Inzane!!?PROJEKTTRÅDEN
Volvo V70n 2,4t + BSR STEG 1 = VÄNSTERTRAFIK

El- och Instrumenttekniker
2 933 Inlägg
14 juni 2011
Trådstartare
#10
Fyller i med ytterligare info nu!
Idag när jag kom till en uppförsbacke påväg mot jobb och trampa ner gasen så fick jag mer respons av bilen än vanligt. Va fan tänkte jag å fick igång laddtrycksmätaren och gasade en gång till. Jajjamen, 0,6 bar laddade den då. Men detta va under en ytterst kort period sen gick den rätt snabbt ner till 0,1 kanske och jag va tvungen att släppa upp gasen helt igen innan jag kunde få det laddet igen.

Såhär uppförde den sig även på hemvägen så testade lite men tyckte det blev bättre ju längre hem jag kom.
Tänkte inte så mycket mer än " va konstigt" ungefär och ställde ner bilen. Sen när jag skullle åka och tanka bilen så tände sig ABS och STC lampan i displayen (händer att de lyser ibland korta stunder så tänkte inge mer på det) testade om den laddade lika igen, å det gjorde den. Tankade och åkte hem sen.

Å nu lite senare på kvällen ringde en kompis och ville ha lyfthjälp så satte mig i bilen igen: "nu lyser ingen lampa i bilen, inte ens motorlampan". Konstigt tänkte jag igen, har den lagat sig tro trodde ja? Testade laddet igen och hade samma som innan, men strax innan jag kom fram så laddade den bara 0,2 igen och gick "som vanligt".  Jahaja, men motorlampan tände sig inte iaf. Och inte på hemvägen heller.


Nån som kan läsa ut nåt skumt utav detta fenomen?

Sliten wastegate funderade nån på?


Ska bli intressant att kolla imorgon hur den uppför sig. Har alltså inte gjort någonting med bilen sen sist mer än tankat och använt den.


Hoppas nån känner igen detta (=

MVH Magnus
Senast redigerat av dj_aggwa (14 juni 2011)

240n Goes Inzane!!?PROJEKTTRÅDEN
Volvo V70n 2,4t + BSR STEG 1 = VÄNSTERTRAFIK

* Voff voff *
10 702 Inlägg
14 juni 2011
#11
Magnetventilen! Är ju inte direkt ovanligt att den går sönder på dessa bilar...!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

El- och Instrumenttekniker
2 933 Inlägg
14 juni 2011
Trådstartare
#12
Brådhis skrev:
Magnetventilen! Är ju inte direkt ovanligt att den går sönder på dessa bilar...!

//Brådhis

Även fast jag är rätt säker på att den är hel och fungerar som den ska?
Satte spänning på den i våras och testade blåsa och kolla att den bytte riktning sen smörjde upp den lite. Bytte ut den för några år sen då den va dålig, kanske värt ett försök igen?
Senast redigerat av dj_aggwa (15 juni 2011)

240n Goes Inzane!!?PROJEKTTRÅDEN
Volvo V70n 2,4t + BSR STEG 1 = VÄNSTERTRAFIK

* Voff voff *
10 702 Inlägg
15 juni 2011
#13
dj_aggwa skrev:
Brådhis skrev:
Magnetventilen! Är ju inte direkt ovanligt att den går sönder på dessa bilar...!

//Brådhis

Även fast jag är rätt säker på att den är hel och fungerar som den ska?
Satte spänning på den i våras och testade blåsa och kolla att den bytte riktning sen smörjde upp den lite. Bytte ut den för några år sen då den va dålig, kanske värt ett försök igen?

Dina felsymptom tyder ju på magnetventilen, och dom går ofta sönder, men jag kan ju inte garantera att det löser ditt problem!

Surrar den nå´t efter att du stängt av bilen?

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/


Sök