Hej!
Har suttit och sökt runt både här och på resten av nätet utan att fått nåt direkt svar, nu har jag tröttnat på detta.
Det är så att motorlampan har lyst i bilen nu i säkert ett år om inte mer.
Det hela började med felkod för spjällhuset vid hemgång från Vallåkra för två år sen då den började hacka rejält och det kändes som den gick på 4 cylindrar typ, köpte då ett begagnat för att få bilen att rulla. Då gjorde jag ingen ETM-omladdning då bilen fungerade vilket var huvudsaken.
Med det spjället så ryckte bilen väldigt mycket vid låga gaspådrag och ibland vid vissa tillfällen ville den inte ens gå på tomgång.
Så jag har nu bytt spjällhuset, köpte ett nytt på volvo och gjorde en ETM-omladdning.
Bilen gick fint och felfritt i två dagar ungefär, då tände sig motorlampan igen så for in till en bekants verkstad och läste felkoder.
261A Dök då upp, "adaptiv lambda reglering" eller om det stod "short-term fuel trim", kanske är samma sak det?
Dessa felkoder sökte jag då på och även mekanikern.
Jag lämnade in bilen och han ska ha kollat läckor och gjort en genomgång på alla givare i bilen. När han kom till en givare/ventil som sitter efter luftburken bakom motorn strax innan turbon så blev han tveksam på dess funktion. Tror det är nån vakuum pryl.
Då skaffade han en ny från skroten och bytte, bilen gick då fint igen en dag innan lampan tände sig igen.
Sökte då ännu mer på nätet och nu har jag även skaffat en Luftmassemätare från skroten och monterat den.
Felkoden finns fortfarande kvar i bilen och lampan lyser, men nu har rycket vid lågt gaspådrag slutat.
Men vid stora gaspådrag så får jag ingen respons av bilen, den hackar till, nästan motar i några sekunder innan det rycker till igen och accar men med lågt laddtryck (0,2) och bilen känns väldigt slö.
Bilen drar litern på milen vilket jag inte vet om det är normalt eller ej, skulle kunna tro att den ska gå lägre.
Tankar 95 oktanigt och har inte "chippat den" sen jag gjorde spjällhusingreppet så den är helt orginal.
Kan även tillägga att bensintrycket är mätt och det ligger i rätt värde och utan läckage!
Vad kan detta bero på tro? vad kan vara fel på bilen? Jag vill mer än gärna få ordning på skiten.
Volvo i Arvika går det ju inte lämna in den på av många olika anledningar och min mekaniker har slut på idéer nu.
Jag är fruktansvärt tacksam för alla svar jag kan få ang. detta här!
Mvh Magnus