Rinnegan skrev:
LitroXx skrev:
Säger ju helt klart RX7, du blir både ganska unik på gatan, och med det där härliga vridet från en wankelmotor är ju inte att klaga på, och väger också oerhört lite. Enda du bör hålla koll på när de kommer till Wankelmotorn är oljetrycket och lite tätare oljebyten så ska den fungera perfekt
Härliga vridet?
Den har ju inget vrid överhuvudtaget. Det lilla vrid som finns kommer efter 7k RPM. Sen så dricker de olja, de dricker soppa, samt att man måste kolla över apextätningarna varje 10 000 mil eller så.
Angående 350Z vs RX7, så skulle jag gå med 350Z'an utan att tveka. Mycket trevligare att köra till vardags, samt att ljudet från V6'an med ett bra system inte är fy skam.
Du har aldrig kört wankel va? Har fullt ladd vid 2800 med en hyggligt stor HKS t04 och den är inte död innan det heller. Med varm motor kan jag lugnt lägga i 5an vid 50 och glida, även om det är så att wankel gillar varv betyder det inte att dom är helt kraftlösa utan varven. Trots sin storlek på 1,3 liter. Kan ju säga att min lilla 1,3 drar bättre innan jag har fullt ladd än vissa av de "kraftfulla" jänkemotorerna på över dubbla storleken som jag kör på jobbet gör. Att det dessutom går att varva över 8000 gör inte saken sämre, en wankel har jävligt mycker register att åka på, tro det eller ej. Skit i vridet, den har ett brett effektregister och det är det som räknas och det som märks när du trycker på gasen.
Visst drar de olja, men så funkar motortypen vilket är lite likt en tvåtaktare som blandar olja i bränslet för smörjning och soppaförbrukningen går det ju inte att komma ifrån att den är hög, det har du helt rätt i men det går att köra dom rätt hyffsat ändå. Beror ju på vad som är gjort med motorn.
motorn är ju betydligt känsligare än en vanlig ottomotor. Varva aldrig kall motor, låt den bli varm innan du stänger av och se till att det finns bra med olja i den. Det är värt att tänka på! Man måste ha sitt intresse för att ha en wankel då det är viktigare att se över grejerna och sköta de korrekt men gör man det så belönas man också
Så visst, det är ingen svenssonbil som passar alla men det är en bil som passar en entusiast.
Visst är det väl så att motorn inte riktigt kommer till sin rätt om jag lägger i 5an i 50 men det går att köra på. Fick en kommentar av en kompis senast idag faktiskt som åkte med "Det känns som du växlar alldeles för tidigt, man tror att den ska bli helt kraftlös men det händer ju inte". Körde i stan då kan tilläggas.
Tightare oljebyten jämnar ut sig med billigare olja, en wankel mår bäst av mineral. Kör Castrol GTX 15w50 själv.