2549
Sök

Köpråd: Bmw e46

huh?
10 427 Inlägg
10 maj 2011
#21
Kom ihåg att kolla rost på dörrarna också (främre nedre hörnen), om det fanns på framskärm och baklucka så lär det ju definitivt ha krupit upp nån bubbla under lacken där.


BFO
130 Inlägg
10 maj 2011
#22
Hej.

På min hade jag följande problem, både kända och okända vid köpet:

- Xenonljus som blinkar. Och det beror på i de flesta fall på att bakljusen är dåligt jordade (konstigt nog)
- Dåliga bromsslangar (tydligen vanligt återkommande på e46)
- Snedslitna däck (hjulinställning löser det)
- Klen handbroms (visade sig att det gick att spänna men beläggen var inne på sista versen)
- Dåligt hjullager VB (kostar rätt mycket)

Det som jag kom på nu iallafall. Men när problemen var löst så är de som sagt gudomliga att köra samt riktigt roliga. Låg på cirka 0.7 när jag pendlade 27 mil i veckan med min i vinterföre och med kallstarter.

huh?
10 427 Inlägg
10 maj 2011
#23
BayIcon skrev:
Hej.

På min hade jag följande problem, både kända och okända vid köpet:

- Xenonljus som blinkar. Och det beror på i de flesta fall på att bakljusen är dåligt jordade (konstigt nog)
- Dåliga bromsslangar (tydligen vanligt återkommande på e46)

- Snedslitna däck (hjulinställning löser det)
- Klen handbroms (visade sig att det gick att spänna men beläggen var inne på sista versen)
- Dåligt hjullager VB (kostar rätt mycket)


Det som jag kom på nu iallafall. Men när problemen var löst så är de som sagt gudomliga att köra samt riktigt roliga. Låg på cirka 0.7 när jag pendlade 27 mil i veckan med min i vinterföre och med kallstarter.

De tjockmarkerade felen hade min bil haft rätt så nyligen också. wink + Rostiga bromsrör, trasiga bakfjädrar,
trasiga dörrhandtag osv. 14300mil cool


BFO
130 Inlägg
10 maj 2011
#24
steifan skrev:
BayIcon skrev:
Hej.

På min hade jag följande problem, både kända och okända vid köpet:

- Xenonljus som blinkar. Och det beror på i de flesta fall på att bakljusen är dåligt jordade (konstigt nog)
- Dåliga bromsslangar (tydligen vanligt återkommande på e46)

- Snedslitna däck (hjulinställning löser det)
- Klen handbroms (visade sig att det gick att spänna men beläggen var inne på sista versen)
- Dåligt hjullager VB (kostar rätt mycket)


Det som jag kom på nu iallafall. Men när problemen var löst så är de som sagt gudomliga att köra samt riktigt roliga. Låg på cirka 0.7 när jag pendlade 27 mil i veckan med min i vinterföre och med kallstarter.

De tjockmarkerade felen hade min bil haft rätt så nyligen också. wink + Rostiga bromsrör, trasiga bakfjädrar,
trasiga dörrhandtag osv. 14300mil cool

Precis! Jag glömde en trasig bakstötdämpare. Min hade gått cirka 21000 mil tror jag och var Svensksåld!

20 Inlägg
10 maj 2011
Trådstartare
#25
okej, där ser man. Men med tanke på priset så kanske de är ok med lite småfel.. går ju alltid att fixa till efter nästa lön smile och vad lack beträffar så har jag som sagt en polare som fixar de i princip gratis smile


20 Inlägg
10 maj 2011
Trådstartare
#26
men vad är det dom kollar på besiktningen förresten? om de hade varit dålig bakstötdämpare osv hade den gått igenom då?


BFO
130 Inlägg
10 maj 2011
#27
JLangberg skrev:
men vad är det dom kollar på besiktningen förresten? om de hade varit dålig bakstötdämpare osv hade den gått igenom då?

Jo stötdämparen märks ju! Jag visste om det då det fanns en "bra att veta" från förra besiktningen.
Men xenonet kan stå dig dyrt för det en verkstad skulle göra för mig var att byta ljusmodulen, och det var många tusen det rörde sig om. Men istället plockade jag av bakljuset själv och gjorde en extra jordpunkt och vips så fungerade det. För blinkande xenon har jag svårt att tro går igenom en besiktning.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
10 maj 2011
#28
Tidig xenonutrustning är oavsett märke en risk, som alltid med ny teknik. Visst det är inte hela världen som ovanstående beskriver men som sagt kan det vålla problem, vanlig klassisk belysning riskerar inte att kräva dyra reparationer som xenon kan!

Är du osäker så varför inte göra ett M-test? Enkelt förklarat som en vanlig besiktning fast mycket mer noggrann och så omfattar den hela bilen: Inte bara om den är säker eller inte. En vanlig besiktning struntar tex. i att motorn låter illa så länge den fungerar som den skall, på ett M-test anmärker de på missljudet och så vidare.

Kostar runt 1500:- och kallas M-test hos Motormännen och Bildiagnos hos Svensk Bilprovning, och ett sådant test kan spara mycket pengar om du inte är säker på att du hittar felen själv! smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

BFO
130 Inlägg
13 maj 2011
#29
Rquired skrev:
Tidig xenonutrustning är oavsett märke en risk, som alltid med ny teknik. Visst det är inte hela världen som ovanstående beskriver men som sagt kan det vålla problem, vanlig klassisk belysning riskerar inte att kräva dyra reparationer som xenon kan!

Är du osäker så varför inte göra ett M-test? Enkelt förklarat som en vanlig besiktning fast mycket mer noggrann och så omfattar den hela bilen: Inte bara om den är säker eller inte. En vanlig besiktning struntar tex. i att motorn låter illa så länge den fungerar som den skall, på ett M-test anmärker de på missljudet och så vidare.

Kostar runt 1500:- och kallas M-test hos Motormännen och Bildiagnos hos Svensk Bilprovning, och ett sådant test kan spara mycket pengar om du inte är säker på att du hittar felen själv! smile

Förutsatt att säljaren går med på att låna ut bilen..

Allmänt envis
12 512 Inlägg
13 maj 2011
#30
BayIcon skrev:
Rquired skrev:
Tidig xenonutrustning är oavsett märke en risk, som alltid med ny teknik. Visst det är inte hela världen som ovanstående beskriver men som sagt kan det vålla problem, vanlig klassisk belysning riskerar inte att kräva dyra reparationer som xenon kan!

Är du osäker så varför inte göra ett M-test? Enkelt förklarat som en vanlig besiktning fast mycket mer noggrann och så omfattar den hela bilen: Inte bara om den är säker eller inte. En vanlig besiktning struntar tex. i att motorn låter illa så länge den fungerar som den skall, på ett M-test anmärker de på missljudet och så vidare.

Kostar runt 1500:- och kallas M-test hos Motormännen och Bildiagnos hos Svensk Bilprovning, och ett sådant test kan spara mycket pengar om du inte är säker på att du hittar felen själv! smile

Förutsatt att säljaren går med på att låna ut bilen..

Självklart, men gör denne inte det finns där kanske något han vill dölja? smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.


Sök