jag och en kompis har köpt oss en projektbil närmare bestämt en volvo 940 ltt -96 med b230fk, m90 låda och 1031 bakaxel. vårt effektmål är runt 300 hk.
Vad vi undrar är vad för komponenter vi kan tänkas komma att behöva. måste vi byta styrsystem, ha h-profil stakar, andra kolvar, större turbo (har 13c idag) osv? i nuläget sitter det hi-tuning steg 2 chip i tändboxen (guldbox) och även i bränsleboxen. öppet filter sitter på. har en ny väl fungerande pysventil. vi håller på att köpa ihop grejer till ett 3" avgas från turbon utan katt.
Så vad tror ni att vi mer behöver? Alla svar är välkomna. Mvh Micke
Jag kör med detta och har runt 240-250 hk i motorn 16T turbo med 7ans avgashus 1,2 bar laddtryck Blåa spridare från V70T5 391@3,8Bar LMM som är 73 mm. Ställbar BTR. Rostfritt 3" system med en dämpare och race kat 63cm bred universal intercooler Original topp och kam Med 600cc spridare och etanol skulle det väl gå att få ut lite hästar till.
Jag kör med detta och har runt 240-250 hk i motorn 16T turbo med 7ans avgashus 1,2 bar laddtryck Blåa spridare från V70T5 391@3,8Bar LMM som är 73 mm. Ställbar BTR. Rostfritt 3" system med en dämpare och race kat 63cm bred universal intercooler Original topp och kam Med 600cc spridare och etanol skulle det väl gå att få ut lite hästar till.
Okej, din luftmassemätare sitter i ett grövre rör antar jag? måste jag ha 3" tryckrör osv tror du?
Jag kör med detta och har runt 240-250 hk i motorn 16T turbo med 7ans avgashus 1,2 bar laddtryck Blåa spridare från V70T5 391@3,8Bar LMM som är 73 mm. Ställbar BTR. Rostfritt 3" system med en dämpare och race kat 63cm bred universal intercooler Original topp och kam Med 600cc spridare och etanol skulle det väl gå att få ut lite hästar till.
Okej, din luftmassemätare sitter i ett grövre rör antar jag? måste jag ha 3" tryckrör osv tror du?
Finns en hel del trådar om detta, ialf så behöver du 3' lmm, dvs du kan köpa en, eller tillverka ett eget rör och sätta din nuvarande lmm i den, alltså själva mätaren bara.
Personligen (dock utan erfarenhet) hade jag valt en större turbo än 16T, finns helt klart större som man fortfarande kan få tidigt ladd med.
Jag kör med detta och har runt 240-250 hk i motorn 16T turbo med 7ans avgashus 1,2 bar laddtryck Blåa spridare från V70T5 391@3,8Bar LMM som är 73 mm. Ställbar BTR. Rostfritt 3" system med en dämpare och race kat 63cm bred universal intercooler Original topp och kam Med 600cc spridare och etanol skulle det väl gå att få ut lite hästar till.
Okej, din luftmassemätare sitter i ett grövre rör antar jag? måste jag ha 3" tryckrör osv tror du?
Finns en hel del trådar om detta, ialf så behöver du 3' lmm, dvs du kan köpa en, eller tillverka ett eget rör och sätta din nuvarande lmm i den, alltså själva mätaren bara.
Personligen (dock utan erfarenhet) hade jag valt en större turbo än 16T, finns helt klart större som man fortfarande kan få tidigt ladd med.
Okej, vi får se vad det blir för turbo. men ska jag ha 2,5 eller 3" tryckrör ?
Okej, din luftmassemätare sitter i ett grövre rör antar jag? måste jag ha 3" tryckrör osv tror du?
Finns en hel del trådar om detta, ialf så behöver du 3' lmm, dvs du kan köpa en, eller tillverka ett eget rör och sätta din nuvarande lmm i den, alltså själva mätaren bara.
Personligen (dock utan erfarenhet) hade jag valt en större turbo än 16T, finns helt klart större som man fortfarande kan få tidigt ladd med.
Okej, vi får se vad det blir för turbo. men ska jag ha 2,5 eller 3" tryckrör ?
Spana in min gamla 940. Testade först med 19t, bytte rätt snart till ett större kina-agg. Båda går riktigt bra och är roliga att köra men med väldigt stor skillnad på karaktären. Med 19t får man rätt så tidigt ladd och en snäll effektkurva. Med ett större kina-agg kommer laddet sent, strax efter 4000 i mitt fall men då slår man å andra sidan huvudet i nackstödet ;P Jag gillade mer hästsparkskurvan då det gjorde körningen lite mer spännande och man var tvungen att tänka efter lite.
Ska ni bara ha bilen till att leka med skulle jag helt klart lättat den så mycket som möjligt och bytt utväxling, Jag körde med 4.10, blir ett jävla varvande men riktigt roligt då man får använda lådan lite mer. Toppade ca 240 på varvstopp.
Spana in min gamla 940. Testade först med 19t, bytte rätt snart till ett större kina-agg. Båda går riktigt bra och är roliga att köra men med väldigt stor skillnad på karaktären. Med 19t får man rätt så tidigt ladd och en snäll effektkurva. Med ett större kina-agg kommer laddet sent, strax efter 4000 i mitt fall men då slår man å andra sidan huvudet i nackstödet ;P Jag gillade mer hästsparkskurvan då det gjorde körningen lite mer spännande och man var tvungen att tänka efter lite.
Ska ni bara ha bilen till att leka med skulle jag helt klart lättat den så mycket som möjligt och bytt utväxling, Jag körde med 4.10, blir ett jävla varvande men riktigt roligt då man får använda lådan lite mer. Toppade ca 240 på varvstopp.
Har för mig utan att minnas allt för mycket att en K24 ska vara likvärdig med en 19t eller snäppet sämre. Sitter väl i de R-bilar där inte 19t satt, någon årsmodell upp eller ner. Men det kan någon annan bättre än mig.
En fråga till, tänker som sagt köra på 3" hela vägen och undrar om ni tror att den går igenom bes med racekatt? och i så fall hur många "celler" behöver jag? räcker det med 100? Mvh Micke