Jo jag vet att det klassiska whooooooo sjudet är typiskt för turboras, men har inget sånt alls... självklart viner turbon, men inte mycket och man hör mest vinandet uppåt 3000rpm vid acceleration..
kan inte säga exakt när rasslet slutar men om man kör utan att belasta turbon så hörs inget oavsätt varvtal... annars är det bara vid belastning/ acceleration... Och som sagt, det är inte hela tiden utan bara när motorn fått rulla en bra bit.. vid normal körning om 3-5mil så är det inget problem, utan jag märkte det första gången efter att jag åkte på roadtrip en första etapp om kanske 20 mil innan jag märkte det...
DEt är som sagt inget jättehögt ljud, men det här som lite skrammel i kupen... utanför vet jag inte.. då kanske dieselljudet i sig tar över så det inte hörs...
Jag kan ju inte med säkerhet säga att det är turbon, men jag kopplar samman den med just turbon eftersom det kommer i samband med acceleration och när man bygger upp laddtryck...
Kan ju också tycka det låter skumt iom att skrammet inte ökar i intesivitet om man ökar varvet... Jag kan dock inte komma på något annat som kan tänkas börja skrammla/rassla vid belastning endast när motorn är genomvarm?!? iom att motorn vibrerar mer när den är kall...
Sen går ju bilen bra också... turbon verkar ladda fint.. har dock ingen laddtrycksmätare men det känns osm trycket ligger fint och den drar fint över det registret det ska dra på..
Jag har inte haft bilen så länge så jag har inte kunnat notera om den drar någon olja.. men ska kolla det vid tillfälle och måtta lite såvida inget annat händer...
Kna ju inget annat säga än att jag älskar bilen i övrigt... går ca 50 mil på lite mer än halv tank.. så den drar inte mer än vad den ska heller...
Ryker inget onormalt mer än vad en diesel kan ryka...
(av någon konstig anledning så brukar jag dra på mig oförklarliga problem med mina bilar :-p som sagt inte första gången jag haft skumma problem som oftast försvunnit av sig självt tillslut... )