3989
Sök

V8 i Volvo 240

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
14 maj 2011
#41
G-sson skrev:
Rinnegan skrev:
Då är det lättare att gå efter en 305'a som sitter i nästan varje 80-tals jänk och regga med den motorn, då det både går, och den är fysikaliskt oskiljbar från en 350.

300Nm är fortfarande 25Nm över 275 som man får ha i 240. hmm

Ge den för mycket soppa och sura ner den, finns många sätt att få bilen att gå som skit för att få den igenom besiktningen.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

612 Inlägg
14 maj 2011
#42
Irrelevant när det är tillverkarens siffror man går efter.

3 292 Inlägg
14 maj 2011
#43
Rinnegan skrev:
Danne_1977 skrev:
Nej ang effekten så var det ju en 262 eller 265 som ägaren av denna tråden ville ha.. för att det ska gå att regga bilen.... och en 400 låda är ju bra om man ska bygga en muskelbil.. i alla andra fall så är nog en 700 låda hur bra som helst.. eller kanske rent av en volvolåda..

Nu är ju dock problemet att 265'an har mer effekt än en 305'a från tidigt 80-tal som jag påpekade i mitt förra inlägg. Och då 262'an faller inom ramarna för effekt med sina 110hk och 264nm, så är den OTROLIGT svår att hitta. Jag som dessutom håller på med amerikanska bilar på heltid, har hittills aldrig sett en sådan.

Då är det lättare att gå efter en 305'a som sitter i nästan varje 80-tals jänk och regga med den motorn, då det både går, och den är fysikaliskt oskiljbar från en 350.

Det har du helt rätt i.. men 305 faller väl inte inom ramarna för vad som är tillåtet i Volvo 240.. kanske bättre med Volvo 7 serie då.. ?

Sant.. 305 kastar dom nästan efter en i dagens läge.. om inte så kostar dom inte många tusingar att köpa...eller kanske köpa en utrostad cheva van och ta både motor och låda ifrån.. så gjorde jag en gång för många år sen.. funkade det med.. big_smile billigt blev det iaf.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
14 maj 2011
#44
G-sson skrev:
Irrelevant när det är tillverkarens siffror man går efter.

Inte alls, det är helt upp till vem du får som besiktningsman. Dock så går det ju att bara slipa av gjutningskoden, däremot så är det verkligen ingenting jag rekommenderar, då det är olagligt. Dock så finns det ju inget annat val om du nu måste få ner den i en 240, utan att behöva regga som ombyggt fordon, eller sitta och vänta i flera år på att hitta en 262'a.

Danne_1977 skrev:
Det har du helt rätt i.. men 305 faller väl inte inom ramarna för vad som är tillåtet i Volvo 240.. kanske bättre med Volvo 7 serie då.. ?

Sant.. 305 kastar dom nästan efter en i dagens läge.. om inte så kostar dom inte många tusingar att köpa...eller kanske köpa en utrostad cheva van och ta både motor och låda ifrån.. så gjorde jag en gång för många år sen.. funkade det med.. big_smile billigt blev det iaf.

Exakt, mycket lättare att köra med en 7-serie i det fallet.


Har gjort samma sak, tagit en 305 TBI från en gammal rostad van som var köpt för 3000kr och lyfte i den i min vintersläde för ett par år sedan, funkade klockrent.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

3 292 Inlägg
14 maj 2011
#45
Rinnegan skrev:
G-sson skrev:
Irrelevant när det är tillverkarens siffror man går efter.

Inte alls, det är helt upp till vem du får som besiktningsman. Dock så går det ju att bara slipa av gjutningskoden, däremot så är det verkligen ingenting jag rekommenderar, då det är olagligt. Dock så finns det ju inget annat val om du nu måste få ner den i en 240, utan att behöva regga som ombyggt fordon, eller sitta och vänta i flera år på att hitta en 262'a.

Danne_1977 skrev:
Det har du helt rätt i.. men 305 faller väl inte inom ramarna för vad som är tillåtet i Volvo 240.. kanske bättre med Volvo 7 serie då.. ?

Sant.. 305 kastar dom nästan efter en i dagens läge.. om inte så kostar dom inte många tusingar att köpa...eller kanske köpa en utrostad cheva van och ta både motor och låda ifrån.. så gjorde jag en gång för många år sen.. funkade det med.. big_smile billigt blev det iaf.

Exakt, mycket lättare att köra med en 7-serie i det fallet.


Har gjort samma sak, tagit en 305 TBI från en gammal rostad van som var köpt för 3000kr och lyfte i den i min vintersläde för ett par år sedan, funkade klockrent.

Tror vi har hittat den perfekta lösningen för mannen som äger tråden.. köpa tex en Volvo 760 (helst 82 för att åka skattefritt nästa år), köpa en Cheva van med komplett motor och låda, sätta i grejerna i 760..regga, tutta och köra... klappat och klart.. big_smile   förhållandevis billigt åxå då man springer över utrostade vanar lite var stanns.. big_smile

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
14 maj 2011
#46
Danne_1977 skrev:
Tror vi har hittat den perfekta lösningen för mannen som äger tråden.. köpa tex en Volvo 760 (helst 82 för att åka skattefritt nästa år), köpa en Cheva van med komplett motor och låda, sätta i grejerna i 760..regga, tutta och köra... klappat och klart.. big_smile   förhållandevis billigt åxå då man springer över utrostade vanar lite var stanns.. big_smile

Troligtvis det billigaste och lättaste sättet skulle jag säga.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

612 Inlägg
14 maj 2011
#47
Rinnegan skrev:
Inte alls, det är helt upp till vem du får som besiktningsman. Dock så går det ju att bara slipa av gjutningskoden, däremot så är det verkligen ingenting jag rekommenderar, då det är olagligt. Dock så finns det ju inget annat val om du nu måste få ner den i en 240, utan att behöva regga som ombyggt fordon, eller sitta och vänta i flera år på att hitta en 262'a.

...så du skulle välja att chansa med en feljusterad motor som inte ska godkännas och hoppas att besiktningsmannen struntar i det? Nått säger mig att ett par tusenlappar på förarsätet har större sannolikt att fungera... roll

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
14 maj 2011
#48
G-sson skrev:
...så du skulle välja att chansa med en feljusterad motor som inte ska godkännas och hoppas att besiktningsmannen struntar i det? Nått säger mig att ett par tusenlappar på förarsätet har större sannolikt att fungera... roll

Som sagt, allting är upp till besiktningsmannen. Om du nu är helt inställt på en 240 med V8'a, så är det den chansen du har, eller vänta eventuellt upp till 10 år för att hitta en 262'a, och när du hittar en så är dem inte billiga heller.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

3 292 Inlägg
14 maj 2011
#49
Rinnegan skrev:
G-sson skrev:
...så du skulle välja att chansa med en feljusterad motor som inte ska godkännas och hoppas att besiktningsmannen struntar i det? Nått säger mig att ett par tusenlappar på förarsätet har större sannolikt att fungera... roll

Som sagt, allting är upp till besiktningsmannen. Om du nu är helt inställt på en 240 med V8'a, så är det den chansen du har, eller vänta eventuellt upp till 10 år för att hitta en 262'a, och när du hittar en så är dem inte billiga heller.

Tror mer på lösningen vi snackade om tidigare.. cheva van, 305, Volvo 760...  kan inte bli bättre och billigare och snabbare.. tror jag iaf.. big_smile

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
14 maj 2011
#50
Danne_1977 skrev:
Tror mer på lösningen vi snackade om tidigare.. cheva van, 305, Volvo 760...  kan inte bli bättre och billigare och snabbare.. tror jag iaf.. big_smile

Samma här, dock så är det ju helt upp till trådskaparen.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

3 292 Inlägg
14 maj 2011
#51
Helt sant.. som jag påpekade först av alla tror jag.. att hellre satsa på en Volvo 760.. så tror jag det är det bästa. 262 är inte lätta att få tag på... har aldrig sett nån på blocket under senaste 3-5åren iaf..

Hoppas trådskaparen läser dessa grejer och väljer att göra enligt våra förslag så kanske vi får en väldigt intressant projekt tråd att följa framöver.. big_smile

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
14 maj 2011
#52
Danne_1977 skrev:
Helt sant.. som jag påpekade först av alla tror jag.. att hellre satsa på en Volvo 760.. så tror jag det är det bästa. 262 är inte lätta att få tag på... har aldrig sett nån på blocket under senaste 3-5åren iaf..

Hoppas trådskaparen läser dessa grejer och väljer att göra enligt våra förslag så kanske vi får en väldigt intressant projekt tråd att följa framöver.. big_smile

Japp, alltid kul med folk som håller på med lite annorlunda byggen. smile

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

3 292 Inlägg
14 maj 2011
#53
Rinnegan skrev:
Danne_1977 skrev:
Helt sant.. som jag påpekade först av alla tror jag.. att hellre satsa på en Volvo 760.. så tror jag det är det bästa. 262 är inte lätta att få tag på... har aldrig sett nån på blocket under senaste 3-5åren iaf..

Hoppas trådskaparen läser dessa grejer och väljer att göra enligt våra förslag så kanske vi får en väldigt intressant projekt tråd att följa framöver.. big_smile

Japp, alltid kul med folk som håller på med lite annorlunda byggen. smile

Precis.. ska bli roligt att se vad han kommer fram till och vad han beslutar sig för.. big_smile

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

255 Inlägg
14 maj 2011
Trådstartare
#54
Stort tack till alla råd!

Ni tipsar om en 760, hur blir det då med avgaskraven?
Vilka jag slipper undan på 240:in då den är från -75.

Angående växellådan så vill jag ha något som håller även lite mer muskler än original. För de kan hända att man hittar på nått på efterhand.

Men just nu är prio 1 att få en bil reggad med v8!

Audi A4 Quattro

612 Inlägg
14 maj 2011
#55
Rinnegan skrev:
Som sagt, allting är upp till besiktningsmannen. Om du nu är helt inställt på en 240 med V8'a, så är det den chansen du har, eller vänta eventuellt upp till 10 år för att hitta en 262'a, och när du hittar en så är dem inte billiga heller.

Jag skulle i alla fall inte bygga klart något och hoppas att besiktningsmannen väljer att inte göra sitt jobb... men det är ju jag, det!

Det finns för övrigt en annan väg, och det är att strunta i Chevrolets stenåldersmotorer och titta på annat med åtta cylindrar. BMWs M60B30 - bara för att ta ett exempel jag hittade siffror till nu - har 218hk (inom gränsen) och 290Nm (15Nm för mycket för 240, godkänd i 740/760), så om man orkar leta lite borde man kunna hitta en hyfsad åttacylindrig spis som går regga med utan att lita på att besiktningsmannen gillar prinsesstårta.
Senast redigerat av G-sson (14 maj 2011)

255 Inlägg
14 maj 2011
Trådstartare
#56
Rinnegan skrev:
Danne_1977 skrev:
Nej ang effekten så var det ju en 262 eller 265 som ägaren av denna tråden ville ha.. för att det ska gå att regga bilen.... och en 400 låda är ju bra om man ska bygga en muskelbil.. i alla andra fall så är nog en 700 låda hur bra som helst.. eller kanske rent av en volvolåda..

Nu är ju dock problemet att 265'an har mer effekt än en 305'a från tidigt 80-tal som jag påpekade i mitt förra inlägg. Och då 262'an faller inom ramarna för effekt med sina 110hk och 264nm, så är den OTROLIGT svår att hitta. Jag som dessutom håller på med amerikanska bilar på heltid, har hittills aldrig sett en sådan.

Då är det lättare att gå efter en 305'a som sitter i nästan varje 80-tals jänk och regga med den motorn, då det både går, och den är fysikaliskt oskiljbar från en 350.


Angående Volvo lådan så kommer det kanske att hålla ett tag om man preppar den. Vridmomentet tar dock död på lådan tämligen snabbt.

Så de kanske går med 305 om den är lite krasslig?

Igår pratade jag med bilprovningens tekniker som man kan ringa.
De enda kraven han hade på 240:in var:

* Max 162 kW - 220 hk
* Ventilerade frambromsar
* 1031 bakaxel

Dom tre kraven hade han att ge, han sa ingeting om vridet!

Audi A4 Quattro

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
14 maj 2011
#57
JolliW skrev:
Stort tack till alla råd!

Ni tipsar om en 760, hur blir det då med avgaskraven?
Vilka jag slipper undan på 240:in då den är från -75.

Angående växellådan så vill jag ha något som håller även lite mer muskler än original. För de kan hända att man hittar på nått på efterhand.

Men just nu är prio 1 att få en bil reggad med v8!

305 TBI kommer med katalysator, amerikanarna började med katalysator redan 1975.

G-sson skrev:
Jag skulle i alla fall inte bygga klart något och hoppas att besiktningsmannen väljer att inte göra sitt jobb... men det är ju jag, det!

Det finns för övrigt en annan väg, och det är att strunta i Chevrolets stenåldersmotorer och titta på annat med åtta cylindrar. BMWs M60B30 - bara för att ta ett exempel jag hittade siffror till nu - har 215hk (inom gränsen) och 290Nm (15Nm för mycket för 240, godkänd i 740/760), så om man orkar leta lite borde man kunna hitta en hyfsad åttacylindrig spis som går regga med utan att lita på att besiktningsmannen gillar prinsesstårta.

Problemet med det är dock att du slänger ut alla trim-möjligheter i princip som inte innebär att slänga ut kopiösa mängder pengar på ett ESS kompressor kit, då de motorerna inte gillar laddtryck dessutom.


JolliW skrev:
Så de kanske går med 305 om den är lite krasslig?

Igår pratade jag med bilprovningens tekniker som man kan ringa.
De enda kraven han hade på 240:in var:

* Max 162 kW - 220 hk
* Ventilerade frambromsar
* 1031 bakaxel

Dom tre kraven hade han att ge, han sa ingeting om vridet!

Om han inte sa något om vridmomentet så är det mycket väl möjligt. Jag skulle nog satsa på att hitta en 305 TBI från någon gammal fallfärdig van. Kostar ju inte direkt några stora pengar oftast.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

255 Inlägg
14 maj 2011
Trådstartare
#58
G-sson skrev:
Rinnegan skrev:
Som sagt, allting är upp till besiktningsmannen. Om du nu är helt inställt på en 240 med V8'a, så är det den chansen du har, eller vänta eventuellt upp till 10 år för att hitta en 262'a, och när du hittar en så är dem inte billiga heller.

Jag skulle i alla fall inte bygga klart något och hoppas att besiktningsmannen väljer att inte göra sitt jobb... men det är ju jag, det!

Det finns för övrigt en annan väg, och det är att strunta i Chevrolets stenåldersmotorer och titta på annat med åtta cylindrar. BMWs M60B30 - bara för att ta ett exempel jag hittade siffror till nu - har 215hk (inom gränsen) och 290Nm (15Nm för mycket för 240, godkänd i 740/760), så om man orkar leta lite borde man kunna hitta en hyfsad åttacylindrig spis som går regga med utan att lita på att besiktningsmannen gillar prinsesstårta.

Gamla jänke åttor har sitt eget muller smile

Går det inte annars att ta en liten v8 inom ramarna för 240:in ex. nån rover snurra eller ja vad som helst och sen när den är reggad så sätter man in en 350? Skulle det fungera även fast dom har olika utseenden?

Audi A4 Quattro

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
14 maj 2011
#59
JolliW skrev:
Gamla jänke åttor har sitt eget muller smile

Går det inte annars att ta en liten v8 inom ramarna för 240:in ex. nån rover snurra eller ja vad som helst och sen när den är reggad så sätter man in en 350? Skulle det fungera även fast dom har olika utseenden?

Skulle tyvärr inte funka då utseendet är på tok för annorlunda. Kan dock gå om du hittar en antingen 264, 300, 322, 340 eller 364 Buick Nailhead motor.

Dock så är vi tillbaka på att de är riktigt ovanliga maskiner, och kommer att kosta därefter, samt att det finns i princip inget trim till dem överhuvudtaget.
Senast redigerat av Rinnegan (14 maj 2011)

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

612 Inlägg
14 maj 2011
#60
Rinnegan skrev:
Problemet med det är dock att du slänger ut alla trim-möjligheter i princip som inte innebär att slänga ut kopiösa mängder pengar på ett ESS kompressor kit, då de motorerna inte gillar laddtryck dessutom.

Det har du förvisso rätt i. Å andra sidan har man storebror M60B40 att tillgå då, 286hk original.


Sök