Tjenare!
Här kommer ett litet reportage jag knåpat ihop om polermaskinen Flex 3401 VRG!
Fick hem ett roligt paket från Bollnäs Bilvård, paketets inehåll var en sprillans ny Flex 3401, lite Menzerna medel och trissor, aldrig fel med paket!
Efter en hel del testande av maskinen så tänkte jag nu ge mig på att skriva ett reportage.
Jag tänkte först beskriva maskinens funktion. Dem två vanligaste varianterna av polermaskiner är roterande och ocilerande. Denna maskinen är oscilerande, alltså plattans rörelse över lacken kan liknas med hanpolering. Flex 3401 är dock ingen vanlig oscilerande, utan den är tvingad i en viss bana med 8mm slag. Detta gör denna maskin unik. En roterande maskin ger ofta polerrosor och risken är stor att bränna igenom lacken. Medans en vanlig ocilerande är nästan hopplös att jaga repor med eftersom den inte bygger någon värme.
Denna maskinen är dock barnsäker mot rosor och hologram, ingen risk att bränna igenom lacken. Men den är dock fortfarande mycket mer effektiv än en vanlig ocilerande, maskinen biter nästan lika bra i lacken som en roterande, inte riktigt men inte långt ifrån. Jaga repor på ett säkert sätt är inga problem. Alltså en väldigt bra maskin som biter bra i lacken och ger bra ressultat men är ändå barnsäker. Det är detta som gör maskinen unik, man kan jaga repor samtidigt som den är väldigt bra till slutfinish.
Mitt första intryck av maskinen var att det är en väldigt smidig konstruktion men käns ändå robust att arbeta med. Den käns väldigt ergonomisk och lätt (2,6kg).
Det ända jag kan klaga på är att den kunde vart lite smalare över handtaget. För när man börjar vinkla maskinen lite käns handtaget lite smått klumpigt, detta är ju dock individuellt hur stora händer man har, jag har dock ganska rejäla händer.
Info om maskinen samt serie-nr finns på maskinens märkplåtar:
Då är det dags att börja arbeta med maskinen och känna på den på riktigt. Första bilen blev en saab 9-5 2005 som var ganska hyffsad i lacken. En perfekt bil att lära känna maskinen på helt enkelt. Använde Svarta HD + Menzerna Power Finish till polering och Orange Sealer som lackskydd.
Bilen före:
Den var inte direkt sunkig i lacken, men fanns ändå endel tvättrepor.
Reporna försvan i ett nafs med 3401:an! En repa före:
Efter ett varv med PF:
En riktigt fin glans var inga problem att polera upp, så slutresultatet blev riktigt fint, listerna fick sig en omgång concept vista också .
Nästa bil skulle vara roligare dock, nu ska maskinen hårdtestas! En Svart 9-3 Aero 2002 med riktigt dassig lack, mängder av tvättrepor, djupare repor och även riktigt matt och sunkig.
Jag körde endast ett varv med PF + svarta HD och avslutade även här med Orange sealer som lackskydd. Jag riktigt hårdtestade maskinen och ville se vad den kunde prestera med endast en polerrunda. La mycket tryck på den och det går att bygga lite värme om man vill!
Lite förebilder på lacken:
Efter en ordentlig tvätt med HD-grön, kallavfettning och Ultima-schampo så var det nu dags att ta sig ann lacken. Här kommer lite bilder på den djupt nedgångna lacken!
Lite 50/50 bilder
Backspegeln före:
Efter en vända med PF:
Lite repor som också togs bort med en vända med Menzerna PF.
Före:
Efter:
Gick loss med Ultima elastrofoam där det var som värst, och efter de en enkel vända med PF.
Före:
Efter:
Före:
Efter:
Och slutligen lite efterbilder på den numera fräscha 9-3 Aeron .
Som slutsats kan jag berätta att man kan verkligen göra underverk på ett säkert sätt med denna maskin. Ryktena säger att maskinen kan vara lite bångstyrig innan man lärt sig den. Vilket stämmer, första panelen var inte direkt lätt, men man lär sig snabbt. Man ska inte streta emot utan låta maskinen gå som den vill, bara styra den. Efter någon bil så lär man sig den mer och mer och nu har jag absolut inga problem att använda maskinen, och jag har bara kört två bilar.
Det finns många leverantörer av maskinen. Men där jag köpte den från var Bollnäs Bilvård, kan verkligen rekommendera de stället, mycket god service och snabba leveranser till bra priser.
Länk där man kan köpa maskinen: http://shop.bollnasbilvard.se/flex-xc-3 … c-182.aspx
Finns även i ett kittpaket: http://shop.bollnasbilvard.se/flex-pole … c-450.aspx
Hoppas ni tyckte det var intressant att läsa! :jeps Är det någonting ni undrar över är det bara att höra av sig, svarar gärna på frågor.
Här kommer ett litet reportage jag knåpat ihop om polermaskinen Flex 3401 VRG!
Fick hem ett roligt paket från Bollnäs Bilvård, paketets inehåll var en sprillans ny Flex 3401, lite Menzerna medel och trissor, aldrig fel med paket!
Efter en hel del testande av maskinen så tänkte jag nu ge mig på att skriva ett reportage.
Jag tänkte först beskriva maskinens funktion. Dem två vanligaste varianterna av polermaskiner är roterande och ocilerande. Denna maskinen är oscilerande, alltså plattans rörelse över lacken kan liknas med hanpolering. Flex 3401 är dock ingen vanlig oscilerande, utan den är tvingad i en viss bana med 8mm slag. Detta gör denna maskin unik. En roterande maskin ger ofta polerrosor och risken är stor att bränna igenom lacken. Medans en vanlig ocilerande är nästan hopplös att jaga repor med eftersom den inte bygger någon värme.
Denna maskinen är dock barnsäker mot rosor och hologram, ingen risk att bränna igenom lacken. Men den är dock fortfarande mycket mer effektiv än en vanlig ocilerande, maskinen biter nästan lika bra i lacken som en roterande, inte riktigt men inte långt ifrån. Jaga repor på ett säkert sätt är inga problem. Alltså en väldigt bra maskin som biter bra i lacken och ger bra ressultat men är ändå barnsäker. Det är detta som gör maskinen unik, man kan jaga repor samtidigt som den är väldigt bra till slutfinish.
Mitt första intryck av maskinen var att det är en väldigt smidig konstruktion men käns ändå robust att arbeta med. Den käns väldigt ergonomisk och lätt (2,6kg).
Det ända jag kan klaga på är att den kunde vart lite smalare över handtaget. För när man börjar vinkla maskinen lite käns handtaget lite smått klumpigt, detta är ju dock individuellt hur stora händer man har, jag har dock ganska rejäla händer.
Info om maskinen samt serie-nr finns på maskinens märkplåtar:
Då är det dags att börja arbeta med maskinen och känna på den på riktigt. Första bilen blev en saab 9-5 2005 som var ganska hyffsad i lacken. En perfekt bil att lära känna maskinen på helt enkelt. Använde Svarta HD + Menzerna Power Finish till polering och Orange Sealer som lackskydd.
Bilen före:
Den var inte direkt sunkig i lacken, men fanns ändå endel tvättrepor.
Reporna försvan i ett nafs med 3401:an! En repa före:
Efter ett varv med PF:
En riktigt fin glans var inga problem att polera upp, så slutresultatet blev riktigt fint, listerna fick sig en omgång concept vista också .
Nästa bil skulle vara roligare dock, nu ska maskinen hårdtestas! En Svart 9-3 Aero 2002 med riktigt dassig lack, mängder av tvättrepor, djupare repor och även riktigt matt och sunkig.
Jag körde endast ett varv med PF + svarta HD och avslutade även här med Orange sealer som lackskydd. Jag riktigt hårdtestade maskinen och ville se vad den kunde prestera med endast en polerrunda. La mycket tryck på den och det går att bygga lite värme om man vill!
Lite förebilder på lacken:
Efter en ordentlig tvätt med HD-grön, kallavfettning och Ultima-schampo så var det nu dags att ta sig ann lacken. Här kommer lite bilder på den djupt nedgångna lacken!
Lite 50/50 bilder
Backspegeln före:
Efter en vända med PF:
Lite repor som också togs bort med en vända med Menzerna PF.
Före:
Efter:
Gick loss med Ultima elastrofoam där det var som värst, och efter de en enkel vända med PF.
Före:
Efter:
Före:
Efter:
Och slutligen lite efterbilder på den numera fräscha 9-3 Aeron .
Som slutsats kan jag berätta att man kan verkligen göra underverk på ett säkert sätt med denna maskin. Ryktena säger att maskinen kan vara lite bångstyrig innan man lärt sig den. Vilket stämmer, första panelen var inte direkt lätt, men man lär sig snabbt. Man ska inte streta emot utan låta maskinen gå som den vill, bara styra den. Efter någon bil så lär man sig den mer och mer och nu har jag absolut inga problem att använda maskinen, och jag har bara kört två bilar.
Det finns många leverantörer av maskinen. Men där jag köpte den från var Bollnäs Bilvård, kan verkligen rekommendera de stället, mycket god service och snabba leveranser till bra priser.
Länk där man kan köpa maskinen: http://shop.bollnasbilvard.se/flex-xc-3 … c-182.aspx
Finns även i ett kittpaket: http://shop.bollnasbilvard.se/flex-pole … c-450.aspx
Hoppas ni tyckte det var intressant att läsa! :jeps Är det någonting ni undrar över är det bara att höra av sig, svarar gärna på frågor.
Senast redigerat av Robin-T (15 maj 2011)
0
0
0
0