Flex 3401 - Reportage i text och bilder

Robin-T
15 maj 2011 · 168 Inlägg

Tjenare! smile

Här kommer ett litet reportage jag knåpat ihop om polermaskinen Flex 3401 VRG!  smile

Fick hem ett roligt paket från Bollnäs Bilvård, paketets inehåll var en sprillans ny Flex 3401, lite Menzerna medel och trissor, aldrig fel med paket!  lol
http://i771.photobucket.com/albums/xx355/Omega_r/Blandat/IMG_9727.jpg

Efter en hel del testande av maskinen så tänkte jag nu ge mig på att skriva ett reportage.

Jag tänkte först beskriva maskinens funktion. Dem två vanligaste varianterna av polermaskiner är roterande och ocilerande. Denna maskinen är oscilerande, alltså plattans rörelse över lacken kan liknas med hanpolering. Flex 3401 är dock ingen vanlig oscilerande, utan den är tvingad i en viss bana med 8mm slag. Detta gör denna maskin unik. En roterande maskin ger ofta polerrosor och risken är stor att bränna igenom lacken. Medans en vanlig ocilerande är nästan hopplös att jaga repor med eftersom den inte bygger någon värme.

Denna maskinen är dock barnsäker mot rosor och hologram, ingen risk att bränna igenom lacken. Men den är dock fortfarande mycket mer effektiv än en vanlig ocilerande, maskinen biter nästan lika bra i lacken som en roterande, inte riktigt men inte långt ifrån. Jaga repor på ett säkert sätt är inga problem. Alltså en väldigt bra maskin som biter bra i lacken och ger bra ressultat men är ändå barnsäker. Det är detta som gör maskinen unik, man kan jaga repor samtidigt som den är väldigt bra till slutfinish.
http://i771.photobucket.com/albums/xx355/Omega_r/Blandat/IMG_9774.jpg

Mitt första intryck av maskinen var att det är en väldigt smidig konstruktion men käns ändå robust att arbeta med. Den käns väldigt ergonomisk och lätt (2,6kg).
http://i771.photobucket.com/albums/xx355/Omega_r/Blandat/IMG_9759.jpg
http://i771.photobucket.com/albums/xx355/Omega_r/Blandat/IMG_9758-1.jpg

Det ända jag kan klaga på är att den kunde vart lite smalare över handtaget. För när man börjar vinkla maskinen lite käns handtaget lite smått klumpigt, detta är ju dock individuellt hur stora händer man har, jag har dock ganska rejäla händer.
http://i771.photobucket.com/albums/xx355/Omega_r/Blandat/IMG_9776.jpg

Info om maskinen samt serie-nr finns på maskinens märkplåtar:
http://i771.photobucket.com/albums/xx355/Omega_r/Blandat/IMG_9762.jpg
http://i771.photobucket.com/albums/xx355/Omega_r/Blandat/IMG_9761.jpg

Då är det dags att börja arbeta med maskinen och känna på den på riktigt. Första bilen blev en saab 9-5 2005 som var ganska hyffsad i lacken. En perfekt bil att lära känna maskinen på helt enkelt. Använde Svarta HD + Menzerna Power Finish till polering och Orange Sealer som lackskydd.   smile

Bilen före:
http://i771.photobucket.com/albums/xx355/Omega_r/Blandat/IMG_0027.jpg
http://i771.photobucket.com/albums/xx355/Omega_r/Blandat/IMG_0028.jpg

Den var inte direkt sunkig i lacken, men fanns ändå endel tvättrepor.
http://i771.photobucket.com/albums/xx355/Omega_r/Blandat/IMG_0037.jpg

Reporna försvan i ett nafs med 3401:an! En repa före:
http://i771.photobucket.com/albums/xx355/Omega_r/Blandat/IMG_0079.jpg
Efter ett varv med PF:
http://i771.photobucket.com/albums/xx355/Omega_r/Blandat/IMG_0081.jpg

En riktigt fin glans var inga problem att polera upp, så slutresultatet blev riktigt fint, listerna fick sig en omgång concept vista också smile.
http://i771.photobucket.com/albums/xx355/Omega_r/Blandat/IMG_0124.jpg
http://i771.photobucket.com/albums/xx355/Omega_r/Blandat/IMG_0093.jpg
http://i771.photobucket.com/albums/xx355/Omega_r/Blandat/IMG_0073.jpg
http://i771.photobucket.com/albums/xx355/Omega_r/Blandat/IMG_0147.jpg
http://i771.photobucket.com/albums/xx355/Omega_r/Blandat/IMG_0148.jpg
http://i771.photobucket.com/albums/xx355/Omega_r/Blandat/IMG_0150.jpg
http://i771.photobucket.com/albums/xx355/Omega_r/Blandat/IMG_0151.jpg


Nästa bil skulle vara roligare dock, nu ska maskinen hårdtestas! En Svart 9-3 Aero 2002 med riktigt dassig lack, mängder av tvättrepor, djupare repor och även riktigt matt och sunkig.

Jag körde endast ett varv med PF + svarta HD och avslutade även här med Orange sealer som lackskydd. Jag riktigt hårdtestade maskinen och ville se vad den kunde prestera med endast en polerrunda. La mycket tryck på den och det går att bygga lite värme om man vill!

Lite förebilder på lacken:
http://i771.photobucket.com/albums/xx355/Omega_r/Blandat/IMG_0190-1.jpg
http://i771.photobucket.com/albums/xx355/Omega_r/Blandat/IMG_0189.jpg

Efter en ordentlig tvätt med HD-grön, kallavfettning och Ultima-schampo så var det nu dags att ta sig ann lacken.  Här kommer lite bilder på den djupt nedgångna lacken!  wink
http://i771.photobucket.com/albums/xx355/Omega_r/Blandat/IMG_0313.jpg
http://i771.photobucket.com/albums/xx355/Omega_r/Blandat/IMG_0213.jpg
http://i771.photobucket.com/albums/xx355/Omega_r/Blandat/IMG_0219.jpg

Lite 50/50 bilder smile

Backspegeln före:
http://i771.photobucket.com/albums/xx355/Omega_r/Blandat/IMG_0279.jpg
Efter en vända med PF:
http://i771.photobucket.com/albums/xx355/Omega_r/Blandat/IMG_0280.jpg

Lite repor som också togs bort med en vända med Menzerna  PF.
Före:
http://i771.photobucket.com/albums/xx355/Omega_r/Blandat/IMG_0291-1.jpg
Efter:
http://i771.photobucket.com/albums/xx355/Omega_r/Blandat/IMG_0293.jpg

Gick loss med Ultima elastrofoam där det var som värst, och efter de en enkel vända med PF.
Före:
http://i771.photobucket.com/albums/xx355/Omega_r/Blandat/IMG_0319.jpg
Efter:
http://i771.photobucket.com/albums/xx355/Omega_r/Blandat/IMG_0320.jpg

Före:
http://i771.photobucket.com/albums/xx355/Omega_r/Blandat/IMG_0268.jpg
Efter:
http://i771.photobucket.com/albums/xx355/Omega_r/Blandat/IMG_0270.jpg

Och slutligen lite efterbilder på den numera fräscha 9-3 Aeron wink.
http://i771.photobucket.com/albums/xx355/Omega_r/Blandat/IMG_0287.jpg
http://i771.photobucket.com/albums/xx355/Omega_r/Blandat/IMG_0326.jpg
http://i771.photobucket.com/albums/xx355/Omega_r/Blandat/IMG_0328.jpg
http://i771.photobucket.com/albums/xx355/Omega_r/Blandat/IMG_0327.jpg
http://i771.photobucket.com/albums/xx355/Omega_r/Blandat/IMG_0342.jpg
http://i771.photobucket.com/albums/xx355/Omega_r/Blandat/IMG_0334.jpg


Som slutsats kan jag berätta att man kan verkligen göra underverk på ett säkert sätt med denna maskin. Ryktena säger att maskinen kan vara lite bångstyrig innan man lärt sig den. Vilket stämmer, första panelen var inte direkt lätt, men man lär sig snabbt. Man ska inte streta emot utan låta maskinen gå som den vill, bara styra den. Efter någon bil så lär man sig den mer och mer och nu har jag absolut inga problem att använda maskinen, och jag har bara kört två bilar.

Det finns många leverantörer av maskinen. Men där jag köpte den från var Bollnäs Bilvård, kan verkligen rekommendera de stället, mycket god service och snabba leveranser till bra priser.

Länk där man kan köpa maskinen: http://shop.bollnasbilvard.se/flex-xc-3 … c-182.aspx

Finns även i ett kittpaket: http://shop.bollnasbilvard.se/flex-pole … c-450.aspx

Hoppas ni tyckte det var intressant att läsa!  :jeps Är det någonting ni undrar över är det bara att höra av sig, svarar gärna på frågor.

Senast redigerat av Robin-T (15 maj 2011)

omega_B
15 maj 2011 · 64 Inlägg

måste säga riktigt bra jobbat smile

Wir Lieben Omega
Volvo 740 "GL blir t5 rwd" (1991)
Pavva
15 maj 2011 · 1 215 Inlägg

Jävlar vilken skillnad! tongue

Vad brukar det kosta att lämna in en bil hos någon som tvättar/polerar osv. sådär? tongue

Senast redigerat av Pavva (15 maj 2011)

____________________________
Oseriösa modifieringar som utförts på ett seriöst sätt ♥
BMW E36 325i Turbo "Trettisexan" (1993)
dfine BMW entusiast
15 maj 2011 · 579 Inlägg

Grymt bra jobbat med 9-3an!

Robin-T
16 maj 2011 · 168 Inlägg

omega_B skrev:
måste säga riktigt bra jobbat smile

Tackar smile


Pavva skrev:
Jävlar vilken skillnad! tongue

Vad brukar det kosta att lämna in en bil hos någon som tvättar/polerar osv. sådär? tongue

Tack smile

Jadu, vet inte va de brukar kosta, 2500kr kanske? Jag är ju bara en glad amatör wink.


dfine skrev:
Grymt bra jobbat med 9-3an!

Tack så mycket, blev stor skillnad faktiskt smile.

steifan DR!FTT3KN!K3R
16 maj 2011 · 10 427 Inlägg

Snyggt jobbat både med polering och forumsinlägg! wink

Har för mig att den där polermaskinen fick bäst betyg i något test nyligen (någon av motortidningarna)
där man jämförde "billigare" seriösa maskiner (som Flex) och mycket billiga varianter.

BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
Robin-T
16 maj 2011 · 168 Inlägg

steifan skrev:
Snyggt jobbat både med polering och forumsinlägg! wink

Har för mig att den där polermaskinen fick bäst betyg i något test nyligen (någon av motortidningarna)
där man jämförde "billigare" seriösa maskiner (som Flex) och mycket billiga varianter.

Tack så mycket! smile

Ah de kanske, isånafall har jag missad de! smile Du minns inte vilken motortidning det var?

steifan DR!FTT3KN!K3R
16 maj 2011 · 10 427 Inlägg

Robin-T skrev:

steifan skrev:
Snyggt jobbat både med polering och forumsinlägg! wink

Har för mig att den där polermaskinen fick bäst betyg i något test nyligen (någon av motortidningarna)
där man jämförde "billigare" seriösa maskiner (som Flex) och mycket billiga varianter.

Tack så mycket! smile

Ah de kanske, isånafall har jag missad de! smile Du minns inte vilken motortidning det var?

Det var tydligen i en slentrianköpt Bilsport, nr 9 2011 (s.30-33).
Men det var inte samma Flex-maskin som du hade tyvärr, denna
hette PE14-2 150. Men kanske är en motsvarande modell wink
Edit: -> http://shop.bollnasbilvard.se/flex-pe-1 … c-182.aspx

Senast redigerat av steifan (16 maj 2011)

Robin-T
16 maj 2011 · 168 Inlägg

steifan skrev:

Robin-T skrev:

steifan skrev:
Snyggt jobbat både med polering och forumsinlägg! wink

Har för mig att den där polermaskinen fick bäst betyg i något test nyligen (någon av motortidningarna)
där man jämförde "billigare" seriösa maskiner (som Flex) och mycket billiga varianter.

Tack så mycket! smile

Ah de kanske, isånafall har jag missad de! smile Du minns inte vilken motortidning det var?

Det var tydligen i en slentrianköpt Bilsport, nr 9 2011 (s.30-33).
Men det var inte samma Flex-maskin som du hade tyvärr, denna
hette PE14-2 150. Men kanske är en motsvarande modell wink
Edit: -> http://shop.bollnasbilvard.se/flex-pe-1 … c-182.aspx

Det tackar vi för, hade det numret i en låda här hemma som jag inte hade läst än, ska bli kul att läsa big_smile. Jo det är motsvarande fast den är roterande och inte ocilerande som min smile.

Europa
16 maj 2011 · 59 Inlägg

Mycket fint reportage, och väldigt fint resultat på bilarna! smile

Volvo 740 T5 "Sleeper" (1989)
Freddeponken
16 maj 2011 · 663 Inlägg

snyggt reportage, hade ingen aning om att dem gjorde dessa i ocillerande också...trodde alla var roterande. Känner för en ny maskin jag med men vet inte riktigt vad jag vill ha, har ju kört med roterande med gott resultat så det kanske får bli den nya flexen möjligtvis.

Som sagt det var gött jobbat och en snygg tråd du la upp! Mvh Fredrik

Freddeponken
17 maj 2011 · 663 Inlägg

Jo just ja det kanske du vet, om man vill handla från Usa hur går det då med tanke på deras 110volt? Eller är alla maskiner likadana så dom går att köra på båda näten så att säga? hehe kanske inte vöet det men värt att fråga! mvh Fredde

Robin-T
20 maj 2011 · 168 Inlägg

Europa skrev:
Mycket fint reportage, och väldigt fint resultat på bilarna! smile

Tack så mycket! smile

Freddeponken skrev:
snyggt reportage, hade ingen aning om att dem gjorde dessa i ocillerande också...trodde alla var roterande. Känner för en ny maskin jag med men vet inte riktigt vad jag vill ha, har ju kört med roterande med gott resultat så det kanske får bli den nya flexen möjligtvis.

Som sagt det var gött jobbat och en snygg tråd du la upp! Mvh Fredrik

Tack så mycket! Jo visst finns dom i ocilerande vilket jag tycker är perfekt smile. Kan varmt rekommendera denna 3401an i alla fall wink.


Freddeponken skrev:
Jo just ja det kanske du vet, om man vill handla från Usa hur går det då med tanke på deras 110volt? Eller är alla maskiner likadana så dom går att köra på båda näten så att säga? hehe kanske inte vöet det men värt att fråga! mvh Fredde

Hmm, jag vet inte hur det är. Fråga på http://bilvardsforum.se/ så lär du få ett bra svar smile.

jocke_gronberg
25 oktober 2011 · 4 586 Inlägg

Grym maskin har en roterande idag får känslan av att den vill vandra iväg väldigt.

Detta kanske blir min julklapp för iår

Robin-T
25 oktober 2011 · 168 Inlägg

jocke_gronberg skrev:
Grym maskin har en roterande idag får känslan av att den vill vandra iväg väldigt.

Detta kanske blir min julklapp för iår

Har kört många fler bilar nu och är fortfarande grymt nöjd! smile Tar ett litet tag att lära sig maskinen men sen är den grym. Har inga problem alls med den idag.

Freddeponken
25 oktober 2011 · 663 Inlägg

jocke_gronberg skrev:
Grym maskin har en roterande idag får känslan av att den vill vandra iväg väldigt.

Detta kanske blir min julklapp för iår

Hej ett tips om den vandrar mycket och hugger är att prova lägre polertrissor som följer bättre...en länk: http://www.prorecond.se/webshop/index.p … ductId=579

Den kan verka jättedyr men jag har haft min nu till fem bilar och är fortfarande hel, tål tydligen 40graders maskintvätt också vilket är suveränt!

Blir lite mer kontroll och känsla med dessa lägre rondeller! mvh Fredde

Larpa Bilvårdsexperten.se
26 oktober 2011 · 374 Inlägg

"Medans en vanlig ocilerande är nästan hopplös att jaga repor med eftersom den inte bygger någon värme.".. En vanlig oscillerande är sämre på att jaga repor pga av att den inte roterar lika effektivt som en vanlig roterande.. Värmen har inget med effektiviteten att göra.. En liten åsikt bara! smile Riktigt schyssta bilder förresten! smile

mattiass Rekondare
26 oktober 2011 · 254 Inlägg

Larpa skrev:
"Medans en vanlig ocilerande är nästan hopplös att jaga repor med eftersom den inte bygger någon värme.".. En vanlig oscillerande är sämre på att jaga repor pga av att den inte roterar lika effektivt som en vanlig roterande.. Värmen har inget med effektiviteten att göra.. En liten åsikt bara! smile Riktigt schyssta bilder förresten! smile

Beror ju på vad du använder för poleringsmedel, vissa medel kräver värme för att vara effektiv som t.ex rubbingar utan slipmedel

Volvo XC70 (2001)
Larpa Bilvårdsexperten.se
26 oktober 2011 · 374 Inlägg

mattiass skrev:

Larpa skrev:
"Medans en vanlig ocilerande är nästan hopplös att jaga repor med eftersom den inte bygger någon värme.".. En vanlig oscillerande är sämre på att jaga repor pga av att den inte roterar lika effektivt som en vanlig roterande.. Värmen har inget med effektiviteten att göra.. En liten åsikt bara! smile Riktigt schyssta bilder förresten! smile

Beror ju på vad du använder för poleringsmedel, vissa medel kräver värme för att vara effektiv som t.ex rubbingar utan slipmedel

Värmen i sig har ingen polerande effekt.. men oavsett om man kör med ett effektivt eller mindre effektivt polermedel så skapas det ju värme av friktionen. Ju mildare medel som används vid reppolering ju längre måste du hålla på, och eller köra med högre varv för att få bort reporna. Därav missförståndet att värmen ger dig något. smile

Tänk på ägget och hönan, vilket kommer först... friktionen som ger värme.. lr värme som ska ge friktion/avverkning? Hoppas på att få visa dig en dag! smile

mattiass Rekondare
27 oktober 2011 · 254 Inlägg

Larpa skrev:

mattiass skrev:

Larpa skrev:
"Medans en vanlig ocilerande är nästan hopplös att jaga repor med eftersom den inte bygger någon värme.".. En vanlig oscillerande är sämre på att jaga repor pga av att den inte roterar lika effektivt som en vanlig roterande.. Värmen har inget med effektiviteten att göra.. En liten åsikt bara! smile Riktigt schyssta bilder förresten! smile

Beror ju på vad du använder för poleringsmedel, vissa medel kräver värme för att vara effektiv som t.ex rubbingar utan slipmedel

Värmen i sig har ingen polerande effekt.. men oavsett om man kör med ett effektivt eller mindre effektivt polermedel så skapas det ju värme av friktionen. Ju mildare medel som används vid reppolering ju längre måste du hålla på, och eller köra med högre varv för att få bort reporna. Därav missförståndet att värmen ger dig något. smile

Tänk på ägget och hönan, vilket kommer först... friktionen som ger värme.. lr värme som ska ge friktion/avverkning? Hoppas på att få visa dig en dag! smile

Hehe, nja håller faktiskt inte med där. Värmen hjälper till, för du kan om du kör med hög värme och rätt medel "smälta" ihop repor. Nu är ja ingen kemist men har pratat med en som är det, och när det blir varmt så frigörs något som gör att en repa kan krympa ihop och bli mindre synlig eller försvinna beroende på hur djup den är. Du får inte lika mycket hologram osv med sånna medel så det blir mindre efterarbete än med sånna med slipmedel i, dock så måste man ha slipmedel för vissa repor som är för djupa osv.

Volvo XC70 (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang