2464
Sök

Köpråd: Saab 9000 cse 2.3t

318 Inlägg
22 maj 2011
#21
jag letade bil i 3 månader innan jag slog till på 9-3an tongue men jag är kanske kräsen:P


1 168 Inlägg
22 maj 2011
Trådstartare
#22
PartilleMalm skrev:
jag letade bil i 3 månader innan jag slog till på 9-3an tongue men jag är kanske kräsen:P

Var du och kollade på många bilar innan du hittade den "rätta"? smile


318 Inlägg
22 maj 2011
#23
nä faktiskt inte bara två,
Båda var faktiskt 99:or:P
den ena en vanlig från 84, medans den andra var en taksänkt turbokonvertarad jäkel:P ville gärna ha den men det är en sommarbil:/ och med 3 bilar + min var det inte möjligt:/ vet han som har den så hoppas kunna köpa den ocg göra iordning den  när jag börjar jobba:) den är avställd och har varit så de senaste 10-15 åren....

kanske ska tillägga att bilen inte gick när den ställdes undan....
Senast redigerat av PartilleMalm (22 maj 2011)


1 327 Inlägg
22 maj 2011
#24
Kom ihåg att kolla under gummilisten i alla dörrar och se om det finns rost där. Det gjorde inte jag och fick mig en trist överraskining när jag köpa mig en enligt säljaren "rostfri" 9000.

Finns det rost där så pruta.


1 168 Inlägg
23 maj 2011
Trådstartare
#25
Var och kollade på en 9000 idag, cse 2,3t. ett LTT då. och jag tyckte den kändes slö? eller ska det inte vara någon turbokick i dom bilarna? Jag blev så osäker på om det var en turbo så jag fick stanna och gå ut och öppna huven för se om det satt en turbo där, och det gjorde det. men jag tyckte ändå att den var "slö" för vara 170hk?


1 327 Inlägg
23 maj 2011
#26
jimmzzan skrev:
Var och kollade på en 9000 idag, cse 2,3t. ett LTT då. och jag tyckte den kändes slö? eller ska det inte vara någon turbokick i dom bilarna? Jag blev så osäker på om det var en turbo så jag fick stanna och gå ut och öppna huven för se om det satt en turbo där, och det gjorde det. men jag tyckte ändå att den var "slö" för vara 170hk?

Det blir ju ingen jätteturbokick när det är 170hk ltt men nog ska det vara ganska bra att köra med ändå. Det blir en mer jämn effekt så att säga.


1 168 Inlägg
23 maj 2011
Trådstartare
#27
Aero T16 skrev:
jimmzzan skrev:
Var och kollade på en 9000 idag, cse 2,3t. ett LTT då. och jag tyckte den kändes slö? eller ska det inte vara någon turbokick i dom bilarna? Jag blev så osäker på om det var en turbo så jag fick stanna och gå ut och öppna huven för se om det satt en turbo där, och det gjorde det. men jag tyckte ändå att den var "slö" för vara 170hk?

Det blir ju ingen jätteturbokick när det är 170hk ltt men nog ska det vara ganska bra att köra med ändå. Det blir en mer jämn effekt så att säga.

Wiiiee! köpte saaben iaf, i eftertanke och en del prat med pappa så fick han övertygat mig att saabar har mer jämn acc. på "nyare" bilar, ist för en hästspark i röven..
så jag la ett bud på bilen och han ringde upp ikväll och sa att jag fick den! så nu har jag en 9000 med skinnstolar, träpanel och fungerande AC.

Så nu är frågan, vaaaaar kan jag köpa ny magnetventil och chipp? cool


13 Inlägg
23 maj 2011
#28
kan varmt rekomendera chip från maptun, har själv steg 3 därifrån och det går väldigt bra!!
har likadan 9000 som dig och med steg 3 +magnetventil så blev det 270hk smile
du behöver inte vara rädd för att trimma, för motorn tål det, fast dock kan körsättet påverka lådan wink


318 Inlägg
23 maj 2011
#29
Om du vill spara lite pengar kan du ju köpa beg magnetventil hos närmaste skrothandlare:)

och grattis till bilen:D

jag funderar på att chippa min 9-3a så dela gärna med dig av dina erfarenheter om du nu chippar:)
Senast redigerat av PartilleMalm (23 maj 2011)


It's time to nut up, or shut up !
181 Inlägg
24 maj 2011
#30
Grattis till köpet !

Magnetventil köper du på närmaste skrot för billigt peng, gör lös på 2-3k hos saab nya.
Angående chippning så rekomenderar jag Nordic Uhr, Dem har pysslat med saab väldigt länge !


1 168 Inlägg
24 maj 2011
Trådstartare
#31
Hur ser jag om jag har lång motorn eller kort motorn? smile
Tack för tipsen grabbar! ska kolla igenom dessa, jaså är det bara köpa en magnetventil hur som helst ifrån skroten? behövs de någon speciell eller är det bara ta en ifrån en 2,3T? smile


It's time to nut up, or shut up !
181 Inlägg
24 maj 2011
#32
Långmotorn är avsevärt mycket längre än en kortis, Men det är bara 90-93 årsmodeller som har långmotor.

Magnetventil kan du ta från vilken Turbosaab somhelst som har en RÖD Kasett i mitten på motorn. Så det spelar ingen roll om det är en 2.0t eller 2.3t. Modeller du kan ta ifrån är NG 900Turbo,OG 9-3 turbo med RÖD DI, 9000 Turbo smile


1 168 Inlägg
24 maj 2011
Trådstartare
#33
Okej då var det kortmotor jag hade..

Haha jag vet inte om jag ska skratta eller gråta, men känner mig otroligt lättad!

Klockan 4a så åkte jag och hämtade min önskade bil, en saab 9000 2,3t CSE. nöjd som fan så drar jag där ifrån och hämtar upp en kompis som bor i samma stad. åker ut på en landsväg och kör typ 5km, sen vänder jag och åker in mot staden igen och kör om en bil och sedan lägger mig på 5an och kör typ i 90-100km/tim..
sedan känner jag hur bara bilen bromsas oavsett hur mycket jag trycker på gasen. drar kopplingen och försöker starta den med nyckeln, inget händer! bilen är stendöd, går inte ens runt. släpper upp kopplingen på 4an och motorn går runt men startar inte utan bromsar bara ner.. förblyrrad som jag blev så svängde jag in på närmaste infart. ställer mig där och öppnar huven och försöker starta motorn igen, inget händer! misstänker dåligt batteri och börjar skrapa lite på polerna. vrider om på nyckeln igen, nu började motorn dra runt! tänkte att batteriet var kasst så ringde efter pappa..
Pappa i full fart mot mig så ringer jag gamla ägaren och berättar mitt problem, kände ifrån början att han igentligen skiter i mig totalt och verkade vilja avsluta samtalet snabbt, inte för han va oärlig utan mer att köpt är köpt.

Pappa anländer och får tillslut igång bilen med ett jävla knack i motorn, låter som nån står och slår med hammare inne i motorn varje sekund typ. ringer upp säljaren och säger att jag misstänker att något har gått sönder som är lite mer allvarligare än batteriet. Ber även säljaren komma och kolla för han kanske har stött på detta problem innan, säljaren kommer och startar upp motorn och han går och gnagar lite och konstaterar att det är ju ett allvarligt fel, orklös och knackar...

Han ringer sin fru i "hemlighet" för att rådfråga och dom kommer fram till att dom ska jaga fatt på ägarbyteslappen som dom precis hade lagt på och ge tillbaka pengar så skrotar dom bilen. sagt och gjort så jagade vi rätt på lappen och pengarna tillbaka i fickan så bogserade vi hem bilen till dom igen..

Detta var VÄLDIGT vänligt av säljaren och jag kunde knappt tro mina ögon då jag hade förberett mig att slänga pengar i sjön, så jag är väldigt tacksam. Så nu är jag väl på jakt efter en ny bil, IGEN. smile hmm


2 271 Inlägg
24 maj 2011
#34
Riktigt trist men tur i oturen.
Nästan värmer att höra en sån historia, skönt med pålitliga säljare.


1 168 Inlägg
24 maj 2011
Trådstartare
#35
lingua skrev:
Riktigt trist men tur i oturen.
Nästan värmer att höra en sån historia, skönt med pålitliga säljare.

Ja, det var tur att den rasade påväg hem istället för rasa imorgon påväg till skolan. då hade det nog inte varit lika enkelt att ringa säljaren och förklara läget..

Bästa hade ju varit om den hade fungerat klockrent men, men att han var så snäll att han tog tillbaka bilen var det bästa. otroligt snällt som tänker på andra framför pengar. Heder åt honom smile


33 Inlägg
24 maj 2011
#36
Aj Aj synd med att förlora en fin bil, men schysst med sådana säljare!


1 168 Inlägg
24 maj 2011
Trådstartare
#37
Timpan15 skrev:
Aj Aj synd med att förlora en fin bil, men schysst med sådana säljare!

Ja det var lite tråkigt, men det var otroligt snällt utav säljaren.


318 Inlägg
24 maj 2011
#38
fyfan:/ tur i oturen iaf:P
Är du avskräckt från saab nu?
idag pajjade min fönsterhiss bak, mekaniken och rutan hålls ihop av en liten plastbit som pajjade bra jobbat av saab att allt är nitat så man f*n inte kan  skruva av det heller:/


1 168 Inlägg
24 maj 2011
Trådstartare
#39
PartilleMalm skrev:
fyfan:/ tur i oturen iaf:P
Är du avskräckt från saab nu?
idag pajjade min fönsterhiss bak, mekaniken och rutan hålls ihop av en liten plastbit som pajjade bra jobbat av saab att allt är nitat så man f*n inte kan  skruva av det heller:/

Hehe precis, röta!
Naah, min pappa har en saab 900 NG -97 2,0T och den är förbaskat fin o går ruskigt bra så det är väl den som gör att jag fortfarande är sugen på en saab!

Haha jaså? jobbigt läge ju! sad


318 Inlägg
24 maj 2011
#40
har provisoriskt satt i en träregel som håller uppe rutanxD

gillar inte sån skit alls, det är så pilligt att laga:P



Sök