3506
Sök

Renovering Volvo 164 -69 >> Problem med att få den att gå på tomgång. 140609

Min 164 -69 som väntar på att få komma ut på vägarna igen.

39 687 Visningar
Uppdaterades senast 16 juni 2014
Skrap
2 098 Inlägg
3 november 2011
#41
Ser bra ut smile ska följas, kanske inte kommenterar så ofta. smile lycka till!

Titta gärna in min sida och lägg en kommentar :)

101 Inlägg
3 november 2011
#42
ska följas ska ju göra i princip samma broms jobb på min 164 med så smile


5 111 Inlägg
3 november 2011
#43
Nice med 69a... wink


134 Inlägg
4 november 2011
Trådstartare
#44
julle3 skrev:
ska följas ska ju göra i princip samma broms jobb på min 164 med så smile

Jag är ju i princip klar med bromshelvetet, ska bara byta ut slangen som gängorna gick paj på, motera beläggen bak, fylla på fräsh bromsvätska och lufta systemet.
Din bil såg rätt fräsh ut. Bara synd att den inte är i orginalfärg! Gula 164or är ju asläckra smile
Ska du totalrenovera bromsarna som jag gjorde, så kan jag tipsa om att kolla upp med SVIS om delar. Men då måste du vara med i någon volvo klubb(exempelvis 164-klubben). Kolvarna till bak-oken var omöjliga att hitta någon annanstans än hos SVIS. Dom var dessutom billiga, 33.-/styck.

-------------------------------------------------------------------------------------
Mitt projekt: Volvo 164 årsm. 1969.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p2912032

134 Inlägg
4 november 2011
Trådstartare
#45
Volvo544special65 skrev:
Nice med 69a... wink

en sextinia är aldrig fel!cool

-------------------------------------------------------------------------------------
Mitt projekt: Volvo 164 årsm. 1969.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p2912032

101 Inlägg
5 november 2011
#46
mechanic_soul skrev:
julle3 skrev:
ska följas ska ju göra i princip samma broms jobb på min 164 med så smile

Jag är ju i princip klar med bromshelvetet, ska bara byta ut slangen som gängorna gick paj på, motera beläggen bak, fylla på fräsh bromsvätska och lufta systemet.
Din bil såg rätt fräsh ut. Bara synd att den inte är i orginalfärg! Gula 164or är ju asläckra smile
Ska du totalrenovera bromsarna som jag gjorde, så kan jag tipsa om att kolla upp med SVIS om delar. Men då måste du vara med i någon volvo klubb(exempelvis 164-klubben). Kolvarna till bak-oken var omöjliga att hitta någon annanstans än hos SVIS. Dom var dessutom billiga, 33.-/styck.

jaja nå jag får se skivor & belägg ska bytas, oken målas och så ska de väll luftas
men tack för tipset smile får se om kolvarna måste bytas


134 Inlägg
5 november 2011
Trådstartare
#47
Ännu en bildlös uppdatering. Men det finns inte så mycket spännande att fota för tillfället. Har iaf monterat beläggen bak, och sen skulle jag byta bromsslangen som gick sönder. Men då har CVI skickat fel slang! Så det vart inget byte. Jag drog dit den gamla slangen och började lufta. Ska fortsätta med det imorgon med hjäölp av en kompis.
Har även fått igång aset! Garaget var rökfyllt och det tog ett tag innan jag fick den att gå som den ska. Men färsk bensin med blyersättning, k-sprit och startgas gjorde susen! smile

-------------------------------------------------------------------------------------
Mitt projekt: Volvo 164 årsm. 1969.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p2912032

134 Inlägg
11 november 2011
Trådstartare
#48
Ok, i helgen ska jag försöka hinna fota lite. Jag har luftat bromsarna lite bättre, men jag visste inte ordningsföljden så det var inte helt bra. Men nu tar bromsarna iaf. Ska lufta dom lite bättre sen. Var och hämtade fläktrem och servorem så det ska även bytas. Tjuter ordentligt om dom gamla slitna remmarna. Hämtade även sista upphängningen till avgassystemet men hade råkat beställa fel. Men jag moddade den igår så nu ska den passa. Jag har bytt kylarvattnet (har dock ej spolat ur systemet) och hade lite problem med att få igång cirkulationen pga luftfickor, men nu funkar det. Motortempen håller sig i mitten. Har bytt nån vakuumslang och varmkört motorn ordentligt, men bilen vill inte gå riktigt bra på tomgång utan choke. Han GÅR, men bluddrar och vill smälla vid gaspådrag och dyker i varv och vill slockna när man släpper gasen. Jag tycker att jag borde ha bränt ur all gammal bensin nu vid det här laget. Jag ska kolla med startgas om han tjuver luft nånstans. Det lutar åt att det blir att inhandla en renoveringssats till förgasarna(Stromberg).
Igår fick jag även reda på att det inte är krav på vinterdäck på veteranbilar. Detta innebär ju att jag kan åka och hämta en arbetsorder från bilprovningen smile
Ska som sagt försöka hinna fota lite i helgen. Tänkte ta ut han på en lite provtur smile

-------------------------------------------------------------------------------------
Mitt projekt: Volvo 164 årsm. 1969.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p2912032

134 Inlägg
11 november 2011
Trådstartare
#49
Förresten, en fråga. Hur stor roll spelar ET-måttet på fälgar? Såg nämligen att det är nästan samma mått på fälgar på 164-däck och v70-däck. 164an har ET40 och V70 har ET43. Nån som har bättre koll på detta än jag? Som jag förstår det så hamnar v70-däcket 3mm längre ut i hjulhuset, eller är jag ute och cyklar nu?

-------------------------------------------------------------------------------------
Mitt projekt: Volvo 164 årsm. 1969.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p2912032

amatörkonstruktör
535 Inlägg
12 november 2011
#50
mechanic_soul skrev:
Förresten, en fråga. Hur stor roll spelar ET-måttet på fälgar? Såg nämligen att det är nästan samma mått på fälgar på 164-däck och v70-däck. 164an har ET40 och V70 har ET43. Nån som har bättre koll på detta än jag? Som jag förstår det så hamnar v70-däcket 3mm längre ut i hjulhuset, eller är jag ute och cyklar nu?

Vet inte om du klurat ut det än men så här står det iallafall på nordendack.se:

"Fälgens inpressningsdjup kallas ET-mått eller offset. Detta är ett mått på hur långt in eller ut fälgen sitter i förhållande till fälgens mittpunkt, alltså avståndet mellan fälgens anläggningsyta mot navet till fälgens mittpunkt. En fälg som har ett inpressningsdjup/ET-mått på 45 sitter då 45 mm utanför fälgens mittpunkt. Ju längre inpressningsdjup fälgen har desto längre ut breddar fälgen. En fälg som har måttet 25 breddar därför längre ut än fälgen som har måttet 45. Det är viktigt att man har rätt mått på sin fälg. Ett för lågt mått kan göra att fälgen tar i bilens skärmar och ett för högt mått gör att fälgen tar i något i bilens hjulhus. En förändring av ET-måttet kan medföra att bilens vägegenskaper förändras kraftigt"

Klurat på samma sak innan jag köpte mina men det löste sig bra smile fint jobb du gör förresten!


134 Inlägg
13 november 2011
Trådstartare
#51
Aha! Då tänkte jag fel då. Högre ET=däcket längre in. Men frågan är ju ändå om v70-däck passar... Är ju bara 3mm differens. Hmm...
Bra jobbat själv dyeltsbreh! Jag följer din tråd men jag är sämst på att kommentera. smile

-------------------------------------------------------------------------------------
Mitt projekt: Volvo 164 årsm. 1969.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p2912032

amatörkonstruktör
535 Inlägg
13 november 2011
#52
Ja tre millimeter känns ju som att det borde gå utan problem, du får ringa nån däckverkstad om du är osäker och höra vad dom tror smile

Jaha tack big_smile jag är iofs också dålig på att kommentera, men jag ska försöka bli bättre smile keep it up!


5 111 Inlägg
13 november 2011
#53
mechanic_soul skrev:
Förresten, en fråga. Hur stor roll spelar ET-måttet på fälgar? Såg nämligen att det är nästan samma mått på fälgar på 164-däck och v70-däck. 164an har ET40 och V70 har ET43. Nån som har bättre koll på detta än jag? Som jag förstår det så hamnar v70-däcket 3mm längre ut i hjulhuset, eller är jag ute och cyklar nu?

Vad du då också får tänka på är att en V70 har betydligt bredare fälgar än en 164, så det är inte alls säkert att det klarar sig utan att de tar i.


134 Inlägg
14 november 2011
Trådstartare
#54
Volvo544special65 skrev:
mechanic_soul skrev:
Förresten, en fråga. Hur stor roll spelar ET-måttet på fälgar? Såg nämligen att det är nästan samma mått på fälgar på 164-däck och v70-däck. 164an har ET40 och V70 har ET43. Nån som har bättre koll på detta än jag? Som jag förstår det så hamnar v70-däcket 3mm längre ut i hjulhuset, eller är jag ute och cyklar nu?

Vad du då också får tänka på är att en V70 har betydligt bredare fälgar än en 164, så det är inte alls säkert att det klarar sig utan att de tar i.

Ja självklart, det har du rätt i. Men jag tänkte att det är lättare att hitta billiga bättre begagnade däck till v70 än till 164 på blocket. Men det var bara en funderation. Grundplanen är ju ändå att blästra och lacka orginalfälgarna och kränga på nya däck, så jag kanske klarar mig ett tag till på mina slitna 140-däck som är på bilen nu. smile

-------------------------------------------------------------------------------------
Mitt projekt: Volvo 164 årsm. 1969.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p2912032

134 Inlägg
17 november 2011
Trådstartare
#55
Jag funderar på att köpa en renoveringssats till strombergarna. Kanske kan vara bra att öppna upp dom och blåsa ur lite scheisse och byta packningar och nålfilter,osv.. Men det får bli till lön isf. Är dock lite tveksam till att byta spjälaxel, lät lite krångligt med brotschning. Packboxen mellan växellåda och motor måste ju också bytas, det läcker fortfarande. Dock väldigt lite, men ändå.
Skullle verkligen vilja ha tag i ett lite större garage ...

-------------------------------------------------------------------------------------
Mitt projekt: Volvo 164 årsm. 1969.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p2912032

134 Inlägg
22 november 2011
Trådstartare
#56
Ähh... här har inte hänt så mycket sen sist. Har fått problem med bruksbilen så det har prioriterats. Har dock hunnit kasta på en ny generatorrem och servorem. Nu tjuter det inte längre om remmarna, wohoo! Det är ju eftermonterat servo på bilen, men han är ändå trögrattad som attan! :S
Jag rotade fram gamla besiktningsprotokoll på bp's hemsida, och på senaste protokollet finns bra att veta: Bussningar i höger nedre länkarm glappa & stötdämparfäste vänster bak glapp.
Måste nog fixa det också inför bes... Samt byta den där jobbiga packboxen förstås. Och renovera förgasarna... gnnnnrrrhh...
Har ju utlovat bilder tidigare, har dock bara en ny bild på bilen.

Boten får vackert vänta ute på parkeringen när bruksbilen tagit plats i garaget:
http://i5.photobucket.com/albums/y163/masterpudas/v164.jpg

Bonusbild på nya garagekompisen!
http://i5.photobucket.com/albums/y163/masterpudas/sb1.jpg

-------------------------------------------------------------------------------------
Mitt projekt: Volvo 164 årsm. 1969.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p2912032

134 Inlägg
17 mars 2013
Trådstartare
#57
Nä, om man skulle ta tag i 164an igen kanske? Fy satan va lat man kan va ibland! smile

-------------------------------------------------------------------------------------
Mitt projekt: Volvo 164 årsm. 1969.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p2912032

134 Inlägg
20 mars 2013
Trådstartare
#58
Förra sommarn hade jag fullt upp med att ta mc-kortet och sen när jag fixade det så hade jag fullt upp med att köra hoj. 164'an har snällt fått vänta i garaget. Tanken var dock att jag skulle ta tag i den nu i vinter men det har ju varit så satans kallt! Har ju kallgarage... Har iaf installerat lysrörsarmaturer och inhandlat en liten byggfläkt, men det hjälpte inte så mycket för inspirationen.
Jajustja, jag köpte nya tändstift och tändkablar. Det visade sig att han inte gick riktigt bra på en cylinder. Nu går han lite bättre men förgasarna måste nog gås igenom ändå. Har även skaffat ett nytt batteri.
Lite bilder från garaget:

http://i5.photobucket.com/albums/y163/masterpudas/2013-03-17-15-13-56_photo_zpse4718435.jpg
Äntligen lite värme...

http://i5.photobucket.com/albums/y163/masterpudas/2013-03-17-15-12-55_photo_zpsb33da49c.jpg
...och lite bättre belysning (totalt 6 armaturer)

http://i5.photobucket.com/albums/y163/masterpudas/2013-03-17-15-13-45_photo_zps13e175d9.jpg
Värmekanonen! ...Nja smile

http://i5.photobucket.com/albums/y163/masterpudas/2013-03-17-15-15-52_photo_zpsca3720b9.jpg
Det är lite trångt i garaget. Skulle fan haft ett lite större garage!

http://i5.photobucket.com/albums/y163/masterpudas/IMG_20130317_203634_zps677c7153.jpg
Väntar...

http://i5.photobucket.com/albums/y163/masterpudas/20121001_122913.jpg
Sålde denna pärla i vintras sad

-------------------------------------------------------------------------------------
Mitt projekt: Volvo 164 årsm. 1969.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p2912032

134 Inlägg
27 maj 2014
Trådstartare
#59
Garaget är städat och 164an står kvar. Har dock inte hänt så mycket sen sist. Men jag har renoverat förgasarna (spruckna membran). Bilen går bättre men vill inte gå bra på tomgång.  Har försökt ställa in tändning med stroblampa men utan resultat.  Ska kalla in experthjälp så jag får besikta bilen. Börjar ju bli dags nu... misstänker att jag har en massa slagg i tanken dock. Bilen går magert (vita stift fast jag justerat volymskruvarna till fetare blandning, samt att bensinpumpen tar väldigt lång tid på sig att fylla bensinfiltret. Pumpen är dessutom ny)
Testade att ha en 1,5liters pet-flaska som tank och då pumpade pumpen mycket snabbare. 

I det stora hela känns 164an som ett evighetsprojekt för mig. Min DAF 66 har fått desto mer uppmärksamhet på sistone pga den har haft lättare fel och är numera besiktad och i trafik.

-------------------------------------------------------------------------------------
Mitt projekt: Volvo 164 årsm. 1969.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p2912032

134 Inlägg
16 juni 2014
Trådstartare
#60
I nästa vecka kanske jag får lite experthjälp med 164an. Hoppas verkligen vi får aset att gå bra så man får upp inspiration att fortsätta:)

F.ö. har jag varit och hämtat en till DAF 66 i helgen. En -73'a som endast haft en brukare. Så nu har jag en -73a och en -74 (som kommer säljas snart)

-------------------------------------------------------------------------------------
Mitt projekt: Volvo 164 årsm. 1969.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p2912032


Sök