3753
Sök

Turbo till 740?

1 938 Inlägg
22 maj 2011
#41
joncho skrev:
Glesmark skrev:
joncho skrev:
så om jag har tur så behöver jag bara byta topplocksning o olja o filter? och kanske byta turbo sen funkar allt? o dämpgummit till ventilerna?

Bytt topp-packningen inkl sotsats så får du med det mesta till toppen, plana toppen, byt olja och kylvätska så skall det nog klara sig.
Vad menar du med dämpgummi till ventilerna?

att om jag byter dämpgummit så slutar han ticka? de mesta till toppen?

Förstår fortfarande inte vad dämpgummi är för något, aldrig hört talas om det förut.
"det mesta till toppen" är som jag syftar på grenrörspackning, insugspackning, lite oringar, topplockspackning och annat smått och gått som inte är fel att byta när man ändå har isär allt.
För övrigt ingår dom sakerna i sotsatsen.
Senast redigerat av Glesmark (22 maj 2011)

joncho
22 maj 2011
Trådstartare
#42
Glesmark skrev:
joncho skrev:
Glesmark skrev:

Bytt topp-packningen inkl sotsats så får du med det mesta till toppen, plana toppen, byt olja och kylvätska så skall det nog klara sig.
Vad menar du med dämpgummi till ventilerna?

att om jag byter dämpgummit så slutar han ticka? de mesta till toppen?

Förstår fortfarande inte vad dämpgummi är för något, aldrig hört talas om det förut.
"det mesta till toppen" är som jag syftar på grenrörspackning, insugspackning, lite oringar, topplockspackning och annat smått och gått som inte är fel att byta när man ändå har isär allt.
För övrigt ingår dom sakerna i sotsatsen.

så ber jag om sotningssats får jag med grenrörpackning,insugspackning, oringar,topplockspackning och vad mer annat smått o gått kan va bra o byta?
förlåt om jag är lite trög men kan inte så himla mycket o försöker förstå allt med..

1 938 Inlägg
22 maj 2011
#43
joncho skrev:
Glesmark skrev:
joncho skrev:

att om jag byter dämpgummit så slutar han ticka? de mesta till toppen?

Förstår fortfarande inte vad dämpgummi är för något, aldrig hört talas om det förut.
"det mesta till toppen" är som jag syftar på grenrörspackning, insugspackning, lite oringar, topplockspackning och annat smått och gått som inte är fel att byta när man ändå har isär allt.
För övrigt ingår dom sakerna i sotsatsen.

så ber jag om sotningssats får jag med grenrörpackning,insugspackning, oringar,topplockspackning och vad mer annat smått o gått kan va bra o byta?
förlåt om jag är lite trög men kan inte så himla mycket o försöker förstå allt med..

Det du behöver i packningsväg får du med i sotsatsen, du behöver även nya topplocksbultar.
Köp ny glykol, olja och filter så har du nog fått med det mesta.
Kontrollera skicket på din turbo imorgon med, det kan vara billigare att införskaffa en helt komplett motor i värsta fall.

joncho
23 maj 2011
Trådstartare
#44
Glesmark skrev:
joncho skrev:
Glesmark skrev:
Förstår fortfarande inte vad dämpgummi är för något, aldrig hört talas om det förut.
"det mesta till toppen" är som jag syftar på grenrörspackning, insugspackning, lite oringar, topplockspackning och annat smått och gått som inte är fel att byta när man ändå har isär allt.
För övrigt ingår dom sakerna i sotsatsen.

så ber jag om sotningssats får jag med grenrörpackning,insugspackning, oringar,topplockspackning och vad mer annat smått o gått kan va bra o byta?
förlåt om jag är lite trög men kan inte så himla mycket o försöker förstå allt med..

Det du behöver i packningsväg får du med i sotsatsen, du behöver även nya topplocksbultar.
Köp ny glykol, olja och filter så har du nog fått med det mesta.
Kontrollera skicket på din turbo imorgon med, det kan vara billigare att införskaffa en helt komplett motor i värsta fall.

okej tackar, har ringt o kollat, anledningen till topplockspackningen sköt var att den troligtvis inte är chippad..slipper man ticket då om man byter sotsats,topplocksbultar,olja,glykol o filter eller behövs ventilerna o toppen kollas över? kan de räcka med att byta lagrerna i turbon?
Senast redigerat av joncho (23 maj 2011)

Forummoderator
26 385 Inlägg
23 maj 2011
#45
joncho skrev:
Glesmark skrev:
joncho skrev:

så ber jag om sotningssats får jag med grenrörpackning,insugspackning, oringar,topplockspackning och vad mer annat smått o gått kan va bra o byta?
förlåt om jag är lite trög men kan inte så himla mycket o försöker förstå allt med..

Det du behöver i packningsväg får du med i sotsatsen, du behöver även nya topplocksbultar.
Köp ny glykol, olja och filter så har du nog fått med det mesta.
Kontrollera skicket på din turbo imorgon med, det kan vara billigare att införskaffa en helt komplett motor i värsta fall.

okej tackar, har ringt o kollat, anledningen till topplockspackningen sköt var att den troligtvis inte är chippad..slipper man ticket då om man byter sotsats,topplocksbultar,olja,glykol o filter eller behövs ventilerna o toppen kollas över? kan de räcka med att byta lagrerna i turbon?

Fattar fortfarande inte varför du vill göra detta?
Har du känt efter om impellern i turbon glappar?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

joncho
23 maj 2011
Trådstartare
#46
AirOne skrev:
joncho skrev:
Glesmark skrev:

Det du behöver i packningsväg får du med i sotsatsen, du behöver även nya topplocksbultar.
Köp ny glykol, olja och filter så har du nog fått med det mesta.
Kontrollera skicket på din turbo imorgon med, det kan vara billigare att införskaffa en helt komplett motor i värsta fall.

okej tackar, har ringt o kollat, anledningen till topplockspackningen sköt var att den troligtvis inte är chippad..slipper man ticket då om man byter sotsats,topplocksbultar,olja,glykol o filter eller behövs ventilerna o toppen kollas över? kan de räcka med att byta lagrerna i turbon?

Fattar fortfarande inte varför du vill göra detta?
Har du känt efter om impellern i turbon glappar?

för att ha en fngerade motor? ska göra de senare idag...

Forummoderator
26 385 Inlägg
23 maj 2011
#47
joncho skrev:
AirOne skrev:
joncho skrev:

okej tackar, har ringt o kollat, anledningen till topplockspackningen sköt var att den troligtvis inte är chippad..slipper man ticket då om man byter sotsats,topplocksbultar,olja,glykol o filter eller behövs ventilerna o toppen kollas över? kan de räcka med att byta lagrerna i turbon?

Fattar fortfarande inte varför du vill göra detta?
Har du känt efter om impellern i turbon glappar?

för att ha en fngerade motor? ska göra de senare idag...

Ja men en turbo är bara ett hjälpaggregat. Motorn går utan en turbo vet du.
Lämnar du in toppen på planing så torde ventilerna bli urplockade och undersökta om de är kunniga på området. Då får du veta om de har klarat sig - vilket de borde ha gjort men man vet ju aldrig.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

joncho
23 maj 2011
Trådstartare
#48
AirOne skrev:
joncho skrev:
AirOne skrev:

Fattar fortfarande inte varför du vill göra detta?
Har du känt efter om impellern i turbon glappar?

för att ha en fngerade motor? ska göra de senare idag...

Ja men en turbo är bara ett hjälpaggregat. Motorn går utan en turbo vet du.
Lämnar du in toppen på planing så torde ventilerna bli urplockade och undersökta om de är kunniga på området. Då får du veta om de har klarat sig - vilket de borde ha gjort men man vet ju aldrig.

jo men vill helst ha turbo,..annars är de ju bara att fixa så de blir en b23f..hopppas de klarat sig iallafall...! om de är så farligt att bilen måste tas på släpa till verkstan..

Forummoderator
26 385 Inlägg
23 maj 2011
#49
joncho skrev:
AirOne skrev:
joncho skrev:

för att ha en fngerade motor? ska göra de senare idag...

Ja men en turbo är bara ett hjälpaggregat. Motorn går utan en turbo vet du.
Lämnar du in toppen på planing så torde ventilerna bli urplockade och undersökta om de är kunniga på området. Då får du veta om de har klarat sig - vilket de borde ha gjort men man vet ju aldrig.

jo men vill helst ha turbo,..annars är de ju bara att fixa så de blir en b23f..hopppas de klarat sig iallafall...! om de är så farligt att bilen måste tas på släpa till verkstan..

Jo men bara för att toppackningen sprängs så behöver det ju inte betyda att det blev/blivit nåt fel på turbon. Förmodligen är den nog ganska full med olja men det går ju rengöra.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Bärs!
3 456 Inlägg
23 maj 2011
#50
joncho skrev:
AirOne skrev:
joncho skrev:

för att ha en fngerade motor? ska göra de senare idag...

Ja men en turbo är bara ett hjälpaggregat. Motorn går utan en turbo vet du.
Lämnar du in toppen på planing så torde ventilerna bli urplockade och undersökta om de är kunniga på området. Då får du veta om de har klarat sig - vilket de borde ha gjort men man vet ju aldrig.

jo men vill helst ha turbo,..annars är de ju bara att fixa så de blir en b23f..hopppas de klarat sig iallafall...! om de är så farligt att bilen måste tas på släpa till verkstan..

Hehe, Tar du med dig huset till TV-reparatören också?

Garaget.org peakade 2008.

joncho
23 maj 2011
Trådstartare
#51
AirOne skrev:
joncho skrev:
AirOne skrev:

Ja men en turbo är bara ett hjälpaggregat. Motorn går utan en turbo vet du.
Lämnar du in toppen på planing så torde ventilerna bli urplockade och undersökta om de är kunniga på området. Då får du veta om de har klarat sig - vilket de borde ha gjort men man vet ju aldrig.

jo men vill helst ha turbo,..annars är de ju bara att fixa så de blir en b23f..hopppas de klarat sig iallafall...! om de är så farligt att bilen måste tas på släpa till verkstan..

Jo men bara för att toppackningen sprängs så behöver det ju inte betyda att det blev/blivit nåt fel på turbon. Förmodligen är den nog ganska full med olja men det går ju rengöra.

men turbon har inte gått om dumpen trycker ur sig olja?

jadå..får lämna in bilen, har ingen plats o göra det själv tyvärr...men då får de byta sotsats,topplocksbult, kolla ventiler/plana toppen,byta olja/filter/glykol, kolla turbon/kolla oljerören/tätningar, måste chippa den med...

joncho
23 maj 2011
Trådstartare
#52
Aga_Diff skrev:
joncho skrev:
AirOne skrev:

Ja men en turbo är bara ett hjälpaggregat. Motorn går utan en turbo vet du.
Lämnar du in toppen på planing så torde ventilerna bli urplockade och undersökta om de är kunniga på området. Då får du veta om de har klarat sig - vilket de borde ha gjort men man vet ju aldrig.

jo men vill helst ha turbo,..annars är de ju bara att fixa så de blir en b23f..hopppas de klarat sig iallafall...! om de är så farligt att bilen måste tas på släpa till verkstan..

Hehe, Tar du med dig huset till TV-reparatören också?

nej.....gör du?

Bärs!
3 456 Inlägg
23 maj 2011
#53
Nepp, och jag lämnar inte in bilen hos en topplocks fixare heller. Men vad vet jag...

Garaget.org peakade 2008.

joncho
23 maj 2011
Trådstartare
#54
Aga_Diff skrev:
Nepp, och jag lämnar inte in bilen hos en topplocks fixare heller. Men vad vet jag...

men alla kanske inte kan lika mycket o har lika förutsättningar vettu..så då är de bara o gilla läget...

Bärs!
3 456 Inlägg
23 maj 2011
#55
joncho skrev:
Aga_Diff skrev:
Nepp, och jag lämnar inte in bilen hos en topplocks fixare heller. Men vad vet jag...

men alla kanske inte kan lika mycket o har lika förutsättningar vettu..så då är de bara o gilla läget...

Sant.

Lycka till med  bilen iaf.

Garaget.org peakade 2008.

joncho
23 maj 2011
Trådstartare
#56
Aga_Diff skrev:
joncho skrev:
Aga_Diff skrev:
Nepp, och jag lämnar inte in bilen hos en topplocks fixare heller. Men vad vet jag...

men alla kanske inte kan lika mycket o har lika förutsättningar vettu..så då är de bara o gilla läget...

Sant.

Lycka till med  bilen iaf.

japp, tackar! kalrt man vill åka 740 turbo så då är de värt smile bara de inte blir för dyrt än så länge när ja inte har mekgarage..

1 938 Inlägg
23 maj 2011
#57
Jag ser inte varför något skulle vara fel på ventilerna över huvud taget, men är så fallet så ser man det när man har lös toppen.
Man behöver inte ha ur ventilerna ur en rödblockstopp när man planar om jag minns rätt, länge sedan man pillade på rödblock. smile
Toppen kan du ta lös själv, behövs bara grundläggande mek.kunskaper som att hantera fastna nycklar, spärrskaft, momentnyckel och skruvmejsel. smile
Skruva av insug, grenrör, vattenslangar, ta lös elkontakter och skruva av fläkten fram på motorn.
Släpp lös kamremmenn, ta lös ventilkåpan med typ 8 st m8 och sen skruvar du bort bultarna uppe i toppen, ungefär sådär enkelt är det. smile

joncho
23 maj 2011
Trådstartare
#58
Glesmark skrev:
Jag ser inte varför något skulle vara fel på ventilerna över huvud taget, men är så fallet så ser man det när man har lös toppen.
Man behöver inte ha ur ventilerna ur en rödblockstopp när man planar om jag minns rätt, länge sedan man pillade på rödblock. smile
Toppen kan du ta lös själv, behövs bara grundläggande mek.kunskaper som att hantera fastna nycklar, spärrskaft, momentnyckel och skruvmejsel. smile
Skruva av insug, grenrör, vattenslangar, ta lös elkontakter och skruva av fläkten fram på motorn.
Släpp lös kamremmenn, ta lös ventilkåpan med typ 8 st m8 och sen skruvar du bort bultarna uppe i toppen, ungefär sådär enkelt är det. smile

han tickar ju?tongue  du får gärna komma hit o visa också men känns säkrast att få allt rätt ifall man skulle göra fel;)topplocksbultarna då?tongue
Senast redigerat av joncho (23 maj 2011)

1 938 Inlägg
23 maj 2011
#59
Faktumet att du bor typ 25-30 mil bort gör det rätt jobbigt, börja skruva lös lite grejjer annars så ser du ganska snart vad som håller fast toppen. 740 är världens mest lättmeckade bil så det går knappt att göra fel. smile

joncho
23 maj 2011
Trådstartare
#60
Glesmark skrev:
Faktumet att du bor typ 25-30 mil bort gör det rätt jobbigt, börja skruva lös lite grejjer annars så ser du ganska snart vad som håller fast toppen. 740 är världens mest lättmeckade bil så det går knappt att göra fel. smile

så om man byter sotsats dvs topplocksning sp kan han sluta ticka? hur ser man på ventilerna ?tongue
topplocksbultarna då?wink
Senast redigerat av joncho (23 maj 2011)


Sök