3909
Sök

Mindre aluminium v8 sökes

Bilplåtslagare
49 Inlägg
22 maj 2011
Trådstartare
#1
Hej tänkte kolla med er motorproffs om ni känner till vilka fordon som kan tänkas innehålla mindre aluminium v8:or med förgasare är sugen på att göra ett bussbygge baserat på en v8 ser då gärna att en mindre v8 med låg vikt är ganska optimalt för ex en bus buggy etc. effekt spelar ingen roll 100 hk eller 200hk bara storleken som är det viktiga, tackar vänligast för svar.
Senast redigerat av Crissse (22 maj 2011)

Fordonstekniker
1 740 Inlägg
22 maj 2011
#2
Volvo's V8 lär ju inte vara så stor. Kolla upp den.

Lev livet, det kan ta slut fort

415 Inlägg
22 maj 2011
#3
Rover v8:or är vad jag vet i aluminium och de är inte så stora.

, ___
/ _ _ _\_
⌠¯¯¯¯¯' [☼===☼]
`()_);-;()_)--o--)_)

Bilplåtslagare
49 Inlägg
22 maj 2011
Trådstartare
#4
Kanon tänkte aldrig på volvo v8.an då har jag lite att gå vidare på fler svar sökes tackar på förhand

3 292 Inlägg
22 maj 2011
#5
Du skriver att du vill ha en förgasar V8 i aluminium... Nån som har Volvo inte tillverkat.. så vilken tänker ni på då.. ?

Rover är ju små V8:or i alu.. populära att sätta i tex Volvo osv osv.. för att kunna regga.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

3 292 Inlägg
22 maj 2011
#6
Ja men den är väl inte tillverkad i Aluminium vad jag vet.. väger ju bly den motorn.. haha..  Dessutom är dom grymt svåra att få tag på i nåt skick som är att tala om...

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

1 798 Inlägg
22 maj 2011
#7
Bmw har ju en 3 liters v8 helt i alu dock ej förgasare de kan man ju sätta dit dock

jag har en sådan hemma hehe

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer

Bilplåtslagare
49 Inlägg
22 maj 2011
Trådstartare
#8
Söker en som är så komplett och simpel som möjligt, vxl manuell självklart.

3 292 Inlägg
22 maj 2011
#9
Men en B36 väger en bra bit över 200kg... så det är ju inte direkt lite..   dessutom vet jag inte hur det är med reservdelar till dom...  och du lär måsta bygga en adapterplatta för att kunna få dit en annan låda än lastbilslådorna som satt orginal...   det är ju fullt möjligt att borra upp dom till 4 liter o montera B20 kolvar åxå om man vill.. big_smile

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

Bilplåtslagare
49 Inlägg
22 maj 2011
Trådstartare
#10
hehe volvons v8 är inte ett dugg intressant sitter och spanar rover v8 för tillfället men finns det bättre alternativ så säg till!!!

3 292 Inlägg
22 maj 2011
#11
Ahaa ok.. tyckte precis du skrev att Volvos V8 lät intressant ??    Cheva 305 finns det ju gott om... kanske kan vara ett alternativ.. dom är inte direkt lätta.. men det är en bra motor.. big_smile

Rover är åxå ganska svåra att få tag på.. tyvärr..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

Bilplåtslagare
49 Inlägg
22 maj 2011
Trådstartare
#12
Jo lät intressant till jag kolla vad det var för något då försvann intresset direkt.
mm fick nått tips om cheva,n förut i veckan. Ska åka och spana på en 350 nästa helg och kolla måtten på denna motor om det kan vara ett alternativ.
Senast redigerat av Crissse (22 maj 2011)

3 292 Inlägg
23 maj 2011
#13
Ja frågan är ju vad du ska ha den till.. vad den ska sitta i och sånt.. det är väl det som är avgörande för om det kommer att funka eller inte..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

923 Inlägg
23 maj 2011
#14
Danne_1977 skrev:
Men en B36 väger en bra bit över 200kg... så det är ju inte direkt lite..   dessutom vet jag inte hur det är med reservdelar till dom...  och du lär måsta bygga en adapterplatta för att kunna få dit en annan låda än lastbilslådorna som satt orginal...   det är ju fullt möjligt att borra upp dom till 4 liter o montera B20 kolvar åxå om man vill.. big_smile

Jag tror nog att det är Volvos Yamaha V8:a dom syftar på.

Mats

612 Inlägg
23 maj 2011
#15
Inte förgasare, men BMW har ju ett gäng aluminiumåttor. Löser man tändningen med något i stil med Megasquirt kan man ju kasta original styrsystem på tippen, och antingen sätta dit förgasare eller låta MS sköta den biten också.

3 292 Inlägg
23 maj 2011
#16
Det enda som är synd med BMW V8 motorerna är att det är så satans mycket el till dom.. :S

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

220 pounds of crazy
1 418 Inlägg
23 maj 2011
#17
Kan rekomendera dig att leta reda på en Chevrolet V8. Enklare än så kommer det inte att bli. Finns hur mkt delar som helst till om om du skulle få för dig att trimma senare å så renoverar du en motor för under 10k om du skulle vilja göra de för att veta att den är helt fräsh smile

Hade du kunna tage en motor med insprutning så hade jag vela rekomenderat LS1 V8an. En helalu 350 som levererar 330hk direkt från fabrik.

Chevrolet Racing
Camaro: a small vicious animal that eats mustangs
Citat av en grabb som såg en Lingenfelter LS1; -That thing pulls like a raped ape!

3 292 Inlägg
23 maj 2011
#18
Rekommenderar åxå Cheva V8 305 eller 350 är lämpliga motorer och ganska lätta att få tag på åxå, inte allt för dyra att renovera heller.. lika väl som dom är lätta att ha o göra med.. men som sagt.. dom väger ju en del.. och du inte gå på den motorn som _night_stalker_ föreslår förstås.. men den kostar bra med pengar den.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
23 maj 2011
#19
Är det fysisk storlek eller bara vikt som sätter stopp?


Rover 215 och Buick 215 är samma motor i princip, det enda som skiljer är att Buick motorn inte är i aluminium, och lättare att hitta.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

Bilplåtslagare
49 Inlägg
23 maj 2011
Trådstartare
#20
både det fysiska och vikten mest vikten vill hålla nere den så mycket som möjligt. tackar för svar, fler önskas


Sök