3668
Sök

Mindre aluminium v8 sökes

3 292 Inlägg
23 maj 2011
#21
Finns inte så många fler svar.. är det Alu du ska ha så är Rover lämpligast,.... har du tjock plånbok finns en del nyare motorer som är rätt så trevliga.. men du skulle ju ha förgasare.. och det rekommenderar jag åxå för att slippa så mycket el och boxar och skit.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

Bilplåtslagare
49 Inlägg
23 maj 2011
Trådstartare
#22
Jo får hålla ögonen öppna efter rovern vill ju ha så simpelt som möjligt och slippa eltjafs som sagt tackar för hjälpen

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
23 maj 2011
#23
Crissse skrev:
både det fysiska och vikten mest vikten vill hålla nere den så mycket som möjligt. tackar för svar, fler önskas

Ett alternativ till Cheva 350 är ju isåfall Buick 455. Big block som väger lika mycket som en Cheva 350 om man slänger på aluminium insug. Fysiskt så är den inte mycket större än en 350 heller, bara några centimeter bredare.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
24 maj 2011
#24
themusclecarfreak skrev:
gjorde inte buick en liten alu v8? den som rover tog över sen?

annars är ju chrysler 318 inte så jätte stor liksom. ganska billig 8:a att driva.

Som jag skrev förut, Buick 215 Nailhead, som är väldigt lik Rover 215.

Chrysler 318 är dock några kilo tyngre än Cheva 350. Riktig tung motor.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
24 maj 2011
#25
themusclecarfreak skrev:
missade ditt inlägg!
men var väll buick som gjorde motorn först men rover tog över den sen om inte jag minns fel. buick sålde väll rättigheterna av någon anledning.

är nog sant att 318 är lite tyngre, men en bra motor är det. hade aldrig några direkta problem på vanen jag hade. men dom nyare cheva 350 är inte dom i alu?

Ja, Buick var de som gjorde den. Rover fick dock inga exklusiva rättigheter, utan de fick bara rättigheten att göra en liknande motor. Buick gjorde Nailhead motorer ett bra tag efter de släppte Buick 215 motorn.


De enda nyare aluminium V8'orna från Cheva är LSx motorerna, eller LT5.

LS1 motorn som då är minst av LSx motorerna och fortfarande aluminium, är på 346cui.

LT5 är en Corvette motor från mitten 90-talet, utvecklad av Lotus med titanium stakar och massa gott-gott. Är dock lite känsliga och måste kollas efter rätt mycket, och väldigt ovanliga.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

220 pounds of crazy
1 418 Inlägg
25 maj 2011
#26
Rinnegan skrev:
themusclecarfreak skrev:
missade ditt inlägg!
men var väll buick som gjorde motorn först men rover tog över den sen om inte jag minns fel. buick sålde väll rättigheterna av någon anledning.

är nog sant att 318 är lite tyngre, men en bra motor är det. hade aldrig några direkta problem på vanen jag hade. men dom nyare cheva 350 är inte dom i alu?

Ja, Buick var de som gjorde den. Rover fick dock inga exklusiva rättigheter, utan de fick bara rättigheten att göra en liknande motor. Buick gjorde Nailhead motorer ett bra tag efter de släppte Buick 215 motorn.


De enda nyare aluminium V8'orna från Cheva är LSx motorerna, eller LT5.

LS1 motorn som då är minst av LSx motorerna och fortfarande aluminium, är på 346cui.

LT5 är en Corvette motor från mitten 90-talet, utvecklad av Lotus med titanium stakar och massa gott-gott. Är dock lite känsliga och måste kollas efter rätt mycket, och väldigt ovanliga.

lite off topic men.. Inte vet du vilka av LSx motorerna som har samma block? För med samma block borde ju motorfästena va mer lr mindre samma. LS1 och LS6 vet jag är i grunden samma motor. Sen kom ju LS3 och LS7, men är blocken samma?

Frågar för jag har fått en tanke på att montera en nyare motor ur LS serien i en C5a innom dom närmsta åren smile. Är nästan mest sugen på en LS9 eller en LSX smile

Chevrolet Racing
Camaro: a small vicious animal that eats mustangs
Citat av en grabb som såg en Lingenfelter LS1; -That thing pulls like a raped ape!

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
25 maj 2011
#27
_night_stalker_ skrev:
lite off topic men.. Inte vet du vilka av LSx motorerna som har samma block? För med samma block borde ju motorfästena va mer lr mindre samma. LS1 och LS6 vet jag är i grunden samma motor. Sen kom ju LS3 och LS7, men är blocken samma?

Frågar för jag har fått en tanke på att montera en nyare motor ur LS serien i en C5a innom dom närmsta åren smile. Är nästan mest sugen på en LS9 eller en LSX smile

Alla LSx block delar fästpunkter för motorfästen och dylikt är jag rätt säker på. Om inte annat så är det VÄLDIGT minimala ändringar på fästpunkter. GM gjorde så för att kunna flytta motorer mellan plattformer lättare.

Annars kan jag säga att LS1/LS6 delar block, 4.8 och 5.3 liters truck motorerna delar block, LS3 och LS9 delar block vet jag med säkerhet.
Senast redigerat av Rinnegan (25 maj 2011)

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

220 pounds of crazy
1 418 Inlägg
25 maj 2011
#28
Rinnegan skrev:
_night_stalker_ skrev:
lite off topic men.. Inte vet du vilka av LSx motorerna som har samma block? För med samma block borde ju motorfästena va mer lr mindre samma. LS1 och LS6 vet jag är i grunden samma motor. Sen kom ju LS3 och LS7, men är blocken samma?

Frågar för jag har fått en tanke på att montera en nyare motor ur LS serien i en C5a innom dom närmsta åren smile. Är nästan mest sugen på en LS9 eller en LSX smile

Alla LSx block delar fästpunkter för motorfästen och dylikt är jag rätt säker på. Om inte annat så är det VÄLDIGT minimala ändringar på fästpunkter. GM gjorde så för att kunna flytta motorer mellan plattformer lättare.

Annars kan jag säga att LS1/LS6 delar block, 4.8 och 5.3 liters truck motorerna delar block, LS3 och LS9 delar block vet jag med säkerhet.

Okej, då borde de inte bli nåra allt för stora problem då smile Så LS3, LS7 och LS9 delar block då lr? För LS3 sitter väl i standard C6er, LS7 i Z06erna å LS9 sitter ju i Zr-1. Och en LS9 och en LSX är de samma motor egentligen eller?

Chevrolet Racing
Camaro: a small vicious animal that eats mustangs
Citat av en grabb som såg en Lingenfelter LS1; -That thing pulls like a raped ape!

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
25 maj 2011
#29
_night_stalker_ skrev:
Okej, då borde de inte bli nåra allt för stora problem då smile Så LS3, LS7 och LS9 delar block då lr? För LS3 sitter väl i standard C6er, LS7 i Z06erna å LS9 sitter ju i Zr-1. Och en LS9 och en LSX är de samma motor egentligen eller?

LS3/LS9 ligger på 6.2 liter och LS7 ligger på 7 liter. Som sagt så har LSx serien samma fästpunkter för motorfästen och dylikt, men jag är rätt säker på att det inte är samma block. Baserad på samma arkitektur är det dock, men inte samma block. smile

LSX blocket är ett 6 liters järnblock som är baserad på LS arkitektur, väldigt liknande LQ4/LQ9 truck-motorerna, dock bara biffigare.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

220 pounds of crazy
1 418 Inlägg
25 maj 2011
#30
Okej, trodde LSX va i alu de oxå.. Där hitta man första ändringen i en CTS-V lr Camaro ZL-1 då, ner med en LS9 tongue Den må ju både väga mindre och så har den ju mer effekt big_smile Men en LS9 i en C5a hade ju vare guld big_smile

Chevrolet Racing
Camaro: a small vicious animal that eats mustangs
Citat av en grabb som såg en Lingenfelter LS1; -That thing pulls like a raped ape!

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
25 maj 2011
#31
_night_stalker_ skrev:
Okej, trodde LSX va i alu de oxå.. Där hitta man första ändringen i en CTS-V lr Camaro ZL-1 då, ner med en LS9 tongue Den må ju både väga mindre och så har den ju mer effekt big_smile Men en LS9 i en C5a hade ju vare guld big_smile

Jodå, nog må LSX blocket väga mer, dock så finns det redan folk som har plockat ut över 2500hk på blocket, så det är potentialen som hägrar med det. smile

Men ja, LS9 är nog det bästa alternativet för att få bra med tryck original. smile

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

220 pounds of crazy
1 418 Inlägg
25 maj 2011
#32
LS9 började jag fundera på för att de e bra med effekt i dom redan standard så då har man ju även driftsäkerhet i motorn smile För mkt mer än ca. 640hk behöver man ju knappast för en bil som ska rulla på gata tongue

Chevrolet Racing
Camaro: a small vicious animal that eats mustangs
Citat av en grabb som såg en Lingenfelter LS1; -That thing pulls like a raped ape!

12 086 Inlägg
25 maj 2011
#33
Bmws M60 är lätt (142kg skrapad) och billig att köpa, men inte särskilt liten.

Du kan få en 3L maskin med 218hk för ett par tusen, av mig tex wink
Senast redigerat av JapMax (25 maj 2011)

Bilplåtslagare
49 Inlägg
25 maj 2011
Trådstartare
#34
JapMax skrev:
Bmws M60 är lätt (142kg skrapad) och billig att köpa, men inte särskilt liten.

Du kan få en 3L maskin med 218hk för ett par tusen, av mig tex wink

Vad är måtten på en sådan motor ??? bredd höjd längd vikt?

svårt att få tag i någon äldre motor som liten och smäcker sad man får väl kanske ge efter för nyare motor med insprut som det verkar.. hade hoppats på att slippa el boxar m.m

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
25 maj 2011
#35
Rinnegan skrev:
Är det fysisk storlek eller bara vikt som sätter stopp?


Rover 215 och Buick 215 är samma motor i princip, det enda som skiljer är att Buick motorn inte är i aluminium, och lättare att hitta.

Där har du fel du. Buick motorn e exakt samma som Rovern å e även den i aluminium.

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
25 maj 2011
#36
JaggaChafen skrev:
Där har du fel du. Buick motorn e exakt samma som Rovern å e även den i aluminium.

Ah just ja, tänkte på 264'an.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

2 Inlägg
21 juni 2011
#37
Buick 215 och Rovers lilla åtta är i princip samma motor.
Skulle jag leta efter en liten billig alu V8 motor att trimma skule jag satsa på Rover.
Jag kan tippa på att du kan hitta en drös av trimgrejor till Roveråttan i England om du söker på beg-marknaden, eftersom den är populär där. Range Rover och Rover har ju använt snurran i åratal....
....och eftersom England är EU-land så slipper du lite avgifter från tredje-part-land, värt att kolla kanske?!

Jag tror Ford hade en till utseendet en söt V8:a, tror den hette 269?! Kolla upp den med :-)

Annars är jag Buick 455 fanatiker eftersom den tom kan väga mindre än en original Chevy 350, ja om Buick 455:an har Alu insug/toppar :-)
Kolla in hemsidan TA-Performance.com

12 086 Inlägg
21 juni 2011
#38
Crissse skrev:
JapMax skrev:
Bmws M60 är lätt (142kg skrapad) och billig att köpa, men inte särskilt liten.

Du kan få en 3L maskin med 218hk för ett par tusen, av mig tex wink

Vad är måtten på en sådan motor ??? bredd höjd längd vikt?

svårt att få tag i någon äldre motor som liten och smäcker sad man får väl kanske ge efter för nyare motor med insprut som det verkar.. hade hoppats på att slippa el boxar m.m

http://img121.imageshack.us/img121/8499/m60b40mtt.png

En skrapad motor väger 142kg.
Senast redigerat av JapMax (21 juni 2011)

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
21 juni 2011
#39
BuickGS455-71 skrev:
Annars är jag Buick 455 fanatiker eftersom den tom kan väga mindre än en original Chevy 350, ja om Buick 455:an har Alu insug/toppar :-)
Kolla in hemsidan TA-Performance.com

Kan tillägga att det kan nås bara med aluminium insug. Min rova väger 2 kilo mindre än en Cheva 350 med aluminium insug. Lär ju bli ännu mindre med toppar. smile

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

49 Inlägg
21 juni 2011
#40
en 318 till en buggy eller div  skulle ju kunna funka liten och ganska lätt går att lätta med både insug toppar och grenrör om man vill sen är det u lätt att hitta både trim och reservdelar och dom är lätta att hitta och billiga i inköp



Sök