serdna skrev:
RD_87 skrev:
En M46 betalar sig fort om det inte redan sitter i. Jag har haft 2st -79 och pendlat till skolan med för flera år sedan, den med M46 gick 1,5dl billigare på 90/110 väg.
Ursäkta min okunskap, men M46 är växellådan? Jag har den som har fyra växlar och du föreslår att jag ska byta till den med 5 växlar? Ska fundera lite på den möjligheten men jag tror att det är snäppet över mina meckarkunskaper
Att byta låda är inget som kräver några större kunskaper, en fullständigt orutinerad gör det på 5-6h om man bara tänker till lite. Lådan i sig brukar inte vara speciellt dyr, jag sålde en från en av mina skrotade för 3-400:- så om man har tur behöver det inte kosta nåt speciellt heller.
Det som krävs är en låda & främre kardan från en bil med samma kardandimension som du har på din dvs 44,5mm, annars måste du byta medbringare, inte svårt men kräver muttermaskin eller en kompis & ett dragskaft.
Du får själv räkna på om du tycker att det är värt det, om du planerar att ha bilen ett tag så tycker jag inte att det är nåt att fundera över. Du kan räkna på minst 10% besparing på soppan från 75km/h & uppåt, dvs ca 1dl/mil. 1dl=1,40kr du skulle alltså behöva åka minst 500mil i över 75km/h innan du kan börja räkna hem pengar på allvar.
Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...