3541
Sök

Ska pendla med en volvo 244 från 1980, tipps på att få ner bensinförbrukningen

1 754 Inlägg
26 maj 2011
#41
Ligg aldrig över 80km/h, det bör hjälpa en hel del.

Jag kan inget om allt.

1 353 Inlägg
26 maj 2011
#42
heh inte lätt alltid.. tycker dock TS har fått alla tips han kan få..
problemet är fortfarande alla polarna i bilen.. de blir för tungt, så kasta ut dom så har du största tipset där. sen efter det är de bara o följa alla andra tips, lite extra luft i däcken, kolla så inga bromsar ligger på och att allt rullar lätt o fint. ha ingen onödig skit i bilen, ställ in förgasare o tändning så det lirar och ge den stackaren en fin service med olja stift och filter smile

annars köper du en billigare bil, ta en sån liten escort som jag har tex. drar inte mycket smile


Evildan
26 maj 2011
#43
Mit tips är som många andras: serva den med olja och filter samt pumpa däcken lagom mycket.
Byta till en m46 eller m47 anser jag knappast ekonomiskt försvarbart i förhållande till kostnaden av det insparade bränslet under en så kort period.

De andra i bilen borde väl dessutom stå för hela bränslekostnaden då du håller med bilen

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
26 maj 2011
#44
serdna skrev:
RD_87 skrev:
En M46 betalar sig fort om det inte redan sitter i. Jag har haft 2st -79 och pendlat till skolan med för flera år sedan, den med M46 gick 1,5dl billigare på 90/110 väg.

Ursäkta min okunskap, men M46 är växellådan? Jag har den som har fyra växlar och du föreslår att jag ska byta till den med 5 växlar? Ska fundera lite på den möjligheten men jag tror att det är snäppet över mina meckarkunskaper

Att byta låda är inget som kräver några större kunskaper, en fullständigt orutinerad gör det på 5-6h om man bara tänker till lite. Lådan i sig brukar inte vara speciellt dyr, jag sålde en från en av mina skrotade för 3-400:- så om man har tur behöver det inte kosta nåt speciellt heller.
Det som krävs är en låda & främre kardan från en bil med samma kardandimension som du har på din dvs 44,5mm, annars måste du byta medbringare, inte svårt men kräver muttermaskin eller en kompis & ett dragskaft.
Du får själv räkna på om du tycker att det är värt det, om du planerar att ha bilen ett tag så tycker jag inte att det är nåt att fundera över. Du kan räkna på minst 10% besparing på soppan från 75km/h & uppåt, dvs ca 1dl/mil. 1dl=1,40kr du skulle alltså behöva åka minst 500mil i över 75km/h innan du kan börja räkna hem pengar på allvar.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Rumpmas
3 860 Inlägg
26 maj 2011
#45
Bebben skrev:
Att ingen ens nämt Eco-driving...

* accelerera bestämt
* skippa varannan växel
* Lyft blicken och planera din körning så långt det går
* motorbromsa så ofta du kan
* stanna bara om det är nödvändigt

http://www.str.se/Miljo/Ecodriving/Korsatt/

mad

Jag gjorde ju det!


GREASEMONKEY
822 Inlägg
13 februari 2013
#46
Lyfter en gammal tråd med lite lätt info, det ska finnas att köpa färdiga kitt på E-bay. Min bror har minskat förbrukningen på sin bil ganska rejält, då är det en Honda 1,6 V-tech motor det rör sig om.
Han har inte konverterat men förbättrat motorns förbränning med vätgas ! En typ av effektivisering av bränsle/luftblandningen helt enkelt. Om jag har förstått rätt så ska vätgas vara mycket instabilt, men vid en sån här installation så ska gasen inte lagras utan direkt användas när den produceras. Jag är inte själv så jätteinsatt men det finns mycket att läsa om ämnet om man orkar söka.
Förresten så är det nog bara lämpligt sommartid.

En sida jag hittad lite snabbt:
http://www.squidoo.com/spara_bensin

Vore kul om fler som provat detta kunde komma med feedback.

Mvh S.Österdahl


Sök