Saab 9-3 2,0T 98-99 har den mycket driftsäkra motorn och turboagget. 185 hk, och du får runt 225 hk med ett steg 1 för 1500 spänn. Motorn tål 400 hästar utan att öppnas utan några större problem, och bilen kostar inte ens 30k, du borde få tag på en fin för 20k
![smile](img/smilies/smile.png)
Den drar runt 0,8 blandat, nedåt 0,65 landsväg om allt är som det ska.
Fel som inte syns utifrån (rost och pixelfel på displayer syns ju bra) är t ex handbromsen, Ac-kompressorn, rostiga fjäderben (böj undan damasken och kolla). Viktigt att det är lätt att lägga i backen!
Köprådstråd:
http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … p;t=266642Modellen har faktiskt inte så många vanliga fel med T5-motor (98-99, vissa -00). T7-motorn som sitter 00-02 är den ökända varianten med dålig turbo och som gärna havererar.
Du känner igen en T5-motor enklast på att den har RÖD tändkassett, den avlånga delen på ventilkåpan som styr tändningen. En T7-motor har svart tändkassett.
Dock har bilen ganska mycket torque steer, alltså att man får hålla hårt i ratten vid kraftiga accelerationer. Det är mest en vanesak och mest irriterande på vägar med dålig beläggning och kan avhjälpas med t ex polyflex-bussningar. På den sänkta Aero jag hade tyckte jag inte att det var ett problem, så en sänkning kan nog rekommenderas.
Försäkringen blir ju som den blir på en bil med 185 hk som är populär bland ungdomar. Farsan får ge runt 350/månad för helförsäkring på sin 900 -98 (i princip samma bil) 2,0T, och jag fick ge 650/månad, som hade sänkts till runt 500/månad om jag hade haft kvar bilen och tecknat en period på samma bolag för min Aero med 205 hk. Försäkringar är ju sjukt individuellt.
Plockade ett regnummer på en 9-3 2,0T -98 på Blocket, bara att skriva in på någon "Räkna pris-funktion" på ett bolags hemsida:
KFW 100
Jag fick 399 kr/månad på Trygg-Hansa med helförsäkring 1500 mil med alla tillval. Dock varierar det ju kraftigt med körkortsår, ålder, var du bor osv.