Automaten är inte så dum, men ingen räserlåda direkt. Effekten i en 2004 Aero är klart tillräckligt, bottenvridet är monumentalt och omtalat. Sista bilen med Svensk motor och den klassiska B235R denna modellen. Automaten har paddlar på ratten, det är rätt nice vid omkörning och sånt, men om du snabbt kommer på att du måste växla så är det en liten fördröjning som kan upplevas störande. Den är djävligt rapp i sportläge däremot och grymt svårt slå i starten vid rödljusen, det är lite beroendeframkallande faktiskt. Den tål trim upp till 280-290 hästar utan problem, några har betydligt mer men då servas lådorna ofta med olja!
I övrigt är det sköna vagnar som fan. 2004 har inga oljeproblem som tidigare lider av, och den rätta fronten 2004-2005. 2006 så dog ju hela designavdelningen och blinda hönor på fyllan designade om 9-5. (Chromeljusen).
Kolla däck och bromsar. En Aero automat käkar bägge i snabb takt. Aeron har såklart större och dyrare grejor än vanliga 9-5. Förbrukningen landar på 0.8 nånstans landsväg, omöjligt komma under litern i stan.
Utan att veta nåt om bilarna du tittar på så kan du förvänta dig att ACn snart behöver servas i det miltalet, att Automaten kanske börjar strula nånstans runt 20.000 mil, i alla fall om förra ägarna använt hästarna som det är tänkt.