3285
Sök

Tesla sålde fler bilar än Volvo i september 2024

4 119 Inlägg
för 4 timmar sedan
#61
Growe skrev:
chrizz skrev:
zemet skrev:

Helt klart tråkigt för dom som köpte model S att Tesla sänkte priset på MS med 200K över en natt....
Prissänkningarna på M3 och MY var ju lägre men ändå.

Men bra för dom som vill köpa beg elbil:)

Känns lite lurigt att köpa ny elbil över huvud taget, folk är rädda för batterier som degraderas och går sönder.
Och batteritekniken lär ju göra stora framsteg dom närmaste åren vilket gör dom gamla bilarna mindre attraktiva.

Min bil laddar ju bara med 125 KW max, och det är när batteriet är nästan tomt.
Nya Taycanen snittade ju över 300KW över hela laddcykeln. Det är ganska segt att sitta och ladda i 50kw som jag får göra när mitt batteri kommer upp i 60+ state of charge.

Vem vet var tekniken tagit vägen om 5 år, troligtvis är elbilarna mycket billigare och laddar snabbare och går längre.
Jag har en hybrid som laddar DC i 50kW max (batteriet är på 25kWh, så det tar ca 25 minuter till 100%). Tycker det är perfekt när man vill tappa upp snabbt när man är på rull. Men jag använder det mycket sällan ändå. Oftast laddar jag hemma, och då med 1.5kW. Det tar sin lilla stund big_smile

I vilket fall så mår ju batterierna betydligt bättre av att laddas lite långsammare, så för andrahandsvärdet borde det vara mindre attraktivt med bilar som snabbladdat mycket. Framöver kommer säkert sådana parametrar in i bilden när man ska köpa beg. bil. Laddningscykler, antal snabbladdningar, snittladdeffekt osv.

Jag har egentligen inga tvivel på batteriernas hållbarhet, de har ju visat sig hålla förvånansvärt bra över tid, men folk är rädda för det ändå då utbytesbatterierna ofta kostar lika mycket som att byta hela bilen efter några år.
problemet är att batterierna har en beräknad livslängd det finns en anledning att tex tesla har 8års batteri garanti
om dom vorre så fantastika många elbilsägare verkar tro så hade dom vågat ha betydligt längre garanti..

jag är övertygad att beräknad livslängd är 10år  sen efter det lever man på lånad tid.   
det är ju inga evighetsmaskiner som många tycks tro.   det är ju inte heller en vanlig bilmotor.   
men kostnadsskillnaden är ju enorm.  att byta motor på en elbil är dock billigare än en bensin eller dieselmotor.   så där vinner elbilar stort
men när det gäller batterier skulle jag aldrig köpa en 10år gammal elbil och derför blir det aldrig aktuellt för mig att skaffa en elbil. 
just pga batteriernas livslängd.   

risken är för hög för det priset en beg elbil kostar.   en tesla från 2015 borde idag vara bra mycket billigare än en dieselbil med motsvarande mil.  och årgång.  men det är dom inte sätt till batterierna redan är förbrukade och istort sätt noll i värde.. sen kan man "laga" batterier men när några celler blir dålig blir dom det av en anledning.. dom är förbrukade om några celler börjar gå sönder ska man nog räkna med att resten kommer paja inom kort då är det inte roligt när ett batteri kostar 200k
Kostnadsskillnaden är ju inte enorm mellan att byta ett batteri och en motor?
Vad får du betala för att byta en motor på en 10 år gammal bil? Runt 100K gissar jag på om det är någon vanlig tråkig 2.0L motor.
Skall du byta motor på en bil med 500 HK så blir det betydligt dyrare.

Men jag håller med dig om att en gamla tesla är ganska riskabel, förr eller senare går batteriet sönder.
35K mil gick min kollegas Model S innan batteriet gav upp, min förra MS fick batteriet bytt vid 16K mil.


Administratör
11 865 Inlägg
för 2 timmar sedan
#62
zemet skrev:
Growe skrev:
chrizz skrev:

Jag har en hybrid som laddar DC i 50kW max (batteriet är på 25kWh, så det tar ca 25 minuter till 100%). Tycker det är perfekt när man vill tappa upp snabbt när man är på rull. Men jag använder det mycket sällan ändå. Oftast laddar jag hemma, och då med 1.5kW. Det tar sin lilla stund big_smile

I vilket fall så mår ju batterierna betydligt bättre av att laddas lite långsammare, så för andrahandsvärdet borde det vara mindre attraktivt med bilar som snabbladdat mycket. Framöver kommer säkert sådana parametrar in i bilden när man ska köpa beg. bil. Laddningscykler, antal snabbladdningar, snittladdeffekt osv.

Jag har egentligen inga tvivel på batteriernas hållbarhet, de har ju visat sig hålla förvånansvärt bra över tid, men folk är rädda för det ändå då utbytesbatterierna ofta kostar lika mycket som att byta hela bilen efter några år.
problemet är att batterierna har en beräknad livslängd det finns en anledning att tex tesla har 8års batteri garanti
om dom vorre så fantastika många elbilsägare verkar tro så hade dom vågat ha betydligt längre garanti..

jag är övertygad att beräknad livslängd är 10år  sen efter det lever man på lånad tid.   
det är ju inga evighetsmaskiner som många tycks tro.   det är ju inte heller en vanlig bilmotor.   
men kostnadsskillnaden är ju enorm.  att byta motor på en elbil är dock billigare än en bensin eller dieselmotor.   så där vinner elbilar stort
men när det gäller batterier skulle jag aldrig köpa en 10år gammal elbil och derför blir det aldrig aktuellt för mig att skaffa en elbil. 
just pga batteriernas livslängd.   

risken är för hög för det priset en beg elbil kostar.   en tesla från 2015 borde idag vara bra mycket billigare än en dieselbil med motsvarande mil.  och årgång.  men det är dom inte sätt till batterierna redan är förbrukade och istort sätt noll i värde.. sen kan man "laga" batterier men när några celler blir dålig blir dom det av en anledning.. dom är förbrukade om några celler börjar gå sönder ska man nog räkna med att resten kommer paja inom kort då är det inte roligt när ett batteri kostar 200k
Kostnadsskillnaden är ju inte enorm mellan att byta ett batteri och en motor?
Vad får du betala för att byta en motor på en 10 år gammal bil? Runt 100K gissar jag på om det är någon vanlig tråkig 2.0L motor.
Skall du byta motor på en bil med 500 HK så blir det betydligt dyrare.

Men jag håller med dig om att en gamla tesla är ganska riskabel, förr eller senare går batteriet sönder.
35K mil gick min kollegas Model S innan batteriet gav upp, min förra MS fick batteriet bytt vid 16K mil.
Det är ju inte riktigt jämförbart dock. Att byta en motor helt är ovanligt, man reparerar ju den normalt. Att reparera ett batteri hör inte till vanligheten, och även om man kanske kan göra det ibland det så är det ett helt annat sorts projekt som kräver specialkompetens. Går ens gamla Volvo sönder så kör man den till närmaste verkstad och hämtar ut den fungerande dagen efter big_smile

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."


Sök