3672
Sök

Broms känns som den knappt tar?

Muttley
1 juni 2011
#21
Jag måste bara påpeka. Du behöver ALDRIG ha motorn igång ej heller någon tändning.
Har aldrig varit med om att en märkesverkstad sätter igång tändningen så de är ren skitsnack faktiskt om man luftar.

...has left the building...
4 474 Inlägg
1 juni 2011
#22
TKD_rille: E de så? Åh fan... Kort förklarat: ABS:en drivs av vadå??Jo ström...Varifrån kommer strömmen? Jo batteriet...Vad händer om man inte strömsätter ABS:en? Jo den aktiveras inte utan bromsvätskan "passerar" så att säg (har inte den blekaste hur ABS-pumpenheten funkar, men där finns "några ventiler" samt en högtryckspump, och kan du tänka dig,man kan få luft där med, sen så vet jag som sagt INTE hur ABS:en "kopplas" förbi om den knasar, kan ju tänkas att alla ventiler står öppna, jag vet inte...). Men visst jag kan ha fel, men de verkstäder som luftat mina bromsar har ALLTID gjort det med bilen igång, en verkstad luftade till o med vid hydraulblocket...INGET kan ta skada av att lufta med motorn igång, o luftningen blir korrekt, oavsett om man verkligen behöver ha igång motorn eller inte...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Muttley
1 juni 2011
#23
dawwe skrev:
TKD_rille: E de så? Åh fan... Kort förklarat: ABS:en drivs av vadå??Jo ström...Varifrån kommer strömmen? Jo batteriet...Vad händer om man inte strömsätter ABS:en? Jo den aktiveras inte utan bromsvätskan "passerar" så att säg (har inte den blekaste hur ABS-pumpenheten funkar, men där finns "några ventiler" samt en högtryckspump, och kan du tänka dig,man kan få luft där med, sen så vet jag som sagt INTE hur ABS:en "kopplas" förbi om den knasar, kan ju tänkas att alla ventiler står öppna, jag vet inte...). Men visst jag kan ha fel, men de verkstäder som luftat mina bromsar har ALLTID gjort det med bilen igång, en verkstad luftade till o med vid hydraulblocket...INGET kan ta skada av att lufta med motorn igång, o luftningen blir korrekt, oavsett om man verkligen behöver ha igång motorn eller inte...

Klart de inte tar skada om motorn är igång.
Men de är ju bara en miljöskada att låta bilen stå på tomgång helt i onödan.
Toyota som jag var på ett tag innan har aldrig nånsin haft bilarna igång eller tändning, då bilar med abs. Och moderna bilar inte från 90 talet. Och alla bilar jag har luftat själv har jag aldrig haft igång, och de har då aldrig blivit några problem med det. Och då har jag använt pumptekniken.

...has left the building...
4 474 Inlägg
1 juni 2011
#24
Tkd_rille: "Stora" verkstäder luftar ju ens knappt, de har ju nån sån där "bromsvätskebytare" som trycker igenom bromsvätskan med lagom tryck, brukar inte bli luft i systemet öht då... Däremot får man garanterat luft om man "tömmer" systemet o fyller upp sedan genom att hälla på... Å jag har alltid luftat mina "ABS-bilar" med motorn igång, alltid med samma goda resultat..De där 15-20 min bilen puttrar på tomgång gör varken till eller från för miljön, vill du vara miljöhjälte så ställ bilen helt o åk kommunalt.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Muttley
1 juni 2011
#25
dawwe skrev:
Tkd_rille: "Stora" verkstäder luftar ju ens knappt, de har ju nån sån där "bromsvätskebytare" som trycker igenom bromsvätskan med lagom tryck, brukar inte bli luft i systemet öht då... Däremot får man garanterat luft om man "tömmer" systemet o fyller upp sedan genom att hälla på... Å jag har alltid luftat mina "ABS-bilar" med motorn igång, alltid med samma goda resultat..De där 15-20 min bilen puttrar på tomgång gör varken till eller från för miljön, vill du vara miljöhjälte så ställ bilen helt o åk kommunalt.

Helt onödigt enligt mitt tycke att ha bilen igång bara.
Hur ska jag ställa bilen när jag jobbar med att köra bil . Tycker bara tomgång är de dummaste man kan göra om de är helt onödigt bara när man kan göra de utan.

...has left the building...
4 474 Inlägg
1 juni 2011
#26
Tkd_rille: Som sagt jag har inte den BLEKASTE hur de har gjort/kopplat för att man skall ALLTID ha full bromsförmåga oavsett om ABS funkar eller ej. Eftersom jag inte vet detta så kan jag tycka att det är tänkbart att luft kan bli kvar i hydraulblocket om man inte "aktiverar" ABS:en... Som jag förstått det så kan(får?) det inte finnas några elstyrda ventiler eller liknande som "kopplar förbi" ABS-enheten, utan det är i "smart" rördragning som säkerheten ligger i...Men fine, visst vet jag att man kan lufta utan att ha bilen igång (eller aktiverad tändning), men jag har det som praxis att alltid lufta med motorn igång, ungefär som att jag alltid ställer dubbla pallbockar under bilen om jag skall krypa under, den ena KAN ju haverera om man har mega-otur, better safe than sorry....

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Försöker iaf
12 819 Inlägg
1 juni 2011
#27
Har varit med om 3-4 abs utrustade bilar som jag inte fått ut någon bromsvätska ifrån utan att ha tändningen påslagen. På med tändningen och vips - flödar friskt! Gäller iaf baktill om jag minns rätt.

Så att det bara är skitsnack håller jag inte med om.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

108 Inlägg
2 juni 2011
#28
Det blir bäst när motorn är igång. Du får högre tryck genom rören har du ev smutts i cylindrar/oken så får man ut skiten. Och ja det går o lufta utan motorn igång, men du får alltid bättre resultat när den är igång. Och ja vissa bilar kräver åtminstånde tändning på för o luftas.

...has left the building...
4 474 Inlägg
6 juni 2011
#29
Tkd_rille: ALDRIG ha igång motorn...Kolla länken...: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=216462

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure


Sök