2793
Sök

Broms känns som den knappt tar?

1 738 Inlägg
31 maj 2011
Trådstartare
#1
tja!

har fått ett skumt problem, när jag bromsar utan att bilen är igång så har jag tryck på pedalen men när bilen är igång så går den "nästan" i botten där den tar. Lite av en svampig kännsla tills jag når botten!

MEN systemet är luftat och inget läckage, nya stålomspunna slangar! när luftningen gjordes så tog jag VF, HF, HB, VB vet ej om de spelar nån roll? men iaf idag gjorde jag ett nytt försök o körde HB, VB, HF, VF och fortfarande ingen luft!

Vad ska jag göra? går de typ ställa slaglängden på pedalen för att få den att ta högre upp? såg även att det fanns en avluftnings nippel precis brevid behållaren som vi inte har rört!

HJÄLP!!


1 738 Inlägg
31 maj 2011
Trådstartare
#2
Ska tillägga att alla bromsrör vart bortagna, det är ny olja i systemet!

Kan det vara nipplarna vid bromscylindern jag glömt att lufta? hur många finns det?


...has left the building...
4 474 Inlägg
31 maj 2011
#3
Lufta på... Fråga: Trampade du pedalen i botten när du luftade? Om ja så kan man ha sån otur att huvudcylindern ger sig...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

1 738 Inlägg
31 maj 2011
Trådstartare
#4
dawwe skrev:
Lufta på... Fråga: Trampade du pedalen i botten när du luftade? Om ja så kan man ha sån otur att huvudcylindern ger sig...

vad blir effekten om cylindern har gett sig? hur känns den liksom?


...has left the building...
4 474 Inlägg
31 maj 2011
#5
Svampig, tar långt ner eller går i botten, går ej att lufta...MEN jag hade liknande symptom, dvs pedalen tog långt ner, om än inte så långt som för dig, efter en ordentlig luftning (luftade ut ca 2dl/ok) så blev bromsarna kanon. Lufta i rätt ordning, dvs HB,VB,HF o till sist VF

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

2 174 Inlägg
31 maj 2011
#6
jo har man inte luftat cylindern först och trampar till vänder sig gummimembranet inne inne i cylindern och då blir det bara skrot. Finns guider tror jag på google, haynes boken är suverän tongue


...has left the building...
4 474 Inlägg
31 maj 2011
#7
"Tricket" är att låta bromsoljan rinna igenom till alla 4 ok INNAN man börjar lufta...Man luftar med motorn igång, eller åtminstone påslagen tändning.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Föredrar MoPar,GM och Ford
1 004 Inlägg
31 maj 2011
#8
dawwe skrev:
"Tricket" är att låta bromsoljan rinna igenom till alla 4 ok INNAN man börjar lufta...Man luftar med motorn igång, eller åtminstone påslagen tändning.

Vad gör tändningen påslagen för nytta? (blev nyfiken)

"My drinkingteam has a racingproblem"

...has left the building...
4 474 Inlägg
31 maj 2011
#9
Man "aktiverar" ABS-enheten så att säg, allra helst skall motorn vara igång!

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

33 Inlägg
31 maj 2011
#10
har aldrig vart med om att cylindern gett vika, när vi skulle lufta sa jag åt morsan att stampa pedalen i botten på min 20 åriga rishög så kan inte påstå att försiktighet behövs ta med en gammal saab, men det är ju bara bra att ta den säkra före det osäkra, lufta för fulla muggar.

mvh


Föredrar MoPar,GM och Ford
1 004 Inlägg
31 maj 2011
#11
dawwe skrev:
Man "aktiverar" ABS-enheten så att säg, allra helst skall motorn vara igång!

Ahaa, okej..

"My drinkingteam has a racingproblem"

2 174 Inlägg
31 maj 2011
#12
Timpan15 skrev:
har aldrig vart med om att cylindern gett vika, när vi skulle lufta sa jag åt morsan att stampa pedalen i botten på min 20 åriga rishög så kan inte påstå att försiktighet behövs ta med en gammal saab, men det är ju bara bra att ta den säkra före det osäkra, lufta för fulla muggar.

mvh

hade du nya bromsrör och haft systemet tomt? Då hade du tur.


1 738 Inlägg
31 maj 2011
Trådstartare
#13
Jag har ju tryckt försiktigt tills jag fick olja i systemet, men jag har ju skitbra tryck när inte bilen är igång. Varför försvinner det när bilen är på? Är det verkligen bromscylindern, är det inte bara lufta mer men hur många nipplar sitter de på cylindern?


...has left the building...
4 474 Inlägg
31 maj 2011
#14
"Servon" hjälper ju till med motorn igång...Lufta på, o glöm inte håll nivån konstant på max i bromsvätskebehållaren, ha motorn i gång under proceduren.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

33 Inlägg
31 maj 2011
#15
hangman skrev:
Timpan15 skrev:
har aldrig vart med om att cylindern gett vika, när vi skulle lufta sa jag åt morsan att stampa pedalen i botten på min 20 åriga rishög så kan inte påstå att försiktighet behövs ta med en gammal saab, men det är ju bara bra att ta den säkra före det osäkra, lufta för fulla muggar.

mvh

hade du nya bromsrör och haft systemet tomt? Då hade du tur.

Jajjamensan.
EDIT: den hade även stått tom i 2 veckor o sugit åt sig gosaker

mvh
Senast redigerat av Timpan15 (31 maj 2011)


1 738 Inlägg
31 maj 2011
Trådstartare
#16
dawwe skrev:
"Servon" hjälper ju till med motorn igång...Lufta på, o glöm inte håll nivån konstant på max i bromsvätskebehållaren, ha motorn i gång under proceduren.

Ok smile ad tror du om servon? Är den körd så som jag berättar hur den beter sig ? :s


...has left the building...
4 474 Inlägg
31 maj 2011
#17
Servon har jag svårt att tro att den e "körd", den verkar snarare göra sitt jobb, som den skall...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

1 738 Inlägg
31 maj 2011
Trådstartare
#18
dawwe skrev:
Servon har jag svårt att tro att den e "körd", den verkar snarare göra sitt jobb, som den skall...

Ok, hoppas det för jag har inte tid med sånt big_smile försöker imorrn igen så återkommer jag om man hittar felet!

Tack!

Mvh
Senast redigerat av 940RDALLE (31 maj 2011)


108 Inlägg
1 juni 2011
#19
Det där me bromsar det kan jag. jag kommer o hjälper dig efter jag slutat idag, påminn mig bara

1 738 Inlägg
1 juni 2011
Trådstartare
#20
Somar skrev:
Det där me bromsar det kan jag. jag kommer o hjälper dig efter jag slutat idag, påminn mig bara

Skitbra Skyline Somar smile



Sök