2653
Sök

Bromsuppgradering?

781 Inlägg
2 juni 2011
Trådstartare
#1
Funderar på ngt Big Brake Kit till min bil.Vet att den är helbilsgodkänd..,men hur svårt är det på SBP om man kommer in med det fram o bak?

Har hittat ett grymt kit i USA,men ingen handbroms..Kanske man får nöja sig med borrat/slitsat med andra belägg i orig.dimension..

Skulle behöva lite tips o råd innan jag bestämmer mig.smile


854 Inlägg
2 juni 2011
#2
Det finns Bromskit där man använder original handbroms. Om man nu har behov av att byta bak i annat än stylingvinkel. Mitt tips är att ta ett snack med Per på PeanSweden, bra service och vettiga priser.


781 Inlägg
2 juni 2011
Trådstartare
#3
OK,tack.Bak är väl som du säger,men orig ser så fjuttiga ut innanför mina20"...


...has left the building...
4 474 Inlägg
2 juni 2011
#4
Jag besiktigade för 2v med ett "Big Brake Kit" 355mm runt om, 6 resp 8-kolvsok, bibehållen original handbromsfunktion. De sade inte ett ord om bromsarna, de tittade mest. Givetvis var bromsvärdena perfekta, dvs helt jämna. Min bil är inte helbilsgodkänd. Jag TROR att man lär slinka igenom med BBK även på en helbilsgodkänd bil, men det hänger på vilken tekniker man får, en surgubbe o det lär vara kört... Mitt kit är ett sk "Kina-kit", PEAN som nämns i tråden säljer även de "Kina-kit" (eller gjorde för 2 år sedan...), fördelen med "Kina-kit" är det är "bolt-on", du slipper tillverka egna adaptrar, ordna med bells osv (iaf till min bil, AP-Racing hade inget "bolt-on" kit till min bil). Prismässigt så skiljer det en del mellan tex AP-Racing o motsvarande "Kina-kit", bromsmässigt så går åsikterna isär, finns de som tycker att "Kina-kit:en" är bättre än motsvarande (prismässigt) "märkeskit", medan andra tycker att de är skräp. Själv är jag mer än nöjd, men jag kör inte bana utan har kit:et mest för att det skall se bra ut...
Att tänka på är att dessa BBK kan få bilen att kännas märkbart slöare, speciellt om man går upp rejält i skivstorlek, tex från säg 286mm till 355mm, 355mm skivor inkl lättviktsoken väger betydligt mer än original 286mm skivor inkl ok. I mitt fall gick jag från 315mm resp 300mm. Totalvikten på frambromsarna (dvs ok+skivior) är ungefär som original, bak väger bromsarna klart mer än original. Nu har jag rätt många hästar i bilen så jag märker ingen direkt skillnad, men jag är säker på att om man skulle göra accelerationsmätningar med BBK kontra original så skulle bilen accelerera bättre med original bromsar....

Mitt råd till dig är att skaffa ett kit med bibehållen original handbromsfunktion, då har du stora chanser att gå igenom trots helbilsgodkänd bil...
Senast redigerat av dawwe (2 juni 2011)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Legitimerad Hårdrockare
325 Inlägg
2 juni 2011
#5
Det behöver du nog inte oroa dig för. Jag hade skaffat bättre bromsar till Saaben och de bara kommenterade en gång att den bromsade bra. Så länge man skaffar grejor som överglänser originaldelarna så tror jag inte att någon bryr sig. Det vore ju rent korkat att anmärka på att man har bättre bromsförmåga

Var som folk får man höra jämt. Varför?? Folk är det mest korkade som finns...

7 276 Inlägg
2 juni 2011
#6
Du kan få nerslag men risken för det brukar inte vara så himla stor sålänge som allt sitter som det ska.
Men du måste ha kvar parkeringsbromsfunktionen.


Legitimerad Hårdrockare
325 Inlägg
2 juni 2011
#7
Ja parkeringsbromsfunktionen är ju ett måste

Var som folk får man höra jämt. Varför?? Folk är det mest korkade som finns...


Sök