Hej,
Risk för att detta blir en roman, ursäktar redan nu att jag är dålig på att skriva kortfattat.
Har spånat kring mitt fel och sett en del tips på vad som kan strula vid liknande symtom men det verkar mest som gissningar från folk som känner nån som haft problem och sällan någon som känner sig ganska säker på vad som kan vara fel. Därför har jag nu kastat ändan ur vagnen och reggat mig för att skapa en fråga med så mycket info som möjligt i hopp om att någon kan ge mig tips på vad som ska göras.
Ursprungsproblemet uppträdde för ett par månader sen. Bilen hade gått som vanligt men en morgon när jag startade den fick jag inte i några växlar alls. Märkligt tänkte jag och tog bussen istället. Dagen efter började jag felsöka och då startade inte motorn alls. Startmotorn lät bra och startkransen/svänghjulet gick runt så jag tänkte att det var något i motorn, rem, bensinpump eller annat som var trasigt. Jag lät den stå ett tag i hopp om att trötta ut biljäveln men den var envis och felet kvartstog givetvis så jag hissade upp den och insåg att startkransen var HELT slut. Bara att byta.
Köpte beg startkrans på bildemo. När jag monterade den lyckades jag i mörkret tro att bultarna som den ska sättas fast med i motorn bara var styrpinnar som startkransen skulle tryckas över så jag skruvade fast den i turbin och drog ihop lådan igen. Det gjorde att motståndet var högre än vad det brukar vara så det gick knappt att dra runt hjulet. Insåg mitt misstag och gjorde om allt igen. Startkransen såg hel ut så den byttes inte ut.
Nöjd med att fått ihop allt testade jag att starta och det gick hur fint som helst men den växlar inte. Inte på någon växel, varken fram eller bak.
Fyllde med olja (ca två liter som hade runnit ut vid demonteringen) och testade igen med samma resultat.
Jag har hög tomgång på bilen och normalt när jag byter växel går motorn upp i höga varv och jag hör tydligt att ingen varvskillnad sker nu när jag byter växel.
När jag gasar (oavsett växelspaksläge) går motorn ner i varv långsammare än normalt, jag förstår inte varför men gissar att motorn går lättare för att något motstånd saknas?
Växelväljaren är jag ganska säker på att den sitter i rätt eftersom jag inte kan putta i bilen om den står i P. Tror att det bara gick att putta den i N, men minns inte riktigt om jag testade i något annat läge.
Bil:
Chevrolet G20 van -87
Motor: 305
Låda: th700r4
Mil: 25k
Mer info:
Hade lådan inlämnad för genomgång för ett halvår sen (ca 500 mil), då byttes en del slitna delar samt olja och filter. (Uteslutet att fråga honom.)
Oljan är som ny, ljus, klarröd och luktar smaskens.
Ja, kardan sitter fast, alla andra tips är av intresse :)
BTW: Någon som vet vad den lilla "vingen" på startkransen är till för? Bara balansering?
Tackar på förhand
Risk för att detta blir en roman, ursäktar redan nu att jag är dålig på att skriva kortfattat.
Har spånat kring mitt fel och sett en del tips på vad som kan strula vid liknande symtom men det verkar mest som gissningar från folk som känner nån som haft problem och sällan någon som känner sig ganska säker på vad som kan vara fel. Därför har jag nu kastat ändan ur vagnen och reggat mig för att skapa en fråga med så mycket info som möjligt i hopp om att någon kan ge mig tips på vad som ska göras.
Ursprungsproblemet uppträdde för ett par månader sen. Bilen hade gått som vanligt men en morgon när jag startade den fick jag inte i några växlar alls. Märkligt tänkte jag och tog bussen istället. Dagen efter började jag felsöka och då startade inte motorn alls. Startmotorn lät bra och startkransen/svänghjulet gick runt så jag tänkte att det var något i motorn, rem, bensinpump eller annat som var trasigt. Jag lät den stå ett tag i hopp om att trötta ut biljäveln men den var envis och felet kvartstog givetvis så jag hissade upp den och insåg att startkransen var HELT slut. Bara att byta.
Köpte beg startkrans på bildemo. När jag monterade den lyckades jag i mörkret tro att bultarna som den ska sättas fast med i motorn bara var styrpinnar som startkransen skulle tryckas över så jag skruvade fast den i turbin och drog ihop lådan igen. Det gjorde att motståndet var högre än vad det brukar vara så det gick knappt att dra runt hjulet. Insåg mitt misstag och gjorde om allt igen. Startkransen såg hel ut så den byttes inte ut.
Nöjd med att fått ihop allt testade jag att starta och det gick hur fint som helst men den växlar inte. Inte på någon växel, varken fram eller bak.
Fyllde med olja (ca två liter som hade runnit ut vid demonteringen) och testade igen med samma resultat.
Jag har hög tomgång på bilen och normalt när jag byter växel går motorn upp i höga varv och jag hör tydligt att ingen varvskillnad sker nu när jag byter växel.
När jag gasar (oavsett växelspaksläge) går motorn ner i varv långsammare än normalt, jag förstår inte varför men gissar att motorn går lättare för att något motstånd saknas?
Växelväljaren är jag ganska säker på att den sitter i rätt eftersom jag inte kan putta i bilen om den står i P. Tror att det bara gick att putta den i N, men minns inte riktigt om jag testade i något annat läge.
Bil:
Chevrolet G20 van -87
Motor: 305
Låda: th700r4
Mil: 25k
Mer info:
Hade lådan inlämnad för genomgång för ett halvår sen (ca 500 mil), då byttes en del slitna delar samt olja och filter. (Uteslutet att fråga honom.)
Oljan är som ny, ljus, klarröd och luktar smaskens.
Ja, kardan sitter fast, alla andra tips är av intresse :)
BTW: Någon som vet vad den lilla "vingen" på startkransen är till för? Bara balansering?
Tackar på förhand
0
0
0
0