tony77 skrev:
Hej,
Jag kör idag en gammal Volvo 850 GLT från 1997. Är mycket nöjd med bilen, den har gått 18500 mil och har ingen rost alls men jag försöker nu ha en nyare bil som drar mindre bränsle och har mindre problem.
Jag har funderat länge på att köpa antigen en S40 (2.0) Bensin - 2007 och uppåt eller en S60 ! Problemet med S60 att de har stora motorer som drar nästan lika mycket som min 850 ! Därför kollar jag annonser på blocket om det finns S40 (2.0) eller kanske 1,8, 1,6 allt beror på om jag får lite hjälp att välja rätt här
Mina frågor är som följande:
1. Är Volvo S40 från 2007 och uppåt en bra bil jämfört med S60 ?
2. Har Volvo S40 bra stabilitet ? väghållning ? rostskydd ? kvalitet i allt lika mycket som S60 ?
3. Hur är det med service intervaller ? 2000 mil ? 3000 mil ?
4. När byter man kamrem enligt Volvos servicebok ?
5. Hur stora är skillnaderna mellan 2.0 - 1,8 och 1.6 liters bensin motorerna ? är det stor eller liten skillnad i prestanda ?
6. Sitter man bekvämt inne ? är interiören av bra kvalitet ?
Hoppas någon/några kan svara mina frågor, vore tacksam
/Tony
Skulle svara så här:
1. Ja, både S60 och S40 är bra bilar till att börja med. Serien med C30, S40 och V50 hade inledningsvis en del problem (Barnsjukdomar) men verkar ha skärpt till sig; Modellen hade klarat sig fin-fint i den statistik Svensk Bilprovning släppte nyligen över besiktigade tre år gamla bilar.
2. S40 är i förhållande till storleken väldigt stadig på vägen, väghållningen är klart godkänd och bilen är rolig att köra: Men är det "en rolig bil" du söker finns det bättre alternativ. Kvalitén verkar snarlik, rostskyddet verkar vara något bättre på S60 men helt ok på bägge:
http://www.vibilagare.se/test/rost/rost … 0-16-d-125http://www.vibilagare.se/test/rost/rost … 2000-125833./4. Vet inte tyvärr, däremot var S40 (Och då framför allt 2.4i) inledningsvis väldigt dyra att serva: Teknikens Värld räknade på det och kom fram till att en S40 2.4i var dyrare i underhåll över 12.000mil än en Porsche 911 997 Carrera...
5. Det är lite skillnad, men upplever hela bunten som slöa. Har kört modellen mycket som hyrbil och då är det dessa motorer främst som stod till buds, främst 1.8F men även övriga bensin och diesel.
6. Bekvämt sitter man, det är en Volvo och märket är inte tappat bakom en vagn inom ämnet. Tycker dock interiören i S40 är under all kritik, det är så att man förvånat kollar på nyckeln och undrar om man av misstag klev in i en Ford eller KIA. Det är kalt, det känns plastigt och billigt, är oergonomiskt och opraktiskt byggt. Den enda fördelen är väl förvarningsfacket bakom mittkonsolen, en smart idé men inte anmärkningsvärt användbart i praktiken...
Är du dock en förare som tar det lugnt i trafiken och kan tänka dig att köra en diesel är S40 DRIVe verkligen ekonomisk, skatten är fri de första fem åren och låg när detta gått ut och bilen dricker ytterst lite diesel (Som är billigare per liter än bensin). Den är inte pigg, men eftersom det är en diesel har du åtminstone ett bra vridmoment att använda.
Jag tycker S60 är snyggare och trevligare, framför allt invändigt. Men just ekonomin hade nog gjort att jag valt en S40 diesel ändå; S60 är helt enkelt inte så mycket trevligare att det väger upp de högre driftkostnaderna och den mindre moderna konstruktionen. Och S40 har fördelar mot S60; Väghållning samt styrning är bättre och körglädjen är högre i denna modell.
Lycka till med köpet!