3742
Sök

Volvo V70 AWD 97-00 Hjälp med att fixa konstant 50-50 drivning!

2 763 Inlägg
5 juni 2011
Trådstartare
#1
Hej!

Ska sälja min V70 och funderar på att köpa en AWD istället, dock så skulle jag vilja att den drev 50-50 och har läst om en kille som svetsat viskodiffen i sin Mitsubishi EVO. (Jag vet att det är skillnad mellan EVO och V70 AWD!) Tror det var KHRacing som gjorde så på sin EVO när han byggde om till RWD, nu undrar jag om man skulle kunna göra samma sak på en V70 AWD för att få den att driva lika mycket fram och bak, men hur kommer vinkelväxeln gilla det? Kommer det inte gå över huvudtaget? Skulle vara grymt bra om jag fick veta det en gång för alla om det går eller inte, aldrig fått ett riktigt svar på denna fråga! hmm

Kom med gärna med andra förslag och idéer om ni har några!

Tack på förhand, Christoffer smile

Edit: Rubrik!
Senast redigerat av BOLIN_ (5 juni 2011)

Volvo - For Life

Supraman
2 300 Inlägg
5 juni 2011
#2
Viscon e i praktiken mellandiffen på en awd och den behövs för att inte de ska bli för stora påfrestningar mellan axlarna.

Mitt råd om du vill att de ska hålla är att låta de va.
Kolla hellre på subaru eller evo om 50 50 awd är de du är ute efter.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

2 763 Inlägg
5 juni 2011
Trådstartare
#3
Stefan Varberg skrev:
Viscon e i praktiken mellandiffen på en awd och den behövs för att inte de ska bli för stora påfrestningar mellan axlarna.

Mitt råd om du vill att de ska hålla är att låta de va.
Kolla hellre på subaru eller evo om 50 50 awd är de du är ute efter.

Det är just det att jag vill ha Volvo och helst awd men vill att den ska driva 50-50 konstant och vill se om det går att göra så utan att man förstör allt! Har inte så jättemycket pengar att lägga på bil så kan inte köpa en nyare V70 med haldex heller! hmm

Tack för ditt svar! smile

Volvo - For Life

Forummoderator
26 375 Inlägg
5 juni 2011
#4
BOLIN_ skrev:
Stefan Varberg skrev:
Viscon e i praktiken mellandiffen på en awd och den behövs för att inte de ska bli för stora påfrestningar mellan axlarna.

Mitt råd om du vill att de ska hålla är att låta de va.
Kolla hellre på subaru eller evo om 50 50 awd är de du är ute efter.

Det är just det att jag vill ha Volvo och helst awd men vill att den ska driva 50-50 konstant och vill se om det går att göra så utan att man förstör allt! Har inte så jättemycket pengar att lägga på bil så kan inte köpa en nyare V70 med haldex heller! hmm

Tack för ditt svar! smile

Haldexen driver ju inte heller konstant 50/50..
Men samtidigt så förstår jag inte varför du vill ha konstant drivning runt om heller?
Vill man sladda så är det inga problem som det är orginal?
Eller är det av nån annan anledning?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

2 763 Inlägg
5 juni 2011
Trådstartare
#5
Varför jag vill ha 50-50 drivning är för att jag tycker att det skulle vara kul att ha det och känna att man alltid har lika mycket kraft fram och bak, sen att man vore lite ensam om det, verkar inte som om någon annan har det. Skulle vara bra även när man drog skotersläp på vintern! smile

Volvo - For Life

Forummoderator
26 375 Inlägg
5 juni 2011
#6
BOLIN_ skrev:
Varför jag vill ha 50-50 drivning är för att jag tycker att det skulle vara kul att ha det och känna att man alltid har lika mycket kraft fram och bak, sen att man vore lite ensam om det, verkar inte som om någon annan har det. Skulle vara bra även när man drog skotersläp på vintern! smile

Okej. Känns fortfarande onödigt men..okej.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

2 763 Inlägg
5 juni 2011
Trådstartare
#7
Hur tycker du annars at din är, är den snabb på att lägga mer drivning bak eller tar det en liten stund innan den kommer igång och hur länge driver den bak då? Tycker bara att man hör och läser folk som klagar på viskon hit och dit hela tiden! yikes

Volvo - For Life

Forummoderator
26 375 Inlägg
5 juni 2011
#8
BOLIN_ skrev:
Hur tycker du annars at din är, är den snabb på att lägga mer drivning bak eller tar det en liten stund innan den kommer igång och hur länge driver den bak då? Tycker bara att man hör och läser folk som klagar på viskon hit och dit hela tiden! yikes

Ja, min är väl den som sticker ut i mängden då för jag tycker min funkar alldeles utmärkt i fyrhjulsdriften.
Har ett klipp här nånstans som visar lite grand av hur den funkar, i alla fall för min del.

Här är det:

Edit: funkade inte att direktlänka. Klicka på denna länk i stället:

http://www.garaget.org/video/71199
Senast redigerat av AirOne (5 juni 2011)

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

2 763 Inlägg
5 juni 2011
Trådstartare
#9
AirOne skrev:
BOLIN_ skrev:
Hur tycker du annars at din är, är den snabb på att lägga mer drivning bak eller tar det en liten stund innan den kommer igång och hur länge driver den bak då? Tycker bara att man hör och läser folk som klagar på viskon hit och dit hela tiden! yikes

Ja, min är väl den som sticker ut i mängden då för jag tycker min funkar alldeles utmärkt i fyrhjulsdriften.
Har ett klipp här nånstans som visar lite grand av hur den funkar, i alla fall för min del.

Här är det:

Edit: funkade inte att direktlänka. Klicka på denna länk i stället:

http://www.garaget.org/video/71199

Kollade in den nu och den så ut att gå helt okej! Kör du med dubb eller odubbat när du sladdar med den?

Volvo - For Life

Forummoderator
26 375 Inlägg
5 juni 2011
#10
BOLIN_ skrev:
AirOne skrev:
BOLIN_ skrev:
Hur tycker du annars at din är, är den snabb på att lägga mer drivning bak eller tar det en liten stund innan den kommer igång och hur länge driver den bak då? Tycker bara att man hör och läser folk som klagar på viskon hit och dit hela tiden! yikes

Ja, min är väl den som sticker ut i mängden då för jag tycker min funkar alldeles utmärkt i fyrhjulsdriften.
Har ett klipp här nånstans som visar lite grand av hur den funkar, i alla fall för min del.

Här är det:

Edit: funkade inte att direktlänka. Klicka på denna länk i stället:

http://www.garaget.org/video/71199

Kollade in den nu och den så ut att gå helt okej! Kör du med dubb eller odubbat när du sladdar med den?

Med dubb, och ganska bra dubb också dessutom.
Är förvånad själv över hur bra den funkar.
Bakhjulsdriften kommer så fort att jag kan få till lite släng med röven i korsningar, hehe.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

2 763 Inlägg
5 juni 2011
Trådstartare
#11
AirOne skrev:
BOLIN_ skrev:
AirOne skrev:

Ja, min är väl den som sticker ut i mängden då för jag tycker min funkar alldeles utmärkt i fyrhjulsdriften.
Har ett klipp här nånstans som visar lite grand av hur den funkar, i alla fall för min del.

Här är det:

Edit: funkade inte att direktlänka. Klicka på denna länk i stället:

http://www.garaget.org/video/71199

Kollade in den nu och den så ut att gå helt okej! Kör du med dubb eller odubbat när du sladdar med den?

Med dubb, och ganska bra dubb också dessutom.
Är förvånad själv över hur bra den funkar.
Bakhjulsdriften kommer så fort att jag kan få till lite släng med röven i korsningar, hehe.

Okej, låter ju riktigt kul! Hur är det att köra en sån på sommaren jämfört med en framhjulsdriven?

Volvo - For Life

Forummoderator
26 375 Inlägg
5 juni 2011
#12
BOLIN_ skrev:
AirOne skrev:
BOLIN_ skrev:

Kollade in den nu och den så ut att gå helt okej! Kör du med dubb eller odubbat när du sladdar med den?

Med dubb, och ganska bra dubb också dessutom.
Är förvånad själv över hur bra den funkar.
Bakhjulsdriften kommer så fort att jag kan få till lite släng med röven i korsningar, hehe.

Okej, låter ju riktigt kul! Hur är det att köra en sån på sommaren jämfört med en framhjulsdriven?

Ingen skillnad tycker jag. Enda som märks av är att när jag till exempel skall in i mitt garage så svänger jag tvärt in för att bilen skall hamna rätt. Och då är det som att det skjuter på lite extra så att däcken fram tappar lite fäste så att säga.
Ja, och så drar den ju lite bensin men har ju kört på 0.8 på långkörning, och det är ju inte så farligt för en så pass stor bil och motor tycker jag.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

2 763 Inlägg
5 juni 2011
Trådstartare
#13
AirOne skrev:
BOLIN_ skrev:
AirOne skrev:

Med dubb, och ganska bra dubb också dessutom.
Är förvånad själv över hur bra den funkar.
Bakhjulsdriften kommer så fort att jag kan få till lite släng med röven i korsningar, hehe.

Okej, låter ju riktigt kul! Hur är det att köra en sån på sommaren jämfört med en framhjulsdriven?

Ingen skillnad tycker jag. Enda som märks av är att när jag till exempel skall in i mitt garage så svänger jag tvärt in för att bilen skall hamna rätt. Och då är det som att det skjuter på lite extra så att däcken fram tappar lite fäste så att säga.
Ja, och så drar den ju lite bensin men har ju kört på 0.8 på långkörning, och det är ju inte så farligt för en så pass stor bil och motor tycker jag.

Okej! Låter inte illa, min v70 ligger på samma förbrukning med samma motor så det är ju lugnt! Pluggar ju i arjeplog, det är därför jag funderar på AWD! smile Skulle vara kul med lite mer kräm bara...

Volvo - For Life

2 763 Inlägg
5 juni 2011
Trådstartare
#14
Hur tar den sig fram i lite snö? Kommer dra lite skotersläp och då kommer man ju eventuellt att köra i lite snö och då vill man ju komma fram ordentligt smile

Volvo - For Life

Forummoderator
26 375 Inlägg
5 juni 2011
#15
BOLIN_ skrev:
AirOne skrev:
BOLIN_ skrev:

Okej, låter ju riktigt kul! Hur är det att köra en sån på sommaren jämfört med en framhjulsdriven?

Ingen skillnad tycker jag. Enda som märks av är att när jag till exempel skall in i mitt garage så svänger jag tvärt in för att bilen skall hamna rätt. Och då är det som att det skjuter på lite extra så att däcken fram tappar lite fäste så att säga.
Ja, och så drar den ju lite bensin men har ju kört på 0.8 på långkörning, och det är ju inte så farligt för en så pass stor bil och motor tycker jag.

Okej! Låter inte illa, min v70 ligger på samma förbrukning med samma motor så det är ju lugnt! Pluggar ju i arjeplog, det är därför jag funderar på AWD! smile Skulle vara kul med lite mer kräm bara...

Kan lägga till en sak.
Efter en hel del bus i snön märkte jag att det luktade bränd olja. Eller, bränd och bränd. Varm olja i alla fall. Men det försvann bara man lugnade ner sig i körningen en stund.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Forummoderator
26 375 Inlägg
5 juni 2011
#16
BOLIN_ skrev:
Hur tar den sig fram i lite snö? Kommer dra lite skotersläp och då kommer man ju eventuellt att köra i lite snö och då vill man ju komma fram ordentligt smile

Framkomligheten är riktigt trevlig, trots att det inte är en V70 av XC-modell.
De är dock inte odödliga.
Dum som jag var så körde jag in på en oskottad parkering där det hade drivit, så snön
var dels packad men också högre ju längre in man kom. När det tog stopp så
var det så mycket snö att jag inte höll på att få upp dörren..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

2 763 Inlägg
5 juni 2011
Trådstartare
#17
AirOne skrev:
BOLIN_ skrev:
Hur tar den sig fram i lite snö? Kommer dra lite skotersläp och då kommer man ju eventuellt att köra i lite snö och då vill man ju komma fram ordentligt smile

Framkomligheten är riktigt trevlig, trots att det inte är en V70 av XC-modell.
De är dock inte odödliga.
Dum som jag var så körde jag in på en oskottad parkering där det hade drivit, så snön
var dels packad men också högre ju längre in man kom. När det tog stopp så
var det så mycket snö att jag inte höll på att få upp dörren..

Haha okej tongue Hur mycket högre är XC:n än den vanliga V70 AWD? smile

Volvo - For Life

Forummoderator
26 375 Inlägg
5 juni 2011
#18
BOLIN_ skrev:
AirOne skrev:
BOLIN_ skrev:
Hur tar den sig fram i lite snö? Kommer dra lite skotersläp och då kommer man ju eventuellt att köra i lite snö och då vill man ju komma fram ordentligt smile

Framkomligheten är riktigt trevlig, trots att det inte är en V70 av XC-modell.
De är dock inte odödliga.
Dum som jag var så körde jag in på en oskottad parkering där det hade drivit, så snön
var dels packad men också högre ju längre in man kom. När det tog stopp så
var det så mycket snö att jag inte höll på att få upp dörren..

Haha okej tongue Hur mycket högre är XC:n än den vanliga V70 AWD? smile

XC:n är 8 centimeter högre än vanliga V70:in, i alla fall när vi snackar denna karossen.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

2 763 Inlägg
5 juni 2011
Trådstartare
#19
AirOne skrev:
BOLIN_ skrev:
AirOne skrev:

Framkomligheten är riktigt trevlig, trots att det inte är en V70 av XC-modell.
De är dock inte odödliga.
Dum som jag var så körde jag in på en oskottad parkering där det hade drivit, så snön
var dels packad men också högre ju längre in man kom. När det tog stopp så
var det så mycket snö att jag inte höll på att få upp dörren..

Haha okej tongue Hur mycket högre är XC:n än den vanliga V70 AWD? smile

XC:n är 8 centimeter högre än vanliga V70:in, i alla fall när vi snackar denna karossen.

Jävlar yikes Är den verkligen så mycket högre!? yikes

Volvo - For Life

Forummoderator
26 375 Inlägg
5 juni 2011
#20
BOLIN_ skrev:
AirOne skrev:
BOLIN_ skrev:

Haha okej tongue Hur mycket högre är XC:n än den vanliga V70 AWD? smile

XC:n är 8 centimeter högre än vanliga V70:in, i alla fall när vi snackar denna karossen.

Jävlar yikes Är den verkligen så mycket högre!? yikes

Kollade lite snabbt på Wikipedia..hm..
Vanlig V70 140 cm
XC är        148 cm

Summan är: 8 centimeter.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Volvo_XC70

http://sv.wikipedia.org/wiki/Volvo_V70

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.


Sök