3522
Sök

Ovanligt tungstyrd skoda pickup 1,3 -99 Problem. HJÄLP!

19 Inlägg
5 juni 2011
Trådstartare
Körde bilen idag och allt var som vanligt, stängde av den startade efter en stund och skulle vända runt på en vändplan. Inget krash eller kluckljud hördes men bilen svängde inte tillbaka när jag släppte ratten. sen när jag körde den var den oerhört tungstyrd (ingen servo på bilen) med ett glapp på 2-3 cm på ratten där det kändes som vanligt. Efter jag hade frestat på lite i kurvorna så förvann problemet nästan helt då det bara var 2-3 cm rattslag som var trögt, men en halvminut senare kom problmet krypande igen. Tittade under och på däcken och alla stag m.m verkade vara hela. Båda däcken var i upprätt possition med bra lufttryck.
Vad kan det vara för fel?
Mvh Martin

3 235 Inlägg
6 juni 2011
Kolla nivån i behållaren för servoolja.

207 Inlägg
6 juni 2011
engolf skrev:
Kolla nivån i behållaren för servoolja.

han skrev att det inte var servo

3 235 Inlägg
6 juni 2011
Beklagar, missade det.

90 Inlägg
6 juni 2011
Styrväxeln har sagt upp sig? smile

19 Inlägg
6 juni 2011
Trådstartare
Smilee skrev:

Anade detta också, men känns konstigt för precis när man startar bilen så är den som vanligt i typ en halv till en minut och sen kommer det sakta men säkert. börjar med lite hugg och sen blir det helt bedrövligt.
Och som sagt, ingen servo:)
Mvh
Senast redigerat av Martinelloo (6 juni 2011)

4 Inlägg
7 juni 2011
tror inte de är bilen som är felet smile

1 498 Inlägg
7 juni 2011
Martinelloo skrev:
Smilee skrev:

Anade detta också, men känns konstigt för precis när man startar bilen så är den som vanligt i typ en halv till en minut och sen kommer det sakta men säkert. börjar med lite hugg och sen blir det helt bedrövligt.
Mvh

Hur tänker du nu?  vad har motorn med din styrning att göra om du inte har sevo? Kolla en gång till om du har sevo eller inte!

Försöker iaf
12 819 Inlägg
7 juni 2011
Finns det överhuvud taget en pickup utan servo med den årsmodellen?

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

19 Inlägg
12 juni 2011
Trådstartare
MikeyBooy skrev:
tror inte de är bilen som är felet smile

nä det är jag som börjar bli klen;)

19 Inlägg
12 juni 2011
Trådstartare
ascona-tic skrev:
Martinelloo skrev:
Smilee skrev:

Mvh

Hur tänker du nu?  vad har motorn med din styrning att göra om du inte har sevo? Kolla en gång till om du har sevo eller inte!

Nä motorn har inget att göra med styrningen men antar att det blir mer påfrestning ("axeltryck") när den får stå och gotta te sig lite. eller något liknande eftersom det blir bättre när man påfrestar styrväxeln i kurvorna.

19 Inlägg
12 juni 2011
Trådstartare
te_wik skrev:
Finns det överhuvud taget en pickup utan servo med den årsmodellen?

Mvh Tommy

Japp. snåla j*vla fi*t skoda gjorde sina pickupper utan servo, men bara bensinarna. diesel pickisarna har servo konstigt nog. antar att den motorn är billigare att bygga så det landar väl på samma peng i slutet ändå. Tror det kom servo på alla typ 00 eller något sånt. fanns säkert som tillval innan

Och ja, jag är hundra procent säker på att det inte är någon servo på min. Rattstången går rakt ner i styrväxeln. inget innan och inga slangar/rör till styrväxeln.

Sök