Lite att tänka på när man köper Skyline GTR:
Har lärt mig detta från folk jag chattat med i England, Australien, Japan och all den tid jag spenderat på olika Skyline specifika forum, samt en del från Alecci här på GORG och även lite egen erfarenhet.
Avstå helst från billiga R32or som rullat massor utanför Japan då de kan få en del problem speciellt i växellådorna. R33orna och R34orna var nästan skottsäkra speciellt R34orna men för dig verkar R33 vara aktuellt.
RB26an var byggd för att klara 600hk men när den byggdes för gatan så trimmade de "ner" den till 280hk, så motorn har inga problem från fabriken utan alla de problem du stöter på beror på förra ägaren, motorer som gått på Nissan rekommenderad olja borde vara helt felfria, när du provar bilen ska du börja med att kolla att alla vätske nivåer är korrekta innan du startar motorn. Kolla även kylarvätskan i expansionen på förarens sida av motorn, ta av locket och kolla att ingen olja flyter omkring där om det finns motorolja där så har toppen spruckit då ska du avstå från den bilen.
När du startar motorn lyssna noga, en bra Skyline GTR är tyst i motorn och har ett "mjukt" ljud. Bilar som gått över ca 55 000 miles behöver en "refresh" i motorn, vill du inte fräsha upp motorn ska du avstå från de bilarna. Om du ser en trimmad Skyline med orginal vevaxel så ska du känna efter vibrationer och även på nått sett få reda på om bilen varit varvad över 7.800 RPM kan vara svårt att få reda på det dock, det enda sättet att få reda på om bilen varit "övervarvad" är när något går sönder.
Om bilen körts på bana så ska du även fråga om diff oljan bytts, den femväxlade lådan i R33 är en fin låda även om den fått mycket kritik om man tar det lungt och inte växlar snabbt så ska det inte vara några problem men när du provkör känn efter lite extra noga på fyran och femman, för att känna efter på bästa sätt måste du köra runt 110-120 km/h ( Finns en del att skriva om lådorna men orkar bara inte

) alla R32-R33or som körts hårt måste ha bytt koppling antingen till en ny orginal eller en tuffare.
Ett bra sätt att kolla om motorn mår bra är den sk "4 bar at 4k" regeln som används av alla Skyline köpare i England och Australien. När du varvar motorn till 4000 RPM ska oljetrycket vara 4 bar.
Efter att du kört klart så ska du stanna bilen men inte stänga av motorn utan vänta tills motorn lugnat ner sig, ju mer tid det tar destå sämre mår bilen.
Men som sagt Skyline GTR är en nästintill skottsäker bil och den var byggd för riktigt hård körning!
Vill du ha mer info PMa!