2596
Sök

Tips och råd, pengar [spara 1 år till eller inte]

Thedriftking
7 juni 2011
Trådstartare
hejsan!

fyller 18år om ca 6 månader, har räknat ut att jag kommer ha ca 70.000:- den dan jag fyller,
jag står i dilemat om jag ska köpa mej en bil för dom, eller spara ett år till,

har ju dodgen att åka i, + låna bil av pappa.
antingen köper jag mej en s14 eller liknande "nu", eller sparar tills jag är 19, och köper mej en finare bil + kan fixa mera med den.

Hur skulle ni göra?

642 Inlägg
7 juni 2011
Att bränna alla ägg i korgen är oftast inte alltid jättelyckat. Bättre att spara så att du har en liten buffert för sportbilar kostar pengar i både drift och underhåll och det kan vara skönt att veta att om bilen rasar så har man en buffert att ta av så att inte bilen blir ståendes på pallbockar resten av sommaren.

Thedriftking
7 juni 2011
Trådstartare
så bästa vore att spara/jobba ihop mera pengar ett år till? alltså året jag tar körkort köra pappas bil, och jobba, sen köpa en egen bil efter vintern

642 Inlägg
7 juni 2011
Tycker jag låter vettigast, då behöver du inte blanda in banken och har pengar över ifall något skulle hända. Du kan även spara i ett par månader efter din födelsedag och köpa en bil till sommaren men inte lägga så mycket pengar på styling och dylikt och ha bilen lite som ett rullande projekt.

Thedriftking
7 juni 2011
Trådstartare
okej, smile

jag fyller år 1 januari, tänkte att det kunde va kul o köpa sig nån roligare bil till sommaren, man kanske skulle kunna jobba fram till sommaren, även under sommaren, då skulle man ju kunna ha råd till en bil, jag tänkte mig typ s14, billigare skyline och liknande bilar smile

Ingen himmel är så blå som min
2 978 Inlägg
7 juni 2011
Hur mycket tror du att du kan spara undan under det året då? Köp inte bil för exakt alla pengar du har oavsett om det är dom 70 eller dom 100...? du har om ett år. En del vill du ha till fälgar, annat går åt till däck, försäkring, skatt, soppa mm mm mm... Tänk även på värdeminskning, en större del av kakan än soppakontot på de flesta bilar. (om man nu inte kör grymt mycket!)

/Mattias

Thedriftking
7 juni 2011
Trådstartare
kommer ha 70.000 (+-5.000)
skulle jag jobba och spara ett år till (hela 2012) så skulle jag nog kunna ha ~120.000

Ingen himmel är så blå som min
2 978 Inlägg
7 juni 2011
Lägg bort 30 till uppgraderingar, slitage, oplanerade reparationer osv, så har du 40 att handla bil för nu och 90 om ett år. Vad väljer du?

/Mattias

Thedriftking
7 juni 2011
Trådstartare
90 låter mkt bättre, dock så äre lite segt att vänta + svårt o hålla i pengarna, men ska nog sätta in allt på ett sparkonto isåfall, + leta "varannan helgsjobb" smile

Too School for cool
110 Inlägg
7 juni 2011
Ett tips är att vänta sommaren och sen köpa en finare bil framåt hösten/vintern. visst surt o vänta men det är då dom är som billigast och du kan göra dom största kapen!

Thedriftking
7 juni 2011
Trådstartare
låter vettigt, det kanske är värt det, hitta nån fin r32 eller så, vilket är min drömbil.

dock så förlorar jag motivationen att jobba massa, men direkt när jag får se eller åka med i nån trimmad bil så vill jag bara jobba jobba jobba, nån som vet hur jag ska ha motivationen uppe hela tiden?

Too School for cool
110 Inlägg
7 juni 2011
Som jag brukar göra. Gå in på blocket, sök på den bil du vill ha. Kolla massa annonser, läs fakta om den (är det en bra bil ser du massa positivt runt om på forum osv) vilket gör dig ännu mer taggad. Kolla upp filmer på youtube och div. sidor så kommer du bli ännu mer sugen smile
sen kan du även kolla andras projekt med likadan bil på garaget för att få inspiration och tänka ut hur din dröm bil ser ut smile
Senast redigerat av Tjockarn (7 juni 2011)

Thedriftking
7 juni 2011
Trådstartare
sjukt bra, tack!

vart tror ni det är lättast att hitta ett helgsjobb?

fakta om mej så är det lätttare att ge förslag;
Kille på 17 år, snart 18. går fordonsprogrammet och har erfarenhet av det mesta inom trädgårdsskötsel osv. har även grundläggande kunskap inom svets och svarv.

Designer.
1 260 Inlägg
7 juni 2011
Thedriftking skrev:
sjukt bra, tack!

vart tror ni det är lättast att hitta ett helgsjobb?

fakta om mej så är det lätttare att ge förslag;
Kille på 17 år, snart 18. går fordonsprogrammet och har erfarenhet av det mesta inom trädgårdsskötsel osv. har även grundläggande kunskap inom svets och svarv.

Donken eller liknande.

Remember, remember the fifth of November, the gunpowder treason and plot,
i know of no reason why the gunpowder treason should ever be forgot

Too School for cool
110 Inlägg
7 juni 2011
Angående jobb så kan du ju gå till alla möjliga affärer och fråga om dom behöver något. Något jag själv gör är jobba extra lite ibland på Team Sportia här i stan (dock är det inte alls ofta nu för tiden) men fråga om dom behöver någon i affären eller någon som monterar / reparerar cyklar osv (om dom nu reparerar, men montörer går alltid åt året runt kan jag lova). Sen kanske någon trädgårdshandel och säga att du kan skruva gräsklippare också. Finns mycket sånt där du kan göra smile

6 638 Inlägg
7 juni 2011
Skulle säga att helg jobba om möjligt..vad är dock svårt, alltid bra med en extra inkomst källa..också bra när du går ut ifall att det inte finns något jobb ( Jag fick jobb först i Oktober )

Kan ju också lägga ut till en hyfsad brukis först, om du lyckas spara alla pengar och fixa fast anställning kan du ju köpa en sprillas ny bil ..hah

De/Dem

Thedriftking
7 juni 2011
Trådstartare
tackar för förslagen!
ska ner till lokala cykelaffären och fråga om dom behöver hjälp även ica smile

Too School for cool
110 Inlägg
7 juni 2011
Ja gör så.
Och på tal om det Malheus sa.
En första bil är alltid en första bil så köpa en s14 som sin egen första bil kanske inte är absolut bästa, men om du köper den ett halvår-år efter så kan det ju vara lite mer lugnt. Men det beror helt på hur bra disciplin du har på dig sj.. Har polare som åkte EVO / BMW med kompressor som första bil. Dock han som hade EVOn sålde den direkt och han med BMWn har en jävla själv disciplin. Så om du ska köpa en sån bil ska du ha en jävla kontroll över dig själv och överflöd med disciplin. Vilket inte jag har och som tur är så tar jag studenten på fredag och har inte sparat pengar till bil innan så mina 3 bilar har varit skit bilar. Jag lär mig den hårda vägen, tyvärr.
Så om du är gas glad och tycker om att åka fort och leka, skaffa en bil som inte går så fort och tänk ordentligt så du inte leker där det står saker utan ta det på öppna planer. Ska du sladda, köp en 740 och piska grus, smäll en 740 o de känns inte ända in i själen som det skulle göra att dunka en S14 i en trottoar kant smile
Så bästa kanske är att köpa en annan bil som går hyfsat o relativt rolig (volvo V/S40 t4?) lite billigare eller annan skit bil och köra med första året och sen spara resten av pengarna och köpa en ordentlig bil till sommaren efter.
Jävligt tråkigt att vänta, jag vet o ja hade inte gjort det. Men säkerheten först va?

1 926 Inlägg
8 juni 2011
Tjockarn skrev:
Ja gör så.
Och på tal om det Malheus sa.
En första bil är alltid en första bil så köpa en s14 som sin egen första bil kanske inte är absolut bästa, men om du köper den ett halvår-år efter så kan det ju vara lite mer lugnt. Men det beror helt på hur bra disciplin du har på dig sj.. Har polare som åkte EVO / BMW med kompressor som första bil. Dock han som hade EVOn sålde den direkt och han med BMWn har en jävla själv disciplin. Så om du ska köpa en sån bil ska du ha en jävla kontroll över dig själv och överflöd med disciplin. Vilket inte jag har och som tur är så tar jag studenten på fredag och har inte sparat pengar till bil innan så mina 3 bilar har varit skit bilar. Jag lär mig den hårda vägen, tyvärr.
Så om du är gas glad och tycker om att åka fort och leka, skaffa en bil som inte går så fort och tänk ordentligt så du inte leker där det står saker utan ta det på öppna planer. Ska du sladda, köp en 740 och piska grus, smäll en 740 o de känns inte ända in i själen som det skulle göra att dunka en S14 i en trottoar kant smile
Så bästa kanske är att köpa en annan bil som går hyfsat o relativt rolig (volvo V/S40 t4?) lite billigare eller annan skit bil och köra med första året och sen spara resten av pengarna och köpa en ordentlig bil till sommaren efter.
Jävligt tråkigt att vänta, jag vet o ja hade inte gjort det. Men säkerheten först va?

Vadå skitbilar, dina forrdar går ju som fasen big_smile

Too School for cool
110 Inlägg
8 juni 2011
Jaa det är ju sant men dom är ju ändå inte dyrbara i andras ögon som inte vet dens innre skönhet som vi gör Farfar big_smile

Sök