Har som sagt en Volvo 760 1988 med en B280F den har gått drygt 16 000mil. Går mycket fint i motorn inga problem alls. Det som jag undrar över är om det ska vara högt tryck i expantionskärlet efter avstängning? Jag vet sen tidigare bilar att det varit visst tryck men detta är mycket mer än vad t.ex det varit på mina b230 och d24! Det försvinner ingen märkbar kylarvätska på den heller? Någon som vet om det ska vara såhär? Och jag vill inte att 240 ägare som bara kört b21 och kompisens kusin sa att PRV motorn var dålig lägger sig i detta! Seriösa svar tack!
Om det inte försvinner vätska så lär det inte var någon fara, problemen med dom där motorerna är väl sjunkande foder & läckande toppackningar men då försvinner det ju vatten.
Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Har för mig att det är ganska högt tryck på dom om jag minns rätt .
Ägde en Volvo 760 GLE -83 med V6 motorn och den var det bra tryck i expationskärlet.
Rätta mig om jag har fel men sitter det inte gummi i korken som gör att det inte ska bli sjukt övertryck så slangarna lossnar , tänkte om den kanske är för tät . Bara en tanka jag fick .
Har för mig att det är ganska högt tryck på dom om jag minns rätt .
Ägde en Volvo 760 GLE -83 med V6 motorn och den var det bra tryck i expationskärlet.
Rätta mig om jag har fel men sitter det inte gummi i korken som gör att det inte ska bli sjukt övertryck så slangarna lossnar , tänkte om den kanske är för tät . Bara en tanka jag fick .
Jorå, sitter en övertrycksventil i locket. Där står det också vid vilket tryck den släpper. Är cirka 1,5 bar på rödblockarna, har jag för mig.
1,5 bar är ganska mycket för att vara en kylare, jämför med en gammal jänkare. Max 16 psi på eftermarknadslock, orginal brukar vara 13psi, 16psi = 1,103 bar.
Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...