3235
Sök

Blev prejad av en buss... Vad ska jag göra nu?

Saaboholic
3 129 Inlägg
10 juni 2011
tkd_rille skrev:
hedley skrev:
Glesmark skrev:
Det förklarar inte hur båda skärmarna och framrutan pajjat. big_smile
Sen borde det inte va så svårt å fatta vad man skall göra, ring polisen och gör en anmällan.

Skadar väl knappast att få tips från andra också, eller? Lätt att man glömmer bort mindre saker och annat som man inte tänker på när man är förbannad/frustrerad.

Vad skulle de vara? Han ringer snabbt och lätt bara till polis fb och bussbolag för att kräva reparation av sin bil.
Skit händer och de kvittar om de så är en yrkeschaufför eller privat.får väl mest vara glad att han slapp personskador

Polis och försäkringsbolag ja. Men som sagt andra kanske har bra erfarenheter att dela med sig av i tillvägagångssättet som gör det hela slagkraftigare/smidigare eller dylikt.

Sen kanske man ska ha i åtanke att alla inte har stenkoll på vad som gäller och då får man respektera det och försöka komma med tips och idèer istället för kommentarer som "fattar du väl själv?". Då kan man lika gärna hålla sig utanför tråden.
Senast redigerat av hedley (10 juni 2011)

"Liberty of thought is the life of the soul"

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
10 juni 2011
Vart hände det?

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

Muttley
10 juni 2011
hedley skrev:
tkd_rille skrev:
hedley skrev:

Skadar väl knappast att få tips från andra också, eller? Lätt att man glömmer bort mindre saker och annat som man inte tänker på när man är förbannad/frustrerad.

Vad skulle de vara? Han ringer snabbt och lätt bara till polis fb och bussbolag för att kräva reparation av sin bil.
Skit händer och de kvittar om de så är en yrkeschaufför eller privat.får väl mest vara glad att han slapp personskador

Polis och försäkringsbolag ja. Men som sagt andra kanske har bra erfarenheter att dela med sig av i tillvägagångssättet som gör det hela slagkraftigare/smidigare eller dylikt.

Sen kanske man ska ha i åtanke att alla inte har stenkoll på vad som gäller och då får man respektera det och försöka komma med tips och idèer istället för kommentarer som "fattar du väl själv?". Då kan man lika gärna hålla sig utanför tråden.

Ja man kan lika gärna skita i försäkringspapper och skita i eget tänkande.  De är rätt självklart vad man ska göra om man inte tog körkortet på 60 talet.
Vad ska han få för info som intern kan ge han smile. Missade ens om han ringde. Polis direkt efter

Finraggare
2 381 Inlägg
10 juni 2011
Du missar även den aspekten att man ibland vill skriva av sig lite - istället för att fysiskt förklara det olämpliga i busschaufförens beteende på plats.

I love being a nobody - because nobody is perfect.

Fartdåre =)
147 Inlägg
10 juni 2011
En buss får inte svänga ut om det är så pass lite avstånd att bakomvarande trafikanter inte hinner bromsa/stanna. Gäller alltid! Jag kör själv lastibl, och körde en gång på 70-sträcka, då jag är i princip jämsides med bussen (när jag kör lastbilen) slänger chauffören ut bussen så det var riktigt nära att vi krockade.. Jag hatar många busschaufförer..

Detta är då jag, ser ut som ett djur på bilden!

Fattig student
1 282 Inlägg
10 juni 2011
hedley skrev:
Rquired skrev:
mk2_power skrev:

även om det var 50 eller lägre på sträckan får en buss inte svänga ut om en bil ligger jämsides.
bakomvarande ska ge företräde när bussen ger signal med blinkers, men hur ska en bil som ligger bredvid kunna se det?

Lagen Tiger1978 beskriver omfattar när en buss svänger ut från en hållplats, inte när en buss byter fil som Pitstopp beskriver två inlägg upp. Här har busschaffören brustit i uppmärksamheten och gjort sig skyldig till både en olycka och smitning. smile

Precis!

Han lär bli av med kortet, man kan inte missa att man drar en bil vid filbyte..  Hoppas du får ersättning, hade en polare som körde in i en buss som lämnade en hållplats och han fick kämpa i 3 månader innan han fick rätt.. (detta var på en 70 sträcka och bussbolaget påstod att dom hade rätt roll )

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=198980 <--- Min projekt tråd
Bara för att jag inte är paranoid längre så betyder inte det att dom inte är ute efter mig.
Ur en lögnares mun kommer inga sanningar..

Fri fart för ett fritt folk!
14 129 Inlägg
10 juni 2011
Tiger1978 skrev:
hedley skrev:
Rquired skrev:

Lagen Tiger1978 beskriver omfattar när en buss svänger ut från en hållplats, inte när en buss byter fil som Pitstopp beskriver två inlägg upp. Här har busschaffören brustit i uppmärksamheten och gjort sig skyldig till både en olycka och smitning. smile

Precis!

Han lär bli av med kortet, man kan inte missa att man drar en bil vid filbyte..  Hoppas du får ersättning, hade en polare som körde in i en buss som lämnade en hållplats och han fick kämpa i 3 månader innan han fick rätt.. (detta var på en 70 sträcka och bussbolaget påstod att dom hade rätt roll )

ligger bilen på felställe framförallt på högersidan så ser man inte bilen
framför allt inte på dessa stadsbussar som går i landet
då speglarna sitter dumnt och inte har några extra speglar

på våra långfärdsbussar så ser man ganska bra men då har man 3st speglar att titta i 
en bakåt en neråt och en lite snett åt sidan

men åker man ut i ett mindre kors tex från en mack eller liknande så ser man verkligen inte ett skit om man har lite vinkel på bussen

Kör fort så hinner inget hända...

1 938 Inlägg
10 juni 2011
Growe skrev:
Tiger1978 skrev:
hedley skrev:

Precis!

på våra långfärdsbussar så ser man ganska bra men då har man 3st speglar att titta i 

men åker man ut i ett mindre kors tex från en mack eller liknande så ser man verkligen inte ett skit om man har lite vinkel på bussen

Placerar man bussen rätt på utfarten så ser du åt båda hållen, vet att det inte alltid är möjligt men man får ju ha lite framförhållning.

14 129 Inlägg
10 juni 2011
Glesmark skrev:
Growe skrev:
Tiger1978 skrev:

Placerar man bussen rätt på utfarten så ser du åt båda hållen, vet att det inte alltid är möjligt men man får ju ha lite framförhållning.

jo visst men i vissa lägen är det helt omöjligt och då är det lite jobbigt men har snyggaste stilen..man ställer sig helt enkelt upp då ser man

framförhållning är allt när man kör buss men ibland måste man stanna dumnt och då hamnar man i det läget att man inte ser ordenkligt

1 938 Inlägg
10 juni 2011
Growe skrev:
Glesmark skrev:
Growe skrev:

jo visst men i vissa lägen är det helt omöjligt och då är det lite jobbigt men har snyggaste stilen..man ställer sig helt enkelt upp då ser man

framförhållning är allt när man kör buss men ibland måste man stanna dumnt och då hamnar man i det läget att man inte ser ordenkligt

Framförhållning är allt när man kör i trafiken över huvud taget, vilket många människor totalt saknar.
Kör lastbil i jobbet så man hinner ju se mera "lågintelligenta" personer än den vanliga genomsnitts-billisten, vissa fall kan till och med vara roliga som när folk krockar pga ren dumhet. tongue

14 129 Inlägg
10 juni 2011
Glesmark skrev:
Growe skrev:
Glesmark skrev:

Framförhållning är allt när man kör i trafiken över huvud taget, vilket många människor totalt saknar.
Kör lastbil i jobbet så man hinner ju se mera "lågintelligenta" personer än den vanliga genomsnitts-billisten, vissa fall kan till och med vara roliga som när folk krockar pga ren dumhet. tongue

jo det märks vilka som är vana i trafiken och inte..märker när min tant åker in på en parkering hon tittar inte när hon svänger in medans jag tittar innan jag åker in

ibland ska man till sjuka ställen med bussen
härom dagen skulle jag backa upp för en backe och samtidigt vika in på en parkering som låg på en höjd med både slipers lastkajer sandlådor osv och en person som skulle guida mig som gjorde raka motsatsen till allt logiskt

det värsta med bussarna är överhänget och folk som inte förstår hur mycket röven trycker ut när man svänger
så man får tänka åt dom och helt enkelt visa att dom ska ge fan i att lägga sig brevid när man ska svänga

1 283 Inlägg
11 juni 2011
Jag höll på att bli rammad in i mitt räcket av en buss för nån månad sen. Låg i ca 170 km/h på motorvägen i vänster fil sent på kvällen. Ser en buss som ligger i höger fil utan några bilar eller så framför sig. Tänker inte mer på det. Men när jag är ca 20 m bakom bussen börjar den byta fil utan att signalera eller nått. Slänger mig på tutan och bromsar. Vart tvungen att köra ut på väggrenen för att undvika att kollidera.

Nu vart det kanske lite OT roll

Hur går det för dig med bussbolaget, har du fått kontakt med dom?
Senast redigerat av Vita_Vargen (11 juni 2011)

Rumpmas
3 860 Inlägg
11 juni 2011
crille_86 skrev:
En buss får inte svänga ut om det är så pass lite avstånd att bakomvarande trafikanter inte hinner bromsa/stanna. Gäller alltid! Jag kör själv lastibl, och körde en gång på 70-sträcka, då jag är i princip jämsides med bussen (när jag kör lastbilen) slänger chauffören ut bussen så det var riktigt nära att vi krockade.. Jag hatar många busschaufförer..

Och igår på en 70-sträcka svängde en lastbil ut så nära framför att jag fick bromsa ned från 70 till 30. Jag hatar många lastbilschaufförer...

Jag skulle faktiskt tro att den här "släpp fram mig för fan , ser du inte att jag jobbar, jag är mycket viktigare än dig"-mentaliteten gäller de flesta som har ett yrke bakom ratten när de blir lite stressade. Oavsett om de kör lastbil, budbil, buss, taxi eller lastmaskin. Samma fenomen kan ju även observeras på oss Svenssons på väg till jobbet. Jag och de flesta jag känner har definitivt lite annorlunda körstil på väg till jobbet jämfört med på väg hem när man inte har en tid att passa.

Människor blir lätt stressade när de ligger under tidspress i en situation de själva inte kan påverka, t ex intensiv trafik eller bakom skärmen på en dator med långsam uppkoppling. Ett rent psykologiskt fenomen som kopplat med den skenbara immuniteten bakom ratten och avståndet till "offren" kan få den mest timide småbarnsfar att bete sig som en apa med snedtändning bakom ratten.

TS bör ju rimligtvis få igenom detta. Med plats och klockslag får man tag på chauffören då trafikledningen har järnkoll på detta. Fallgropen är om chauffören nekar, men det borde rimligen finnas märken även på bussen. Konstigt att ingen passagerare på bussen reagerade?
Senast redigerat av Andromeda (11 juni 2011)

Saaboholic
3 129 Inlägg
11 juni 2011
tkd_rille skrev:
hedley skrev:
tkd_rille skrev:

Ja man kan lika gärna skita i försäkringspapper och skita i eget tänkande.  De är rätt självklart vad man ska göra om man inte tog körkortet på 60 talet.
Vad ska han få för info som intern kan ge han smile. Missade ens om han ringde. Polis direkt efter

Tur att du är så jävla duktig och märkvärdig då? Du kanske skulle läsa en kurs i humanitet och ödmjukhet så polletten och innebörden i det jag skriver går in?

"Liberty of thought is the life of the soul"

Bygger BMW ///M Touring
1 152 Inlägg
13 juni 2011
Trådstartare
tack till er som är besserwiser: ni får mig att le fast jag har annat att tänka på big_smile

Till er andra som har förståelse samt gett mig tips o råd så är jag väldigt tacksam!

Polisanmälan är gjord då BUSSbolaget vägrade lämna uppgifter om vem som körde bussen.
FB är kontaktat och jag har fått skadenummer med mera.
Nu står bilen på Märkesverkstad och kommer i veckan att kontrolleras ifall den lagas eller ej sad
hade först planer på att sälja den men samma dag jag bestämmde mig för att behålla den och beställde grejer till den så händer det här...
Det jobbigaste är att jag ska ut o lösa ut mina pkt nu för att ställa de på hyllan......

uppdate kommer så fort jag vet vad som händer med bilen o allt!

Följ: 323Ti på instagram för att följa projektet på Insta.
Eller M2F89 för att följa m2 ”kombi” projektet.....

711 Inlägg
13 juni 2011
Tiger1978 skrev:
Vilken hastighetsbegränsning var det? Är den 50 och under så är du vållande, dock blir det smitning eftersom han inte stannade och tog uppgifter så länge din bil på något sätt var i kontakt med bussen

Men gäller detta om bussen ska byta fil? Nej.
Som jag förstod det behöver det nödvändigtvis inte vara en buss som lämnat stationen, utan snarare på vanlig väg. Eller har jag fel?

Dessutom ska ju bussen blinka, något de brukar skita i tills de redan är halvvägs ute och dessutom skiter i att bilar håller på att passera. Störst går först tyvärr.

En kompis föräldrar fick sin bil prejad av en buss (även där fronten som rök) på Odenplan. Bussen skulle svänga vänster men tog ut lite väl mycket plats åt höger för att komma runt kurvan.
Dock stannade bussen så det var ju inte tal om smitning. Men det slutade i alla fall med att bussbolagets försäkringsbolag täckte skadorna. Hur det gick med busschaufförens (och dennes jobb o.s.v.) vet jag inte.

KHRacing
13 juni 2011
PITSTOP skrev:
-----------text----------
Polisanmälan är gjord då BUSSbolaget vägrade lämna uppgifter om vem som körde bussen.

De har ingen som helst skyldighet att lämna ut namn på chauffören.

Jag hade aldrig gjort det förutom vid en polisförfrågan !

De kan ju omöjligt veta vem Du är & vad du vill chauffören liksom, eller hur ?

Random Hero
4 047 Inlägg
13 juni 2011
Vita_Vargen skrev:
Jag höll på att bli rammad in i mitt räcket av en buss för nån månad sen. Låg i ca 170 km/h på motorvägen i vänster fil sent på kvällen. Ser en buss som ligger i höger fil utan några bilar eller så framför sig. Tänker inte mer på det. Men när jag är ca 20 m bakom bussen börjar den byta fil utan att signalera eller nått. Slänger mig på tutan och bromsar. Vart tvungen att köra ut på väggrenen för att undvika att kollidera.

Du får nästan skylla dig själv. antar att de va 110 väg, då körde du 60km/h för snabbt. En busschaufför har nog mer vana än dig i trafiken, så han ansåg att du va på ett säkert avstånd för att byta fil. sen va det fel av honom att byta fil utan att blinka o se sig för ordentligt! Bara en tankepå hur de kan ha gått till?

Men skyll dig själv när du kör för fort smile

Dog food lid. Backwards

14 129 Inlägg
13 juni 2011
DusanMandick skrev:
Vita_Vargen skrev:

Du får nästan skylla dig själv. antar att de va 110 väg, då körde du 60km/h för snabbt. En busschaufför har nog mer vana än dig i trafiken, så han ansåg att du va på ett säkert avstånd för att byta fil. sen va det fel av honom att byta fil utan att blinka o se sig för ordentligt! Bara en tankepå hur de kan ha gått till?

Men skyll dig själv när du kör för fort smile

fakstist är det jhu så att man bara kan anta att alla åker lagligt

helt omöjligt att avgöra om det är lagligt eller 150km/h över hastighet

kör man för fort ska man alltid förusätta att dom andra inte vet att man kör för fort

Bygger BMW ///M Touring
1 152 Inlägg
13 juni 2011
Trådstartare
KHRacing skrev:
PITSTOP skrev:
-----------text----------

De har ingen som helst skyldighet att lämna ut namn på chauffören.

Jag hade aldrig gjort det förutom vid en polisförfrågan !

De kan ju omöjligt veta vem Du är & vad du vill chauffören liksom, eller hur ?

Nej det är klart jag har full förståelse för det och sa bara vad det gällde o att jag skulle vidare med det. Så för min sida är det lugnt smile

Följ: 323Ti på instagram för att följa projektet på Insta.
Eller M2F89 för att följa m2 ”kombi” projektet.....

Sök