3361
Sök

Audi A4 2,6 V6a Osäker på köp! tips???

62 Inlägg
10 juni 2011
Trådstartare
#1
Tjo, jag går i tankarna att köpa A4, och har fått ett jättebra erbjudande (tror jag) av en kollega!
han kör en Audi A4 2,6L V6a quattro 97a manuell nyservad,nya sommar däck. 18 eller 19 alu audi orginalfälgar nya sportdämpare runt om,Xenon ljus orginal,jättefin i lacken.. alla framvagnsdetaljer bytta,bromsar runt om, endast 2 ägare...

vad tror ni om en sådan här bil? värt o satsa på? bilen skall bli en sommar bil, och pendlar bil.
bilen drar inte en droppe olja. alltid lungt körd.

han vill ha 20,000 för denna. inkl vinterpuckar

tanken med denna tråd är era synpunkter eftersom jag går i ett sådan tillstånd att jag vet inte om jag skall slå till eller inte. och slår jag inte till så kommer jag säkert missa ett jätte bra köp....
bilder kan jag lägga upp när jag skall jobba nästa gång...

tacksam för ALLA åsikter både bra och dåliga ang bilen!

Audi A5 quattro driver.
2 203 Inlägg
10 juni 2011
#2
Det låter som ett ganska vettigt pris eftersom framvagnen verkar vara uppdaterad och nya bromsar är ju aldrig fel.
Dock svårt att tro att den inte drar en droppe olja.
Hur långt har bilen gått?
Xenon orginal har den nog inte för det kom inte förräns vid faceliften 99.

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
10 juni 2011
#3
Precis som Rspeter är jag tveksam till att den inte drar en droppe olja, är en standardsjuka på 12v V6:orna att de blöder lite eller mycket olja mellan block och toppar. Nya bromsar är bra då oken har en förmåga att kärva ihop bak, särskilt "armen" till handbromsen på oken bak vill gärna bli trög på tid och längd...
Vad gäller länkarmarna så är det bra att de är uppdaterade, så länge det inte är "uppdaterat" med biltemas länkarmar, de håller ett år (eller snarare en vinter) sen är det dags igen.
Provkör den ordentligt, släng upp den på en lyft och kolla under om den är blöt på diffen bak, lite väta är ingen fara men det ska inte hänga droppar från den. Lyssna efter klonk i drivlinan vid växlingar och skiften mellan gas och motorbroms särskilt på hög växel i låga hastigheter. Om det finns en manuell diffspärr så kolla så den hoppar i och ur (vid 25 km/h) som den ska.

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

62 Inlägg
10 juni 2011
Trådstartare
#4
då är det eftermonterat xenon ljus,

TS:quattro: jag är också misstänksam, han sa att han körde 300 mil utan den drog något alls...
alla säger att V6orna är kassa..

någon som har hört något om dom nya motererna? hört att dom är lika kassa dom.

framvagnen är renovad på verkstad.
tyvär kan jag inte kolla under, för jag har inte tillgång till en verkstad. eller lift
Senast redigerat av Nisse-pisse (10 juni 2011)

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
10 juni 2011
#5
de gamla motorerna är långt ifrån kassa, de blöder lite olja ja, 2.8:an jag hade behövde en liter olja på 1000 mil ungefär vilket inte är hela världen så länge man håller koll på nivån och fyller på vid behov, förutom blödandet är de ruskigt skottsäkra tack vare att de har väldigt enkel konstruktion. De nya sexorna har (eller hade, har inte satt mig in i det) en kamkedjespännare som lätt sätter igen med koks varpå trycket i den skenar och mal ner både kedja och drev till grus vilket blir DYRT, så om jag fick välja mellan lite läck och totalras så är valet enkelt...

måste väl finnas någon mack i närheten med en GDS-hall som du kan hyra för någon eller ett par hundralappar i en halvtimma och ta en ordentlig titt?

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

62 Inlägg
11 juni 2011
Trådstartare
#6
TS_quattro skrev:
de gamla motorerna är långt ifrån kassa, de blöder lite olja ja, 2.8:an jag hade behövde en liter olja på 1000 mil ungefär vilket inte är hela världen så länge man håller koll på nivån och fyller på vid behov, förutom blödandet är de ruskigt skottsäkra tack vare att de har väldigt enkel konstruktion. De nya sexorna har (eller hade, har inte satt mig in i det) en kamkedjespännare som lätt sätter igen med koks varpå trycket i den skenar och mal ner både kedja och drev till grus vilket blir DYRT, så om jag fick välja mellan lite läck och totalras så är valet enkelt...

måste väl finnas någon mack i närheten med en GDS-hall som du kan hyra för någon eller ett par hundralappar i en halvtimma och ta en ordentlig titt?

jag skall ta och kolla lite mer noggrant på söndag när jag skall jobba..
tror inte direkt det finns någon GDS mack i bäckebol i göteborg. känner inte till någon iallafall..
men jag tycker det känns som dom drar mycket soppa till inget. han säger att den ligger på 1,1 liter motorväg. tycker det känns väldigt mycket för 150-160 hk eller vad det är förnågot.

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
11 juni 2011
#7
det låter väldigt mycket med tanke på att min 2.8 drog 0.78 till 0.82 landsväg och 0.95 - litern blandat... att den drar över litern motorväg är inte friskt, eller låg han och laddade i 150 knyck i motlut?

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

62 Inlägg
11 juni 2011
Trådstartare
#8
jag är osäker på hur han körde, men jag tror det var när han var ute i eropa och körde med familjen. och sen dess har den legat på 1,1. (osäkert) får kolla upp detta lite mer.


Sök