3031
Sök

Kamremsras: Orsak? Hur klarar sig motorn?

28 Inlägg
11 juni 2011
Trådstartare
#1
Jag hade precis bytt topplockpackning på Min Scirocco -83 8v. ca 87Hk. (Importbil)
Jag lät bilen stå på tomgång ca 10 min x2 innan jag åkte en sväng.
När plötsligt det skrek till i motorn. Väl hemma igen såg jag att tänderna var bortfrästa på kamremen.
Remmen var spänd.

Hur klarar sig ventilerna på dessa motorer? Har det blivit ventilsoppa?
Har lagren skurit? jag kunde dra runt samtliga remhjul efteråt.
Vattenpumpen? den spottade runt vattnet innan och temperaturen var normal.
Oljepumpen då?

Jag tänkte göra ett nytt försök med en ny kamrem nästa helg, jag är i behov av bil och skulle ha den nu på måndag.
Senast redigerat av Clashas (15 juni 2011)


1 938 Inlägg
11 juni 2011
#2
Kan tyvärr inte hjälpa dig, men undrar ändå om du köpte ny kamrem och kanske fått fel?
Tänderna på remmen har jag aldrig varit med om att dom lossnat, så nått måste vara galet.

28 Inlägg
11 juni 2011
Trådstartare
#3
Nä. jag använde den gamla för den såg ny och fräsch ut. inga torrsprickor.
Packningen var bytt en gång innan upptäckte jag, fel packning tror jag dessutom.
Jag blev själv lite förvånad. jag körde inte ens hårt när det hände.
Senast redigerat av Clashas (11 juni 2011)


1 319 Inlägg
11 juni 2011
#4
Den motorn klarar ett kamremsras..

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.

28 Inlägg
11 juni 2011
Trådstartare
#5
Volvofarfar skrev:
Den motorn klarar ett kamremsras..

Tack. Det låter betryggande


28 Inlägg
15 juni 2011
Trådstartare
#6
Jag ska prova med en ny kamrem till helgen.
Jag funderar på om motorn får tillräckligt med smörjning.
I så fall om ett lager hade nypt/värmenypt. Eftersom jag kunde dra runt remhjulen efteråt.
Jag var inte uppmärksam på oljetrycksmätaren vid start men tyckte den var lite lägre än vanligt när jag körde.
Om det hade kommit skräp i oljekanalen och blockerat borde väll oljetrycket bli högre?
Jag har inte rört oljepumpen så jag hoppas att det inte är den som är kass.


Forummoderator
10 576 Inlägg
15 juni 2011
#7
du får en chans att fixa till

3§ Rubriksanvisningar: Allmänna
Informativt och beskrivande - Det är viktigt att läsaren snabbt kan bilda sig en uppfattning om vad tråden handlar om innan man läst inlägget. Därför är det viktigt att få med trådens syfte direkt i rubriken genom en tydlig formulering. Det ger dig bästa möjliga respons. Var övertydlig!
Ej kort och generellt - Rubriker som "Hjälp", "Trim?", "Nån som vet?" eller annat intetsägande som "Kolla in den här" är inte godkända.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

28 Inlägg
15 juni 2011
Trådstartare
#8
torpis skrev:
du får en chans att fixa till

3§ Rubriksanvisningar: Allmänna
Informativt och beskrivande - Det är viktigt att läsaren snabbt kan bilda sig en uppfattning om vad tråden handlar om innan man läst inlägget. Därför är det viktigt att få med trådens syfte direkt i rubriken genom en tydlig formulering. Det ger dig bästa möjliga respons. Var övertydlig!
Ej kort och generellt - Rubriker som "Hjälp", "Trim?", "Nån som vet?" eller annat intetsägande som "Kolla in den här" är inte godkända.

OK. Rubriken är uppdaterad


28 Inlägg
18 juni 2011
Trådstartare
#9
OK. Nu har en ny kamrem monterats och synkats.
Jag har kollat gnistan och olja pumpas upp i toppen. Men motorn tänder inte.
Jag har inte kollat om tändningen är rätt, men jag har ju inte rört inställningen.
Kan det vara så att en axel blivit skev?
Är det säkert att ventilerna klarar sig? Det låter som ett bakblås emellanåt.


2 266 Inlägg
18 juni 2011
#10
du kör på starten och motorn nyper till ibland eller i såna fall kan nog tändningen vara ett halv varv fel
Senast redigerat av PMPerformance (18 juni 2011)

svetsdiff !!!

28 Inlägg
18 juni 2011
Trådstartare
#11
PMPerformance skrev:
du kör på starten och motorn nyper till ibland eller i såna fall kan nog tändningen vara ett halv varv fel

Tack för tipset. Att jag inte tänkte på det. Nu hoppade den igång iallafall smile
Nu blir det kanske lite justeringar så den går rent.


2 266 Inlägg
18 juni 2011
#12
vet för jag bytte kamrem på sambon vento förut och när jag starta den så antingen nöp den på starten eller så varva den 3000 varv på tomgång och då hade jag nollat som jag trodde var rätt

svetsdiff !!!

28 Inlägg
19 juni 2011
Trådstartare
#13
Nu funderar jag på hur tändningen kunde hamna ett halvt varv fel.
Har rotoraxeln kuggat över?
Eftersom jag nollat axlarna och inte rört tändinst. innan så borde väll tändningen vart rätt.

Också återstår en fråga:
Vad orsakade kamremsraset?
Senast redigerat av Clashas (19 juni 2011)


Smålänning
7 887 Inlägg
19 juni 2011
#14
Låter det som om det finns något motstånd när du kör på starten, eller är det bara ett elmotorsurr?

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

28 Inlägg
19 juni 2011
Trådstartare
#15
twin_cam skrev:
Låter det som om det finns något motstånd när du kör på starten, eller är det bara ett elmotorsurr?

Motorn startar men går just nu som en potta skit.


Smålänning
7 887 Inlägg
19 juni 2011
#16
Clashas skrev:
twin_cam skrev:
Låter det som om det finns något motstånd när du kör på starten, eller är det bara ett elmotorsurr?

Motorn startar men går just nu som en potta skit.

Kolla tändningen med stroboskop.

Kan mycket väl fått fördelaraxeln fel.

KAN också krökt några ventiler litegrann, så komp läcker ut. Behövs verkligen inte mycket.

Varför satte du inte dit en ny kamren direkt egentligen? Gamla sk aldrig återmonteras oavsett hur dom ser ut, är dom torrspruckna är dom riktigt slut. MEn jag tror du spände den gamla för hårt, en använd måste spännas lite lösare.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

28 Inlägg
19 juni 2011
Trådstartare
#17
Så kan det vara.
Jo jag vet att jag behöver ett stroboskop.
Remmen kan vart lite för hårt spänd.
Jag tänkte spara lite arbete genom att bara släppa remmen eftersom jag tyckte att den var såpas ny, inga torrsprickor. Genväg = senväg.
Då behöver jag kanske inte spekulera mer i varför remmen gick åt.
Så ska ett nytt komptest utföras när tändningen blir rätt.
Jag vet att ventilerna är känsliga men hoppas att Volvofarfar har rätt.


28 Inlägg
3 juli 2011
Trådstartare
#18
OK. Det märks inte att jag  vart bilmek.
Jag hade ställt kamaxeln efter fel märkning. Det fanns två märken på drevet och jag såg bara ett.
Så nu startar den och går kanon igen.
Ventilerna verkar inte ta stryk på dessa motorer heller.



Sök