2156
Sök

Saab 93 - 00, fel på bränslepump? Vart finns större än original?

14 Inlägg
12 juni 2011
Trådstartare
#1
Har en trimmad saab 93, en 00:a. Felet är att den drar inte alls som den ska när den ska ha 270 hk, nu känns det nästan som original. Tror att min bränslepump kan vara sönder. Att den inte får tillräckligt med bränsle. Kan det kanske vara backventilen i bränslepumpen som är sönder som gör att bränslet rinner tillbaka lätt i tanken? En sak till som är värd att nämna är väl att när jag trycker plattan i mattan så är inte turbotrycket fullt, det kanske är det i någon sekund sen blir det bara till hälften. Någon som har något förslag på vad det kan vara och någon som vet vart man kan få tag på en större bränslepump för det är ej original. Trimmbolaget finns inte längre där denna bil är trimmad så jag har ingen möjlighet att fråga vad det är för pump.


14 Inlägg
19 juni 2011
Trådstartare
#2
Menar Självklart Bränslefilter!!!


198 Inlägg
19 juni 2011
#3
Tror man kan byta ut bränslepumpen till en walbro som inte är extern, kolla upp pumpen först smile

MVH Gabbe
Permanent fartblind

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
19 juni 2011
#4
Varför tror du att det är bränslepumpen?

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
20 juni 2011
#5
Mät upp trycket under körning om det inte hjälper att byta filter. Orginalfiltret lär väl räcka till bra mycket mer än 270hk? Jag är inte direkt Saab expert men min 7,3l V-8 får soppa genom en 8mm ledning, den lär ju inte vara mindre på Saab.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

14 Inlägg
3 juli 2011
Trådstartare
#6
Bränsleledningarna som går till filtret är också bytta till grövre. Måste ha något filter som ledningarna passar på, något förslag? Kan det vara något annat typ laddtrycket för turbomätaren går upp till rött och sen ner till hälften bara.


Skrotsamlare
4 031 Inlägg
3 juli 2011
#7
Dennisaab skrev:
Bränsleledningarna som går till filtret är också bytta till grövre. Måste ha något filter som ledningarna passar på, något förslag? Kan det vara något annat typ laddtrycket för turbomätaren går upp till rött och sen ner till hälften bara.

Vad menas med grövre då? 8mm? 10mm? 12mm? Du får nog precisera vad du har för ledningar, koppar eller plast? Gummislang? Vill du ha med gängad anslutning? Vill du ha med slangklammor? Det finns massor med bra lösningar. smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

55 Inlägg
3 juli 2011
#8
Dennisaab skrev:
Bränsleledningarna som går till filtret är också bytta till grövre. Måste ha något filter som ledningarna passar på, något förslag? Kan det vara något annat typ laddtrycket för turbomätaren går upp till rött och sen ner till hälften bara.

Hej
Har du bytt vakuumslangarna? Såg att det var en 00 du hade så är väl T7(svart tändkassett) vakuumslangarna brukar alltid bli dåliga och då får man dåligt laddtryck. Om du tar i dem och blir sotig om fingrarna bör de bytas, kostar inte så mycket heller.
Jag rekommenderar att börja med det.
Mvh
Johanna


STREETRACER
892 Inlägg
3 juli 2011
#9
Har du T5 elr T7 motor i den där?

Det låter även som om din WG klocka är lite knas...  det är rätt vanligt på dem när man snackar om svajande ladd ..

Soppapumpen blir oftast inte dålig... utan den lägger av om den går sönder.
Senast redigerat av Sketstopp24v (3 juli 2011)

Bmc Crew

14 Inlägg
4 juli 2011
Trådstartare
#10
Jag har 2.0T, 185hk original. Jag vet inte måttet på ledningarna i huvudet. Bra tips Johanna om vakumslangarna, ska kolla dem. Och jag menar inte pumpen utan bränslefiltret. Om det har tätats ihop? En sak till som är värd att säga är att bilen går bra när den är kall...


STREETRACER
892 Inlägg
4 juli 2011
#11
T5-maskinen då alltså... det är hyfsat vanligt att WG-armen blir slapp o inte orkar hålla laddet uppe på dessa.. 

Standard att kolla är
Slangar, wg, blårök?, tändstift, MV, 

Jag gissar på WG-armen smile  Ner o slit lite i den o se om den går lätt att dra i..
Finns att köpa förstärkta sådana hos Maptun.

Bmc Crew

14 Inlägg
4 juli 2011
Trådstartare
#12
tändstift är nybytta, slangar ska vi kolla så de inte läcker, blåryker gör den inte men svartröker lite om man har fullt varv när varvstoppet agerar. WG-armen vet jag inte vad det är, wastgate?



Sök