3492
Sök

Magnetventil T7 Saab 9-3 2.0T -02

81 Inlägg
12 juni 2011
Trådstartare
#1
Tja!

Nu är det så att turbon på bilen hamnar på GLT (Grundladdstryck) och överstiger inte gränsen mellan vitt och gult. Fick höra att ifall jag plugga ur slangen från MV ner till WG så skulle bilen ladda som bara den vid pådrag, och ifall den skulle göra det skulle det vara MV som spökar, så jag pluggade ur slangen och gasade och den ladda över rött så släppte jag gasen direkt, så är det så att det ÄR mv som strular, är det säkert alltså?

MVH


81 Inlägg
12 juni 2011
Trådstartare
#2
Någon? =/


1 019 Inlägg
12 juni 2011
#3
Nej, det betyder inte att MV'n är trasig.


105 Inlägg
12 juni 2011
#4
Som Garfield säger så e de ju inte helt säkert att de e den som e trasig. kan ju finnas andra anledningar till att styrenheten vill att motorn ska gå i GLT.
men de har ju varit ett vanligt fel på dom äldre saabarna, vet dock inte hur de e med dom nya.. har bara hört att den ska hålla bättre, men den kan ju gå sönder för de..


81 Inlägg
12 juni 2011
Trådstartare
#5
Jaha okej vad bra och veta, men vad kan det annars vara, hade de varit läckage hade de svajat i laddet eller blivit en GLT där också? Gärna tips på vad jag bör kolla skulle underlätta så mycket och tack för svar MVH


81 Inlägg
12 juni 2011
Trådstartare
#6
Juste jag bör tillägga också att när jag gav MV:en några örfilar lite lätt så fick bilen sitt vanliga ladd och la sig i GLT igen, sen smiska jag den lite till då blev de vanligt ladd och sen återigen till GLT, så de var just därför jag var så insatt på att MV ska bytas, så jag har beställt nytt, men kan de vara själva kontakten också? och om det är de, vart får jag tag på sån kabel med kontakt?


Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
12 juni 2011
#7
Om problemet försvinner då du klappat till mv så är det med all säkerhet den som strular. Dock är det ovanligt att just mv går sönder. Och vid strömlöst läge så är C och W-slangen sammankopplade, vilket betyder att bilen går på glt. så innan du gör något annat så tycker jag du ska kolla kontakten och spruta lite kontaktspray.

Mvh


81 Inlägg
12 juni 2011
Trådstartare
#8
Jaha okej tack! skall göras


12 Inlägg
26 februari 2013
#9
jag har också lite frågor angående MV:n var ska slangarna vara anslutna och vad händer om en skulle hänga fritt då bilen är steg 3 trimmad?

562 Inlägg
26 februari 2013
#10
ML_Pontus skrev:
jag har också lite frågor angående MV:n var ska slangarna vara anslutna och vad händer om en skulle hänga fritt då bilen är steg 3 trimmad?

C ska gå till kompressorhuset på turbon.
W ska gå till wastegateklockan på turbon.
R ska gå till saxofonen (röret mellan turbo och luftburkens slang så att säga) på T7 bilar.

Om slangarna hänger löst så går bilen inte som den ska, då den inte kan reglera laddtrycket som den ska överhuvudtaget.

Du får ett luftläckage mellan luftmassemätare och spjäll bland annat. Troligtvis så öppnar inte wastegaten och en laddtrycksbegränsning kommer att gå in när laddtrycket blir för högt (luftmassa på T7?).

9-5 Aero Sedan -05


Sök