3860
Sök

Briggs&Stratton-motor går inte som jag vill

12 086 Inlägg
14 juni 2011
Trådstartare
#1
Jag håller på att laga en gammal Briggsmotor 11hp.

Problemet jag har är att den knappt går. På fullgas står den och tuggar i kanske 200-300 rpm. Drar man i choken eller matar med startgas så dör den.
Jag har precis rengjort förgasare och slipat in ventilerna.

Pga att den dör när man trycker på mer sås/gas så antar jag att det är fel på tändningen, så jag testade gnistan och det blir gnista, aningen klen dock. Jag har testat att byta spole mot en jag vet funkar. Samma jävla fel.

Någon som har en idé?
Senast redigerat av JapMax (14 juni 2011)

2 174 Inlägg
14 juni 2011
#2
Tar för givet att du satt kolven åt rätt håll, annars är det lätt hänt och ger liknande syndrom. Tändningsproblem tror jag inte riktigt på, Om kompet stämmer bra så är det något med insuget som strular.


Skrotsamlare
4 031 Inlägg
14 juni 2011
#3
Varvtalsregleringen? Det brukar kunna ge många olika skumma problem, prova att koppla ur den.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

687 Inlägg
14 juni 2011
#4
Förgasarmembranet kanske, om det sitter ett sånt på den?

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
14 juni 2011
#5
volvo_Tobias skrev:
Förgasarmembranet kanske, om det sitter ett sånt på den?

Tyvärr sitter det i pricip bara på Volvo & Saab med förgasare. Finns även en annan typ av mebran till 2-taktare men den ända förgasare avsedd för fyrtakt med membran mig veterligen är väl Stromberg 175CD.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

687 Inlägg
14 juni 2011
#6
RD_87 skrev:
volvo_Tobias skrev:
Förgasarmembranet kanske, om det sitter ett sånt på den?

Tyvärr sitter det i pricip bara på Volvo & Saab med förgasare. Finns även en annan typ av mebran till 2-taktare men den ända förgasare avsedd för fyrtakt med membran mig veterligen är väl Stromberg 175CD.

Brukar ju sitta ett membran mellan tank o förgasare på vanliga handjagare, men det är väl bara dom mindre motorerna det sitter på kanske.

24 Inlägg
15 juni 2011
#7
Fråga din granne ner i källarn! han kanske har någon bra lösning på ditt problem.. btw är det den gamla klipparn lr den nya ?

hade du bort ventilpinnar ? tänkte bara om du inte har satt dom på fel plats lr hur såg dom ut ?
Senast redigerat av fatb0b (15 juni 2011)


24 Inlägg
15 juni 2011
#8
RD_87 skrev:
volvo_Tobias skrev:
Förgasarmembranet kanske, om det sitter ett sånt på den?

Tyvärr sitter det i pricip bara på Volvo & Saab med förgasare. Finns även en annan typ av mebran till 2-taktare men den ända förgasare avsedd för fyrtakt med membran mig veterligen är väl Stromberg 175CD.

låter ju som du snackar bil nu ist och till och med moped så kan ju tillägga att det sitter på dom flesta vesporna från kina/taiwan (lifan/bation/osv)
och på typ alla röjsågar/motorsågar dessutom


Skrotsamlare
4 031 Inlägg
15 juni 2011
#9
fatb0b skrev:
RD_87 skrev:
volvo_Tobias skrev:
Förgasarmembranet kanske, om det sitter ett sånt på den?

Tyvärr sitter det i pricip bara på Volvo & Saab med förgasare. Finns även en annan typ av mebran till 2-taktare men den ända förgasare avsedd för fyrtakt med membran mig veterligen är väl Stromberg 175CD.

låter ju som du snackar bil nu ist och till och med moped så kan ju tillägga att det sitter på dom flesta vesporna från kina/taiwan (lifan/bation/osv)
och på typ alla röjsågar/motorsågar dessutom

Jo jag är bekant med membranförgasare för tvåtakt, men jag menade att förgasare avsedda för fyrtakt inte brukar ha membran i någon större utstäckning. Jag visste däremot inte att kineserna använder sådant, men så har jag ju slutat med mopeder. smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

612 Inlägg
15 juni 2011
#10
När det gäller gräsklipparna är membranet till för att få upp soppan från tanken, i stil med motorsågsförgasare. Det har inget med trottellyftande eller reedventil att göra som i andra nämnda exempel.

Hemlös
321 Inlägg
15 juni 2011
#11
Hur ser stiftet ut?

Turboladdad gräsklippare i ratrod stuk ;) Mer bilder i fotoalbumet.
Dock är den ur funktion nu. Inväntar motorbyte. Suzuki Bandit 600cc...
STIGA BANDIT!

12 086 Inlägg
15 juni 2011
Trådstartare
#12
Det sitter inget membran, däremot sitter det någon dosa mellan insug och vevhus som kallas "breather". Vevhusventialtion kanske?

Vart skulle en ev varvtalsreglering sitta?

Tändstiftet ser helt ok ut, det är nytt förövrigt men är inte alls blött eller sotigt.

Jag testade idag en annan förgasare, ingen skillnad.

Det ända jag kan tänka mig nu är att kamtiderna är helt fel, men det skulle ju betyda att ägaren innan fetblåst mig. Dessutom såg inte motorn ut att ha varit klyvd.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
15 juni 2011
#13
Varvtalsregleringen skiljer mycket på olika modeller & år, jag kan inte påstå att jag har nån större koll på de nyare. Det sitter hur som helst i anslutning till gasspjället på ett eller annat sätt, äldre maskiner hade en plastvippa som ströp gasen när varvet blev för högt. Den satt vid svänghjulet och påverkades av kylluften. Det fanns även någon variant med centrifugalvikter, men gemensamt är att de påverkar gasen via en fjäder när varvtalet ökar. Om man manövrerar spjället "hands on" så märker man direkt om det är något regleringsfel. smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

12 086 Inlägg
15 juni 2011
Trådstartare
#14
Ok.. då är jag med, jag har dragit och öppnat det mesta smile
Minns att jag rusade morsans Villa på 5ans växel genom att pilla på nått spjäll big_smile

Är det brytarspetsar på en 11hp sidventilsmotor?? Motorn är från 80, så den får väl anses gammal smile

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
15 juni 2011
#15
JapMax skrev:
Ok.. då är jag med, jag har dragit och öppnat det mesta smile
Minns att jag rusade morsans Villa på 5ans växel genom att pilla på nått spjäll big_smile

Är det brytarspetsar på en 11hp sidventilsmotor?? Motorn är från 80, så den får väl anses gammal smile

Då är det plastvippa & brytare, det kan jag säga nästan säkert. Jag har vid ett tillfälle vässat skiten ur en Stiga Garden, visserligen med Tecumseh-motor men det är inte långt ifrån varandra. Går fin-fint med 22 Dell'orto, 32mm avgas, stympad varvtalsreglering & lite portning. big_smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

12 086 Inlägg
15 juni 2011
Trådstartare
#16
RD_87 skrev:
JapMax skrev:
Ok.. då är jag med, jag har dragit och öppnat det mesta smile
Minns att jag rusade morsans Villa på 5ans växel genom att pilla på nått spjäll big_smile

Är det brytarspetsar på en 11hp sidventilsmotor?? Motorn är från 80, så den får väl anses gammal smile

Då är det plastvippa & brytare, det kan jag säga nästan säkert. Jag har vid ett tillfälle vässat skiten ur en Stiga Garden, visserligen med Tecumseh-motor men det är inte långt ifrån varandra. Går fin-fint med 22 Dell'orto, 32mm avgas, stympad varvtalsreglering & lite portning. big_smile

Den där plastvippan sitter den inne i vevhuset? Gasstaget går ju nämligen på en axel som går in i motorn.
Hade isär morsans 8hp för 2 år sedan men jag minns fan inte riktigt hur det va. Den här har jag inte klyvt än.
Jag är dock 100% på att det inte är någon varvtalsbegränsare som strular, jag ser ju att förgasarspjället är fullt öppet.

Ang brytarspetsar så står det inget om de i en reservdelsmanual jag har, men sen läste jag i en felsökningsmanual och där stog det en del om brytarspetsar. Och minns att det satt en kåpa över generatorn när jag hade dän svänghjulet, men tänkte inte mer på det.

Grejen är den att jag kan ha råkat ösa ner en massa vatten där med en högtryckstvätt big_smile Ska kolla upp det direkt efter jobbet imorgon!

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
15 juni 2011
#17
Vippan sitter vid svänghjulet, under startsnöret typ. smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

12 086 Inlägg
15 juni 2011
Trådstartare
#18
RD_87 skrev:
Vippan sitter vid svänghjulet, under startsnöret typ. smile

Ok, något sådant sitter varken på denna 11hp eller på morsans 8hp.. däremot satt det något liknande på hennes gamla gåklippare, fast det va mer en autogas har jag för mig. Den gasade på när motorvarvet gick ner.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
15 juni 2011
#19
JapMax skrev:
RD_87 skrev:
Vippan sitter vid svänghjulet, under startsnöret typ. smile

Ok, något sådant sitter varken på denna 11hp eller på morsans 8hp.. däremot satt det något liknande på hennes gamla gåklippare, fast det va mer en autogas har jag för mig. Den gasade på när motorvarvet gick ner.

Ok, jag vet att den sitter på 6hp, då är nog det den största med det systemet. Det är lite liknande tankegång på alla de där motorerna, den försöker alltid hålla varvet konstant. smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

12 086 Inlägg
16 juni 2011
Trådstartare
#20
Problem löst.

När jag skulle ta bort svänghjulet idag för att kolla brytarspetsarna såg jag att krysskilen hade klyfts på mitten och svänghjulet hade roterat och va inte längre på sin position.

Fixade ny krysskil och motor starta som ingenting big_smile


Sök